.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, February 19, 2010

0 Apabila BI harus digunakan di dunia global, kita akan tahu bahawa BI ini penting. Dalam membaca news paper pun kita dapat rasa kerugiannya

Sumber: BH:

Atase Indonesia didakwa lemah bahasa Inggeris


Pegawai terbabit kerap ambil cuti sakit elak temui wakil asing

JAKARTA: Beberapa duta Indonesia di kedutaan luar negara begitu lemah berbahasa Inggeris sehinggakan mereka mengambil cuti sakit bagi mengelakkan pertemuan dengan pegawai asing, kata pegawai kanan Kementerian Luar.

Imron Cotan, pegawai nombor dua di Kementerian Luar Indonesia, memberitahu jawatankuasa parlimen bahawa masalah itu bukannya berpunca daripada diplomatnya sendiri tetapi pegawai atase yang dihantar ke kedutaan oleh kementerian lain termasuk pertahanan, perdagangan dan kewangan.

"Saya mendapati sebilangan pegawai atase kami tidak lancar berbahasa Inggeris," lapor akhbar Jakarta Post kelmarin. Imron memberitahu jawatankuasa parlimen yang menyiasat pencapaian diplomat Indonesia.

"Setiap kali rakan sejawatan mereka dari negara tuan rumah ingin mengadakan pertemuan, mereka akan takut dan mencari helah bagi mengelakkannya," tambah Imron.

Cuti sakit adalah alasan biasa bagi mengelakkan pertemuan itu, kata Imron. Beliau tidak memberi bilangan pegawai atase yang kurang mahir berbahasa Inggeris.

Imron yang pernah mewakili Indonesia di New York, Geneva dan Australia – mencadangkan semua calon pegawai atase lulus ujian bertulis dalam bahasa Inggeris, yang menjadi bahasa diplomatik antarabangsa.

Kebanyakan rakyat Indonesia bertutur bahasa Indonesia, bahasa rasmi di negara itu juga mempunyai beratus-ratus loghat lain.

Bahasa Inggeris adalah wajib dalam kurikulum sekolah awam tetapi jarang kedengaran dipertuturkan dan tidak ramai rakyat Indonesia mahir dalam bahasa berkenaan.

Jurucakap Kementerian Luar, Teuku Faizahsyah mengesahkan laporan akhbar itu, tetapi enggan menamakan kedutaan mana daripada 119 kedutaan Indonesia yang menghadapi masalah itu.

Teuku Faizahsyah berkata kementeriannya tidak bertanggungjawab bagi kemahiran berbahasa pegawai atase yang dihantar oleh jabatan lain ke kedutaan asing.

"Ia adalah tanggungjawab kerajaan memastikan pegawainya mempunyai kemampuan yang diperlukan dalam menjalankan tugas di luar negara," kata Teuku Faizahsyah. – AP

0 comments: