.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, August 29, 2012

0 Bebaskan diri daripada pemikiran tradisi lapok

Rakyat perlu berani teroka idea baharu Oleh MOHD. ZAINI SAMSU HADI zaini.hadi@kosmo.com.my NAJIB (dua dari kanan) dan Rosmah melawat seorang kanak-kanak yang dirawat di IJN, Kuala Lumpur semalam. Turut kelihatan Dr. Mahathir (kiri). KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak penjawat awam supaya membebaskan diri daripada pemikiran tradisi serta berani meneroka idea baharu yang bersifat kreatif dan inovatif bagi mencapai kemajuan pada tahap yang lebih tinggi. Menurut beliau, dalam perlumbaan mencabar dunia digital mutakhir ini kemampuan berdaya saing menjadi penanda aras baharu dalam carta kompetitif global. “Sebab itulah saya tekankan supaya kita mesti berani memisahkan diri kita daripada pemikiran tradisional dan memecahkan tembok kemustahilan untuk mencapai kejayaan yang berlandaskan kepada nilai kreativiti dan inovasi,” katanya. Beliau berkata demikian pada majlis Anugerah Inovasi Perdana Menteri 2011 (AIPM) di Institut Jantung Negara (IJN) di sini semalam. Anugerah itu disampaikan Najib kepada Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Tan Sri Dr. Robaayah Zambahari. Turut hadir ialah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang juga Penaung Yayasan IJN, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali serta Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. AIPM yang bermula sejak 2009 merupakan pengiktirafan perdana terunggul kepada agensi serta jabatan kerajaan yang berjaya menghasilkan sesuatu inovasi berimpak tinggi dan signifikan kepada kesejahteraan rakyat dan negara. Najib berkata, dalam persaingan sengit ekonomi dunia hari ini, perkhidmatan awam memerlukan budaya kecemerlangan tadbir urus yang baik selain bersifat kreatif dan inovatif.

Artikel berkaitan: IJN dinobat pemenang Anugerah Inovasi Perdana Menteri 2011 29/08/2012 - 17:46:54 PM Cetak Emel Kawan KUALA LUMPUR: Institut Jantung Negara (IJN) hari ini dinobat sebagai pemenang Anugerah Inovasi Perdana Menteri 2011 (AIPM) dan menerima ganjaran sebanyak RM1 juta. Anugerah berprestij yang dianjurkan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) itu disampaikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Ketua Pegawai Eksekutif IJN, Tan Sri Dr Robaayah Zambari, berkata anugerah itu adalah hadiah sempena ulang tahun IJN ke-20 dan institut itu akan berusaha dengan lebih lagi bagi memastikan prestasi dan kecemerlangannya di tahap terbaik. Beliau berkata, kegemilangan IJN dalam membawa inovasi baharu dan peka terhadap perkembangan teknologi baru membawa kepada kejayaan dengan pesakit di negara ini tidak perlu lagi ke luar negara kerana semua rawatan ada disediakan di IJN. "IJN membawa inovasi baharu sehingga ke tahap pesakit di Malaysia tidak perlu ke luar negara untuk mendapatkan rawatan yang terkini kerana semuanya untuk jantung dan torasik kita boleh buat di IJN. "Yang terbaru ada pesakit yang mendapat injap tanpa pembedahan di mana kita memasukkan injap melalui saluran di bahagian paha ke injap yang sudah rosak untuk mengambil alih tugas injap yang rosak itu," katanya kepada pemberita selepas majlis anugerah itu di sini. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata kejayaan yang dicapai IJN itu membuktikan bahawa inovasi amat penting sebagai satu cara keberhasilan dan keberkesanan institut jantung itu. "Kita lihat IJN berjaya dalam pelbagai bidang bukan sahaja berkaitan jantung tetapi inovasi dalam pembedahannya yang amat baik, kita juga dapat memastikan IJN memberikan perkhidmatan yang menyeluruh bukan jantung saja," katanya. Sementara itu, bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang sering mendapat rawatan dan pernah menjalani pembedahan jantung di IJN berkata anugerah itu adalah pengiktirafan kepada pencapaian IJN yang baru berusia 20 tahun. "Apa yang mengembirakan saya ialah terdapat banyak doktor muda yang menjalankan pembedahan jantung dan mereka kelihatan amat cemerlang," katanya. Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang menjalinkan kerjasama strategik memenangi anugerah tersebut bagi tahun 2010 manakala Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) memenangi anugerah itu pada tahun 2009. Pada majlis itu, Najib turut melancarkan Klinik Bergerak IJN yang menyediakan perkhidmatan saringan jantung secara percuma. Dr Robaayah berkata, klinik bergerak itu mempunyai peralatan untuk mendiagnosis penyakit jantung seperti mesin elektrokardiogram (ECG) dan Treadmill Stress Test. "Klinik bergerak ini kita boleh bawa teknologi diagnostik masuk ke pelusuk kampung, jadi rakyat akan untung kerana kita akan buat diagnosis yang tepat sekali dan selepas diagnosis, boleh rujuk pesakit untuk rawatan lanjut termasuk pembedahan," katanya.

0 comments: