.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, February 02, 2012

0 Inspirasi 2 juta Safee Sali


Jutawan bola sepak negara

JAKARTA – Masa depan penyerang sensasi Harimau Malaya, Mohd. Safee Sali bersama kelab Pelita Jaya FC terjawab semalam.Seperti dijangka, pemain kelahiran Kajang, Selangor itu secara rasmi menyambung kontrak selama dua tahun lagi dengan kelab tersebut.

Kontrak dua tahun itu menawarkan pakej bernilai lebih RM2 juta termasuk pelbagai kemudahan seperti bonus tetap perlawanan, rumah, kenderaan, pemandu peribadi, cukai yang dibayar oleh kelab, tiket pergi balik ke Kuala Lumpur yang disediakan oleh kelab dan penghormatan sebagai kapten Pelita Jaya FC.

Nilai kontrak baharu itu bertambah sekali ganda berbanding kontraknya sebelum ini yang berakhir kelmarin (31 Januari 2012).

Pengumuman mengenai lanjutan kontrak Safee dibuat oleh Pelita Jaya FC di Jakarta semalam pada majlis yang turut dihadiri Pengurus Besar Pasukan, Iwan Budianto, Pengurus Pasukan, Lalu Mara dan Safee sendiri.

Pengurus Safee, Zakaria Rahim berkata, dalam kontrak baharu itu, Safee juga akan menerima pakej tambahan image rights di mana pihak kelab akan mengusahakan untuk Safee mendapat commercial endorsement bagi pelbagai produk di seluruh Indonesia daripada syarikat-syarikat yang memerlukan imej Safee bagi tujuan pengiklanan dan pemasaran.

Safee juga akan diberi peluang bermain dengan mana-mana kelab milik penuh Pelita Jaya Cronus apabila ada peluang dan sesuai dengan tempoh pendaftaran yang ditetapkan oleh liga di negara-negara berkenaan.

Selain Pelita Jaya FC, kelab milik penuh Pelita Jaya Cronus, termasuklah Brisbane Roar FC di Australia yang akan bermain di AFC Champions League 2012, CS Vise di Belgium, kelab divisyen dua di Liga Belgium dan SAD Uruguay sebuah kelab remaja di Uruguay.

Pelita Jaya juga mempunyai hubungan yang amat akrab dengan beberapa kelab lain di dunia seperti lima kelab di liga Brazil, antaranya Flamengo FC dan beberapa kelab di Eropah terutama di Belanda, termasuk Ajax Amsterdam FC.

“Pelita Jaya Cronus pernah memiliki sebuah kelab Liga Perdana England iaitu Leicester City FC tetapi telah menjual pemilikannya di sana, namun mereka masih mempunyai hubungan yang amat akrab dengan kelab dan pengurusannya di sana,” kata Zakaria.

Beliau berkata, Safee juga dilantik sebagai Duta Sekolah Sepak Bola Pelita Jaya di Sawangan, Jawa Barat, Indonesia dan Akademi Sepak Bola milik Pelita Jaya, di mana pengurusan Safee sedang berbincang untuk pemberian saham pemilikan akademi itu demi masa depan Safee.

“Akademi ini sudah mempunyai 600 pelajar di Jakarta sahaja dan mempunyai cawangan di daerah lain di Indonesia. Kelab juga bersedia untuk membantu Safee memulakan perniagaan di Indonesia apabila beliau tamat bermain dengan Pelita Jaya atau menamatkan karier profesionalnya nanti,” kata Zakaria.

Pengurus Safee itu berkata, keputusan yang dibuat oleh Safee untuk terus bermain dengan Pelita Jaya adalah satu keputusan yang telah diteliti semasak-masaknya setelah mengambil kira pelbagai aspek dan risiko.

Selain Pelita Jaya, Safee juga mendapat beberapa tawaran lain antaranya Muangthong FC dan Buriram FC di Thailand, empat pasukan dari Malaysia antaranya Kelantan, Negeri Sembilan, Johor FC dan Johor selain pasukan Selangor yang sentiasa bersedia bila-bila masa sahaja untuk Safee kembali ke pangkuan mereka.

Safee juga mendapat tawaran daripada pemilik Cardiff City FC untuk bermain di sana tetapi harus melalui proses bermain bersama kelab di Eropah yang mempunyai afiliasi dengan Cardiff City untuk tempoh sekurang-kurangnya satu tahun terlebih dahulu.

Selain itu Safee juga pernah mendapat tawaran untuk menjalani ujian bersama lima kelab di Jerman antaranya Eintract Frankfurt, SG Dynamo Dresden, namun, atas faktor kecederaan dan mengutamakan persiapan pasukan kebangsaan untuk memulakan kempen Pra Piala Dunia 2011 pada ketika itu, Safee terpaksa melupakan peluang keemasan itu, walaupun masih menyimpan cita-cita untuk bersama salah satu kelab di Eropah satu hari nanti.


Artikel berkaitan:

Safee kini jutawan
Oleh Azlan Muhammad Zain
azlanmz@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

PENYERANG negara, Safee Sali kini pemain pertama Malaysia yang layak digelar jutawan selepas bersetuju menyambung kontrak selama dua tahun bersama kelab Pelita Jaya FC (PJFC) bernilai lebih RM2 juta.

Difahamkan gaji bulanan pemain berusia 28 tahun itu mencecah AS$30,000 (RM91,200) selain mendapat pelbagai faedah dalam kontrak baru ditawar kelab Indonesia itu seperti bonus tetap perlawanan, rumah, kenderaan, pemandu peribadi, cukai dibayar oleh kelab dan tiket pergi balik ke Kuala Lumpur yang diberikan kepada kapten PJFC.


Malah dia turut berpeluang untuk bersama kelab milik penuh Pelita Jaya Cronus apabila peluang dan ruangnya tiba, bergantung kepada tempoh pendaftaran pemain yang ditetapkan oleh liga negara terbabit.

Antaranya adalah Brisbane Roar FC di Australia yang bakal beraksi di Liga Juara-Juara AFC tahun ini, CS Vise di Belgium dan SAD Uruguay selain beberapa kelab yang mempunyai hubungan rapat di Brazil dan Eropah.


“Walaupun mendapat banyak tawaran kelab luar, saya memutuskan untuk kekal di sini bagi memastikan peluang untuk lebih banyak beraksi dan berada dalam kesebelasan utama selain PJFC sudah banyak meningkatkan tahap permainan saya,” katanya.


Mengenai isu pengharaman Liga Super Indonesia (ISL), Safee melihat perkara ini bukan halangan untuk bersama skuad negara serta percaya kelab akan mengatasinya selain dijadualkan kembali bersama Malaysia menentang Arab Saudi pada penghubung bulan ini Sementara itu pengurus, Zakaria Abdul Rahim berkata, isu pengharaman ISL oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (Fifa) tidak timbul kerana terdapat syarat dalam kontrak yang membolehkan Safee dipindahkan ke kelab lain dimiliki mereka sekiranya berdepan situasi terbabit.

Malah terdapat laporan yang mengatakan Fifa memberi tempoh hingga Mac ini bagi menyelesaikan kemelut dalaman PSSI itu.


“Ini semua adalah pengorbanan yang dibuatnya demi membantu pasukan negara dan menaikkan semangat anak-anak muda yang ingin berkerjaya di bidang bola sepak secara profesional,” kata Zakaria.

Antara manfaat lain diperoleh Safee adalah dilantik sebagai Duta Sekolah Sepakbola Pelita Jaya serta menjadi duta produk.


Artikel berkaitan:

Kejayaan Safee perlu dicontohi: Tengku Abdullah


2012/02/02
KUANTAN: Kejayaan penyerang sensasi negara, Safee Sali menandatangani lanjutan kontrak baru dua tahun bernilai lebih RM2 juta bersama kelab Indonesia, Pelita Jaya FC, perlu dicontohi pemain bola sepak lain di negara ini.

Timbalan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, bertitah kejayaan Safee itu satu lembaran baru dalam sejarah bola sepak negara.
"Saya harap kejayaan Safie dicontohi pemain lain. Kita harapkan setiap pemain mempunyai inspirasi, visi dan semangat untuk pergi jauh.
"Bukan sekadar mewakili negara tetapi pergi ke peringkat lebih tinggi dan ini akan memberi manfaat kepada negara," titah baginda.

Tengku Abdullah bertitah demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis pelancaran kerja pembinaan tiga jambatan di Sungai Lembing, dekat sini hari ini yang disempurnakan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.

Kontrak baru bernilai lebih RM2 juta yang ditandatangani Safee, 28, dengan kelab itu sehingga 2014 menyenaraikan pemain itu sebagai jagoan bola sepak Malaysia bertaraf jutawan.

Selain menerima gaji baru berjumlah RM91,200 sebulan, Safee turut diberikan pelbagai kemudahan seperti bonus tetap perlawanan, rumah, kenderaan, pemandu peribadi serta faedah lain.
Tengku Abdullah mengucapkan tahniah kepada Safee dan berharap perjalanan kerjayanya dapat diteruskan ke peringkat tertinggi.

"Saya nasihatkan dia teruskan kerjaya sebagai pemain yang boleh maju ke peringkat lebih tinggi dan dia harus mencuba nasib bermain di Eropah.

"Saya tidak tahu tahap liga di Indonesia tetapi percaya Safee sudah memiliki semuanya yang sedikit sebanyak membina kemahirannya di sana," titah baginda. - BERNAMA


Artikel berkaitan:

Safee yakin bersama Pelita Jaya

Daripada SAHARUDIN MUSTHAFA
saharudin.musthafa@utusan.com.my

JAKARTA – Biarpun terus kekal bermain dengan kelab Pelita Jaya FC, namun peluang untuk Safee Sali bermain dengan skuad kebangsaan tidak pernah tertutup.

Menurut Safee yang yang menyambung kontrak selama dua tahun lagi dengan kelab itu, beliau yakin dapat terus bermain untuk pasukan kebangsaan Malaysia, walaupun Liga Super Indonesia (ISL) yang disertai Pelita Jaya sekarang berdepan kemungkinan diharamkan oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

“Sekalipun FIFA mengharamkan ISL, kelab Pelita Jaya tidak diharamkan. Pelita Jaya boleh bermain dalam mana-mana liga yang di rantau ini, contohnya ia boleh bermain di Liga Malaysia, di Liga Singapura.

“Pemain juga tidak diharamkan. Jadi saya boleh bermain untuk pasukan kebangsaan,” katanya ketika di temui selepas acara pengumuman penyambungan kontraknya dengan Pelita Jaya FC di sini semalam.

Safee yang berusia 28 tahun juga memberitahu, beliau akan bersama rakan sepasukan dalam skuad kebangsaan Malaysia tidak lama lagi ke Australia untuk bermain dalam perlawanan persahabatan dengan Arab Saudi.

Penyerang kebangsaan itu juga optimis, kemelut yang berlaku berkaitan ISL dan Persatuan Bola Sepak Seluruh Indonesia (PSSI) dapat diselesaikan dengan baik kerana ia merupakan masalah dalaman.

ISL berdepan dengan kemungkinan diharamkan oleh FIFA kerana menjalankan liga bola sepak secara tersendiri dan tidak diiktiraf oleh PSSI.

“Sebetulnya saya tidak mempunyai masalah dengan FIFA dan dengan PSSI untuk bermain dengan skuad kebangsaan Malaysia.

“Memang saya fikirkan hal itu kerana bermain dengan skuad kebangsaan merupakan pertimbangan saya yang utama untuk memilih dan membuat satu keputusan, jadi saya lihat di kelab Pelita Jaya ini, saya tidak mempunyai masalah itu dan saya akan tetap bermain di Pelita Jaya,” tambahnya.

Safee menegaskan, beliau tidak ragu-ragu dengan keputusannya itu kerana dalam keadaan apa sekalipun beliau tetap boleh bermain untuk pasukan kebangsaan Malaysia.

“Kalau saya diharamkan oleh FIFA, itu baru saya tak boleh bermain untuk skuad kebangsaan,” tegas Safee.

Sementara itu, Safee menjelaskan, alasan utama kenapa dia memilih untuk kekal bermain dengan Pelita Jaya FC ialah bertitik tolak kepada hasratnya untuk mengembangkan kariernya ke peringkat antarabangsa.

Menurutnya, kelab Pelita Jaya FC memiliki pelan jangka panjang yang menawarkan beliau peluang beraksi di luar negara.

“Saya melihat mereka betul-betul komited untuk menghantar pemain yang berprestasi tinggi untuk bermain di tahap lebih tinggi di luar negara. Sebenarnya Pelita Jaya menawarkan kontrak tiga tahun dan saya hanya mahu memanjangkan kontrak selama satu tahun sahaja lagi, tetapi setelah pihak saya mengadakan perbincangan yang panjang, kami mengambil jalan tengah iaitu menyambung kontrak selama dua tahun lagi,” jelas Safee.

Pada masa sama, keputusan itu juga dibuat sebagai menghargai kehendak Pelita Jaya FC yang cukup berminat dengan khidmatnya.

“Memang ada banyak tawaran dari kelab luar negara tetapi saya memilih untuk di sini (Pelita Jaya FC).

“Terima kasih kepada pengurusan Pelita Jaya FC yang masih mengharapkan saya di sini. Pelita Jaya FC banyak membantu perkembangan karier saya dan saya senang sekali,” kata Safee yang turut diteman ayahnya, Sali Mian dan ibunya, Maripah Husin.

Selain faktor itu, khidmat jurulatih pasukan kebangsaan Indonesia, Rachmad Darmawan membimbing Pelita Jaya FC juga menambah keyakinan Safee.

Bagi pengurus pasukan Pelita Jaya FC, Lalu Mara Satria Wangsa, persetujuan menyambung kontrak Safee membuktikan penyerang Malaysia itu memiliki keperibadian yang menawan.

“Komitmen dan kesetiaan Safee kepada Pelita Jaya FC sangat saya hargai. Biarpun banyak tawaran datang kepadanya sama ada dari Eropah mahupun Malaysia, namun Safee putuskan untuk bersama Pelita Jaya FC,” kata Lalu Mara. – Utusan


Artikel berkaitan:



Jutawan Safee

Ibu dan ayah Safee, Sali Mian dan Maripah Husin turut hadir pada majlis menandatangani kontrak bersama Pelita Jaya FC di Jakarta, Indonesia semalam. Safee akan bermain untuk tempoh dua tahun lagi. - UTUSAN/sAHARUDIN MUSTHAFA

JAKARTA - Kontrak baru bernilai lebih RM2 juta yang ditandatangani Safee Sali dengan kelab Pelita Jaya FC untuk tempoh dua tahun akan datang menyenaraikan pemain itu sebagai pemain bola sepak Malaysia bertaraf jutawan.

Tawaran kontrak bernilai RM2 juta itu juga sekali gus menyaksikan kenaikan sekali ganda nilai tahunan kontrak Safee bagi tempoh dua musim akan datang itu.

Sebelum ini, kontrak sulung pemain itu dengan Pelita Jaya FC yang ditandatangani Januari tahun lalu bernilai AS$150,000 (RM456,000) untuk tempoh setahun.

Pakej lumayan yang ditawarkan oleh Pelita Jaya FC kepada pemain kebangsaan Malaysia itu merangkumi gaji, bonus tetap perlawanan, rumah, kenderaan, pemandu peribadi serta faedah-faedah lain.

Sebagai pemain import bagi kelab yang berasal dari Jakarta ini juga, Safee diberi penghormatan untuk mengekalkan kedudukannya sebagai Ketua Pasukan Pelita Jaya FC.

Menurut pengurus Safee, Zakaria Rahim, pengurusan Pelita Jaya FC juga menjanjikan pakej tambahan iaitu mengukuhkan imej pemain tersebut menerusi peluang muncul sebagai jurucakap produk-produk iklan di seluruh Indonesia.

"Pelita Jaya FC akan mendapatkan kontrak iklan daripada syarikat-syarikat yang memerlukan imej Safee bagi tujuan pengiklanan dan pemasaran," kata Zakaria kepada wartawan ketika ditemui selepas majlis pengumuman Safee kekal bersama Pelita Jaya FC untuk tempoh dua tahun lagi di sini, semalam.

Selain Safee, hadir sama pada majlis pengumuman tersebut ialah pengurus besar pasukan, Iwan Budianto dan pengurus pasukan, Lalu Mara.

Pada masa sama, Zakaria berkata, Pelita Jaya FC juga komited untuk mencari ruang dan peluang kepada Safee serta rakan sepasukannya untuk bermain dengan mana-mana kelab milik penuh Pelita Jaya Cronus.

Antara kelab-kelab yang dimiliki penuh oleh Pelita Jaya Cronus selain Pelita Jaya di Indonesia ialah Brisbane Roar FC di Australia yang akan bermain di AFC Champions League 2012.

Tidak ketinggalan CS Vise di Belgium, kelab Divisyen 2 Liga Belgium dan SAD Uruguay - sebuah kelab pembangunan pemain remaja di Uruguay.

Pelita Jaya FC juga mempunyai hubungan yang amat akrab dengan beberapa kelab lain di dunia seperti lima buah kelab di Liga Brazil yang antaranya Flamengo FC.

Sementara di Eropah pula, antara kelab yang mempunyai hubungan baik dengan Pelita Jaya FC ialah Ajax Amsterdam FC di Belanda.

Pelita Jaya Cronus juga pernah memiliki sebuah kelab Liga Perdana Inggeris iaitu Leicester City FC tetapi telah menjual pemilikan.

Perkembangan karier pemain berusia 28 tahun itu bersama Pelita Jaya FC turut membuka ruang kepadanya sebagai Duta Sekolah Bola Sepak Pelita Jaya di Sawangan, Jawa Barat, Indonesia.

Sementara untuk jaminan masa depannya pula, pengurusan sedang berbincang untuk membolehkan Safee diberi sejumlah unit pemilikan saham dalam Akademi Bola Sepak milik Pelita Jaya FC.

Akademi tersebut mempunyai sebanyak 600 pelajar di Jakarta sahaja selain memiliki rangkaian cawangan di daerah lain di Indonesia.

Selain Pelita Jaya, Safee juga ada mendapat beberapa tawaran lain antaranya Muangthong FC dan Buriram FC di Thailand.

Khidmat Safee juga diperlukan oleh empat pasukan bola sepak dari Malaysia termasuk Kelantan FA, Negeri Sembilan FA, Johor FC dan Johor FA selain pasukan Selangor FA yang sentiasa bersedia bila-bila masa sahaja untuk Safee kembali kepangkuan mereka.

Sebelum ini, laporan turut menyebut, Safee menerima pelawaan dari pemilik Cardiff City FC untuk bermain di sana tetapi harus melalui proses bermain bersama kelab di Eropah yang mempunyai afiliasi dengan Cardiff City untuk tempoh sekurang-kurangnya setahun dulu.

Menurut Zakaria lagi, keputusan yang dibuat oleh Safee untuk terus kekal dengan Pelita Jaya FC selepas berfikir dengan semasak-masaknya dengan mengambil kira pelbagai aspek dan risiko. - UTUSAN

0 comments: