.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, April 29, 2011

0 TESCO vs Giant? Cawangan Tesco baharu dibuka dengan kos RM80 - RM200 juta sebuah

Tesco mahu ke Sabah, Sarawak

Oleh FAIRUS KASSIM




Tjreed Jegen (tengah) menunjukkan tanda ‘Sedia Bantu’ yang akan digunakan di kaunter pembayaran Tesco sempena pelancaran sistem Quick Q di Tesco Kepong Village, Bandar Manjalara, Kepong, semalam.



KUALA LUMPUR 28 April – Tesco Stores (M) Sdn. Bhd. (Tesco) menjangkakan pembukaan tiga buah lagi cawangan dalam tempoh enam bulan akan datang, menjadikan cawangan keseluruhan tahun ini berjumlah 42 buah.

Cawangan baharu itu akan dibuka di Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur; Pulau Pinang dan Sri Iskandar, Manjung di Perak dengan kos antara RM80 juta hingga RM200 juta sebuah.

Ketika ini, Tesco memiliki 39 buah cawangan dengan lapan daripadanya adalah Tesco Extra iaitu cawangan berkonsepkan jualan borong.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tjreed Jegen berkata, minggu ini, genaplah Tesco bertapak di Malaysia selama 10 tahun dan setakat ini, ia telah melabur lebih RM5 bilion untuk mengembangkan operasinya.

‘‘Tesco juga menyediakan lebih 15,000 peluang pekerjaan dengan 99.99 peratus daripadanya diisi oleh penduduk tempatan.

‘‘Secara purata kami menyediakan 1,000 peluang pekerjaan untuk setiap cawangan yang beroperasi dan membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) memasarkan produk mereka di Tesco.

‘‘Sebanyak 95 peratus daripada 60,000 produk yang dipasarkan diperoleh daripada dalam negara dan 75 peratus daripadanya dibekalkan oleh PKS,’’ katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan Tesco Quick Q sempena sambutan ulang tahun ke-10 Tesco, di sini hari ini.

Tesco Quick Q merupakan antara kaedah digunakan Tesco untuk mengurangkan masa beratur di kaunter pembayaran dengan menggunakan teknologi pemantauan melalui kamera berkomputer.

Tesco melabur hampir RM1 juta untuk memajukan sistem baharu berkenaan yang dilihat mampu menyelesaikan tempoh masa beratur dengan lebih berkesan untuk semua cawangannya di seluruh negara.

Jegen berkata, Tesco juga menerokai peluang untuk membuka cawangan di Sabah dan Sarawak dalam masa terdekat jika mendapat kelulusan daripada kerajaan.

‘‘Tesco telah mengadakan rundingan dengan kerajaan berkenaan hasrat tersebut tetapi tiada keputusan dibuat,’’ katanya.

Sementara itu, beliau berkata, Tesco bakal membantu 152 kedai runcit terpilih di seluruh negara menerusi projek Transformasi Kedai Runcit (Tukar), program di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Ia merupakan sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat (CSR) Tesco bagi membimbing peniaga runcit konvensional melakukan transformasi, sekali gus menjadikan golongan terbabit lebih berdaya saing.

Jegen berkata, ketika ini Tesco telah berjaya membantu mengubah dua buah kedai di Shah Alam dan Puchong dengan nilai bantuan sebanyak RM80,000 dan RM60,000.

0 comments: