.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, July 06, 2011

0 Punca pendapatan terbesar bagi akhbar ialah melalui jualan iklan

Akhbar tarik iklan RM1.7b


2011/07/06
AKHBAR kekal sebagai peneraju dalam perbelanjaan pengiklanan (ADEX) dengan menarik perbelanjaan iklan sebanyak RM1.7 bilion dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, kata Persatuan Penerbit Akhbar Malaysia (MNPA).

Ini adalah pertumbuhan 14.3 peratus daripada RM1.5 bilion dalam tempoh sama tahun lalu. MNPA dalam kenyataannya berkata, ADEX berkembang 16.2 peratus kepada RM4.09 bilion dalam tempoh lima bulan sehingga Mei tahun ini berbanding tempoh sama tahun lalu, dan momentumnya dijangka berterusan. Pengerusi MNPA, Datuk Mohd Nasir Ali berkata kos pengeluaran akhbar tahun ini dijangka terus meningkat berikutan kadar pengangkutan, tarif elektrik dan kos buruh yang tinggi.

“Duti antilambakan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, dalam jajaran 5.59 peratus hingga 43.24 peratus bagi import kertas akhbar dari Kanada, Indonesia, Korea, Filipina dan Amerika Syarikat, juga memburukkan lagi keadaan,” katanya.

MNPA adalah persatuan yang ditadbir oleh penerbit di Malaysia.

0 comments: