.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, December 14, 2011

0 Ombak Rindu - RM1,600 dan RM219,845.09 dan RM50,000 lagi

Alaf 21 Tidak Mahu Saman Penulis Novel Ombak Rindu



KUALA LUMPUR – Penerbit novel Ombak Rindu, Alaf 21 Sdn. Bhd. tidak akan menyaman Fauziah Ashari biarpun penulis novel itu memberi kenyataan di sebuah akhbar tabloid Rabu lalu bahawa dia hanya menerima royalti RM1,600 apabila karyanya itu diadaptasi ke filem.

Alaf 21 yang berada di bawah Kumpulan Karangkraf dibayar oleh penerbit filem Ombak Rindu iaitu Tarantela Pictures Sdn. Bhd, sebanyak RM4,000 termasuk bayaran yang diterima oleh Fauziah bagi mengadaptasi novel itu ke filem yang telah ditayangkan di pawagam seluruh negara sejak 1 Disember lalu.

Menurut Pengarah Urusan Kumpulan Karangkraf, Datuk Dr. Hushamuddin Yaacub, biarpun royalti adaptasi Ombak Rindu ke filem agak kecil tetapi pada masa sama populariti filem itu secara tidak langsung telah menyebabkan novel itu diulang cetak sebanyak dua kali baru-baru ini.

“Apapun saya telah ampunkan apa juga kenyataan Fauziah di akhbar tabloid itu. Kalau mahu minta ampun pun biarlah dia mintanya dengan Allah. Saya juga tidak akan menyaman atau mengambil tindakan mahkamah kerana kenyataannya itu melainkan kalau ia melampau-lampau,” ujarnya pada sidang akhbar di pejabat Kumpulan Karangkraf di sini.

Jelas Hushamuddin, Fauziah sepatutnya bersyukur kerana biarpun mendapat royalti yang sedikit tetapi populariti filem itu secara tidak langsung telah mempopularkan novel Ombak Rindu sehingga ia diulang cetak beberapa kali ekoran sambutan filem tersebut.

“Alaf Baru telah mengulang cetal novel Ombak Rindu sebayak 20,000 naskhah dan ia telah habis dijual. Hari ini kami mencetak lagi sebanyak 20,000 naskhah atas permintaan para pembaca. Daripada dua kali novel itu diulang cetak, Fauziah akan mendapat royalti sekurang-kurangnya RM50,000.

“Sebab itu, adalah tidak adil jika Fauziah kata dia tidak mendapat bayaran daripada hak kebenaran daripada novelnya itu. Saya rasa dia harus meneliti kontraknya dengan Alaf 21. Mungkin dia lupa atau tidak faham kontrak yang telah ditandatanganinya dengan kami,” ujarnya.

Tambah Hushamuddin Yaacob, pihaknya mempunyai hak untuk menguruskan novel Ombak Rindu termasuklah menjual hak karya itu kepada pihak lain dalam bentuk lain termasuklah adaptasi ke filem termasuklah menetapkan berapakah harga bayaran yang harus dibayar untuk sesuatu proses adaptasi itu dilakukan.

“Kami juga telah membayar royalti Ombak Rindu kepada Fauziah kerana sejak novel itu diterbitkan pada tahun 2002 dia telah menerima royalti berjumlah RM219,845,09 sen. Jumlah itu tidak termasuk RM1,600 yang diterimanya itu.

“Kami sebagai penerbit mengambil RM2,400 daripada royalti yang diberi oleh penerbit filem itu. Kami mula menjual hakcipta novel itu pada 2009 di mana ketika itu tidak ada penerbit filem yang berminat untuk mengangkat novel-novel terbitan kami menerusi medium filem.

“Ini adalah karya pertama Alaf 21 yang diadaptasi ke filem. Daripada novel itu diciplak atau diadaptasi tanpa kebenaran lebih baik kami memberi kebenaran ia difilemkan walaupun royalti yang dikenakan hanya RM4,000 sahaja,” tuturnya.

Sidang akhbar tergempar itu diadakan selepas Fauziah meluahkan rasa tidak puas hatinya dalam sebuah akhbar tabloid Harian Metro pada 7 Disember lalu yang menyatakan bayaran royalti yang diterimanya itu tidak berbaloi dengan sambutan filem Ombak Rindu.

Filem arahan Osman Ali itu yang dilakonkan antaranya oleh Maya Karin, Aaron Aziz, Lisa Surihani dan Bront Palarae itu mendapat sambutan luar dugaan apabila sehingga semalam kutipan tiket filem terbabit berjaya mencecah lebih RM5 juta. – mynewshub.my


Artikel berkaitan:

Rendahnya nilai novel ke filem

FILEM yang diadaptasi daripada novel atau buku bukanlah perkara baru. Ia sudah lama diamalkan dalam mana-mana industri filem di dunia termasuk di Malaysia. Kebanyakan buku atau novel yang diangkat ke filem adalah karya yang mempunyai tarikan yang tersendiri.

Kalau kurang berkualiti sekalipun, novel yang diangkat biasanya popular di kalangan pembaca. Contohnya, novel cinta yang mudah membuai perasaan. Cuma, tidak semua filem yang diadaptasi daripada novel dijamin mendapat sambutan.

Dalam konteks dunia perfileman tempatan pernah ada beberapa filem yang diangkat daripada novel tetapi gagal di pawagam. Misalnya, Jogho karya S. Othman Kelantan yang difilemkan oleh U-Wei Haji Saari. Filem itu banyak dijaja di festival filem luar negara. Tetapi sayangnya, kutipan tiketnya tidaklah bertaraf box-office.

Bagaimanapun, menjadi bonus jika sesebuah novel itu bukan sahaja mendapat sambutan para pembaca, malah turut bertaraf pecah panggung selepas ia diangkat ke layar perak. Novel Ombak Rindu nukilan Fauziah Ashari adalah salah satu buktinya.

Sejak sembilan tahun lalu lagi, Ombak Rindu sudah berjaya membuatkan penerbit dan penulisnya tersenyum lebar. Sebab itu, apabila ia terpilih untuk diangkat ke layar perak sepatutnya ada kepekaan dan nilai penghargaan yang tinggi pada naskhah itu supaya tidak timbul masalah dan rungutan di kemudian hari.

Ombak Rindu terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd. pada 2002 bukan sahaja melayakkan penulisnya mendapat royalti lebih RM219,000 hasil jualan novel itu. Malah, filem Ombak Rindu arahan Osman Ali itu kini mencecah kutipan tiket lebih RM6 juta sejak tayangannya di pawagam 1 Disember lalu.

Senario itu membuktikan keupayaan Fauziah dan Osman dalam menterjemahkan karya itu mengikut medium masing-masing. Namun, apa juga kejayaan filem Ombak Rindu, kredit seharusnya diberikan lebih kepada Fauziah selaku pencetus idea asal naskhah tersebut.

Ini kerana, apabila ada mana-mana penerbit yang berminat mengangkat sesebuah novel ke filem maka sudah semestinya naskhah itu mempunyai tarikan tersendiri. Pihak penerbit mahupun pemegang hakcipta karya itu seharusnya peka dan tahu meletakkan harga produk-produk mereka.

Ia bagi mengelakkan sesebuah karya itu dipandang ringan oleh pihak-pihak lain. Novel sama juga medium lain sebagai salah satu wahana seni yang boleh memberi manfaat kepada masyarakat. Dalam isu novel Ombak Rindu tarikan naskhah itu sepatutnya dihargai oleh penerbit.

Soal sebelum ini tiada pihak yang berminat mengangkat novel yang menarik seperti Ombak Rindu menerusi medium drama atau filem tidak timbul. Apa yang penting bukan mudah mahu menggamit emosi para pembaca dalam mengabiskan novel setebal 563 muka surat itu.

Kalau tidak ada penerbit yang berminat mengangkat novel atau buku yang hebat masyarakat keseluruhannya yang akan rugi kerana tidak dapat berkongsi pengalaman daripada cetusan idea-idea daripada adaptasi itu.

Daripada sudut lain ia juga ada kaitan dengan maruah dan taraf novel dan buku itu sendiri dalam konteks sebagai agen membentuk masyarakat membaca. Secara tidak langsung ia seolah-olah memijak peranan dan kekuatan yang ada pada novel lebih rendah daripada filem.

Hakikatnya baik novel mahupun filem kedua-duanya mempunyai peranan tersendiri.

Novel membawa para pembaca menyelami setiap patah perkataan dalam masa berjam-jam atau berminggu-minggu. Tetapi filem mampu menterjemahkannya melalui audio dan visual dalam masa dua jam.

Isu yang tercetus atas kontroversi Fauziah yang mengeluh kerana bayaran royalti yang diberikan oleh penerbit Ombak Rindu sebanyak RM4,000 agak kecil. Ada juga yang kata nasi sudah menjadi bubur apatah lagi ia muncul selepas filem itu mendapat sambutan.

Selepas ini baik penerbit, penulis mahupun pemegang hakcipta sesebuah novel seharusnya meletakkan harga dan maruah atas produk-produk mereka. Soal ada atau tidak penerbit yang mahu mengangkatnya ke medium filem itu perkara kedua.

Jika novel itu layak untuk diangkat ke layar perak, ringgit dan sen bukan persoalannya. Penerbit yang berminat untuk mengadaptasi mana-mana novel ke filem perlu membayar harga yang ditetapkan.

Novel yang menarik tetap hebat di hati pembaca biarpun ia tidak akan popular atau kurang mendapat sambutan di filem.

Apa yang penting novel mempunyai kelas dan peminatnya sendiri. Maruahnya harus dijaga, selain dihargai oleh pihak yang mahu mengangkatnya ke filem.


Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1214&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_05.htm

0 Jenama Harimau Malaya makin laku


Ramai nak uji Harimau Malaya

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Kecemerlangan skuad Harimau Malaya membuatkan banyak pasukan antarabangsa berminat mengadakan perlawanan persahabatan.

SHAH ALAM - Arab Saudi sudah bersetuju dan sanggup membiayai, Congo pula sudah memohon malah sehingga Iran mahupun Paraguay, mula mengintai untuk mengadakan perlawanan bola sepak persahabatan dengan skuad kebangsaan sepanjang tahun depan.

Semuanya gara-gara fenomena kejayaan Harimau Malaya menjulang Piala Suzuki AFF 2010 dan kehebatan Harimau Muda pada Sukan SEA XXVI lantas Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pula tidak menang tangan untuk menguruskan siri persahabatan antarabangsa A itu di Malaysia atau luar negara.

Hasrat negara di ranking dunia lebih baik yang memang ditunggu-tunggu Malaysia itu, didedahkan pengurus pasukan kebangsaan, Datuk Subahan Kamal yang ditemui pada majlis undian Liga Super, Liga Perdana dan Piala FA 2012 di sini, semalam.

"Arab Saudi mempelawa, malah sanggup membiayai kehadiran pasukan kita dari segi penerbangan dan penginapan dalam persahabatan di Melbourne pada 20 Februari ini sebagai persediaan menjelang jadual Kelayakan Piala Dunia 2014 mereka dengan Australia.

"Hasrat kesemua pasukan ini menunjukkan Harimau Malaya sudah mempunyai nama dan mutu permainan yang boleh dibanggakan. Kecuali Arab Saudi yang sudah sah, yang lain-lain masih di peringkat perbincangan tetapi jika berjaya, ini bakal menjadi persediaan terbaik kita mempertahankan Piala Suzuki AFF, tahun depan," katanya.

Kata Subahan yang juga Naib Presiden FAM, Congo memohon untuk mengadakan persahabatan di Kuala Lumpur sementara rundingan dengan Iran bakal bergantung kepada persetujuan mengenai soal bayaran, tarikh perlawanan dan gelanggangnya.