.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, August 26, 2011

0 Kerana bola sepak moden dan wang

Fergie simpati nasib Wenger


2011/08/25
LONDON: Bos Manchester United, Alex Ferguson memuji cara rakan sejawatnya di Arsenal, Arsene Wenger menangani tekanan selepas dikritik berterusan kerana melepaskan dua tonggak utama – Cesc Fabregas dan Samir Nasri – serentak sepanjang jendela perpindahan musim panas ini.

Pengendali dari Scotland itu juga menganggap spekulasi mengatakan Wenger bakal meninggalkan Emirates sebagai mengarut. “Orang bercakap mengenai Arsenal dan Arsene yang akan meninggalkan kelab,” kata Ferguson. “Tetapi siapa yang dapat menggantikannya? “Ini situasi yang tidak masuk akal. Kita berada dalam dunia gila. Anda hanya perlu tewas dalam beberapa perlawanan, dan anda bakal dihujani kritikan serta tuntutan mahu anda meninggalkan kelab.”

Ferguson dan Wenger adalah dua seteru ketat Liga Perdana Inggeris yang menyaksikan pertarungan sengit antara United dan Arsenal, terutama insiden “Pizzagate” pada musim 2004-05.

Ketika itu, rekod tanpa kalah 29 perlawanan Arsenal dimusnahkan United di Old Trafford dengan kemenangan 2-0. Pemain Arsenal dituduh membaling makanan kepada lawannya selepas perlawanan dan Wenger turut menuduh Ruud van Nistelrooy sebagai pembohong.

Namun di sebalik hubungan panas itu, Ferguson tetap hormat pengendali dari Perancis itu dan mahu dia terus berada di Emirates.
“Dia sudah memberikan Arsenal landasan yang tidak pernah terfikir oleh kelab itu sebelum ini,” katanya. “Dia perlu terus berada di sana. Jangan pedulikan kritikan.” – Agensi


Artikel berkaitan:


'Semua kerana wang'


2011/08/25
Bukan satu kebetulan apabila semua orang berhijrah ke City: Wenger

LONDON: Pengendali Arsenal, Arsene Wenger mengakui dia tidak pernah terfikir akan kehilangan Samir Nasri dan Cesc Fabregas serentak, tetapi percaya faktor ‘psikologi’ memainkan peranan dalam memaksanya melepaskan dua pemain itu.

Nasri yang meninggalkan Emirates untuk menyertai kem Etihad bersama Manchester City selepas kedua-dua kelab bersetuju dengan harga 23 juta pound (RM113 juta) buat pemain tengah Perancis itu, bakal mengikut jejak bekas rakan sepasukan, Gael Clichy. Wenger mengakui Roberto Mancini berjaya dalam usahanya memancing semua pemain terbaik Liga Perdana Inggeris, apatah lagi disokong dana berterusan pemilik kelab berkenaan. “Saya seorang yang realistik, jadi saya tidak suka berangan-angan,” kata Wenger. “Ia sebahagian daripada kehidupan moden seorang pemain bola sepak profesional. Bukan satu kebetulan apabila semua orang berhijrah ke Manchester City.

“Peraturan bola sepak memang begini. Seseorang pemain boleh mencecah harga jutaan ringgit hari ini dan tidak bernilai sesen pun dalam tempoh enam bulan, kelihatan seperti tidak logik tetapi itulah hakikat yang perlu ditelan.

“Akan tiba harinya apabila anda terpaksa membuat keputusan berdasarkan faktor psikologi dan kewangan.”

Wenger juga sedar era kesetiaan pemain pada sesebuah kelab sudah berakhir, terutama apabila ada kelab yang mampu menawarkan gaji lebih lumayan.
“Kami tidak mahu kehilangan Fabregas, tetapi kami dipaksa berada dalam situasi yang tidak kami ingini,” kata pengendali Perancis itu. “Situasi Nasri pula ialah dia tidak mahu melanjutkan kontraknya kerana ada tawaran lebih lumayan menanti di tempat lain.”

Nasri, 24, sempat bersama Arsenal untuk tempoh tiga tahun. Dia dipancing City ketika kontraknya masih berbaki setahun dan menjadi tonggak kedua Gunners melangkah keluar musim panas ini selepas Fabregas.

Penampilan terakhirnya ialah ketika tewas 2-0 di tangan Liverpool Sabtu lalu dan Nasri tidak diturunkan menentang Udinese untuk kelayakan Liga Juara-Juara. – Agensi

0 comments: