.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, November 24, 2013

0 Astro First mesti tolong pemain industri filem negara, siar selepas 6 atau 3 bulan?

Cari solusi masalah industri filem ANTARA penggiat industri perfileman yang hadir pada sesi Dialog Bersama Industri anjuran Finas di Kuala Lumpur baru-baru ini. DUA tahun lepas, industri perfileman Malaysia mencatatkan rekod kutipan filem tertinggi menerusi KL Gangster terbitan Skop Production Sdn. Bhd. iaitu RM11.74 juta. Itulah kali terakhir filem Melayu mencapai jumlah kutipan melepasi RM10 juta. Sebenarnya, penghasilan filem cereka tempatan ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Menurut Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), sehingga September lalu terdapat lebih 50 buah filem telah diterbitkan. Jumlah itu dijangka meningkat menjelang akhir Disember nanti. Malangnya sehingga kini tiada satu pun yang berjaya mengatasi rekod KL Gangster meskipun hampir setiap minggu ada sahaja filem baharu dimainkan di panggung wayang. Ada pendapat menyimpulkan bahawa faktor lambakan filem sampah di saluran Astro First dan kualiti penceritaan yang lemah menjadi punca keterujaan khalayak untuk menonton filem di pawagam merudum. Istilah transformasi juga kerap menjadi topik bebelan pemerhati filem jika filem tempatan mahu menguasai pasaran. Lembaga Penapisan Filem turut tidak terlepas daripada menjadi sasaran kritikan. Isu rombakan dasar perfileman dan garis panduan tidak habis-habis diperkatakan. Finas sebagai badan yang ditubuhkan untuk memantau pembangunan filem negara sering berada dalam situasi berjaga-jaga. Setiap kepincangan industri pasti berbalik kepada Finas. Pertukaran pucuk pimpinan Finas kepada Raja Rozaime Raja Dalnish Shah pula pernah menimbulkan pertikaian. Kemampuan Raja Rozaime mengendalikan isu-isu dalam industri dikatakan tidak banyak meninggalkan impak. Itu antara permasalahan perfileman tempatan. Menyedari kepentingan filem dalam industri kreatif negara, satu sesi dialog bersama pihak industri diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini. Sesi dialog itu dihadiri oleh wakil-wakil daripada pelbagai persatuan yang mewakili pelakon dan pengusaha filem. Objektif sesi dialog itu dianjurkan adalah bagi mendapatkan pandangan serta idea baharu daripada penggiat industri mengenai senario terkini filem tempatan. Antara perkara yang dibincangkan termasuklah soal penyelidikan dan pembangunan modal insan, kandungan kreatif, teknikal, perundangan dan penguatkuasaan serta pemasaran dan promosi filem ke peringkat antarabangsa. Presiden Gabungan Persatuan Karyawan Filem Malaysia (Gafim), Jurey Latiff Rosli berkata, filem Malaysia memperlihatkan kecenderungan sesetengah penerbit memilih kuantiti dan mengabaikan kualiti. YUSOF HASLAM (berdiri, kanan) sedang memperkatakan sesuatu sambil diperhatikan wakil industri kreatif yang hadir. "Asalkan filemnya mendapat pulangan besar sudah lebih daripada mencukupi. "Inilah yang membimbangkan industri kerana lambakan filem sampah bakal merosakkan industri perfileman kerana filem sampah diterima dalam syarat wajib tayang," selar Jurey. Sementara itu, ahli lembaga pengarah Hak Artis dan Penghibur Malaysia Sdn. Bhd. (Prism), Datuk M. Daud Wahid menambah, kemerosotan jualan tiket filem di panggung juga berpunca daripada kewujudan Astro Fisrt. "Filem baru sahaja ditayangkan selama dua minggu di pawagam tetapi sudah boleh dilanggan di Astro First. Penonton ada pilihan untuk tidak perlu ke panggung sebaliknya menonton di rumah pada bila-bila masa sahaja. "Perkara sebegini harus dikawal kerana Astro First merupakan perosak filem. "Sepatutnya filem yang ditayangkan di pawagam hanya boleh disiarkan di televisyen selepas enam bulan," katanya. Pelbagai cadangan lain turut dibincangkan, antaranya setiap filem harus melalui sistem gred atau pengelasan misalnya filem gred A, B atau C. Dari situ, kualiti sesebuah filem dapat ditentukan. Setiap wakil industri yang hadir juga bercakap tentang soal kualiti seperti kualiti skrip, pelakon, teknikal dan muzik. Namun, persoalannya adakah dialog kali ini sama seperti dialog yang acap kali diadakan sebelum ini? Apa-apa pun besar harapan agar karyawan filem tempatan tidak mengaku kalah atau terus hanyut dalam masalah yang tidak pernah selesai. Solusi harus dicapai agar kerja keras mereka akan menghasilkan filem yang berkualiti sekali gus memberi ruang untuk memasarkan filem tempatan di peringkat antarabangsa. Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1124&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_04.htm#ixzz2lVw6wkHt Hakcipta terpelihara

0 comments: