.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, October 21, 2010

0 Lagi novel Syarifah Abu Saleem diangkat menjadi drama

Elak bahasa slanga

Oleh Hanisah Selamat
nisa@bharian.com.my
2010/10/20

Bright Network perkasa budaya tempatan dalam drama terbitannya

DEMI memastikan drama terbitan Bright Network Sdn Bhd tidak menggunakan bahasa slanga atau terkeluar daripada norma budaya masyarakat tempatan, Raja Alawiyah Raja Idris sanggup meminta sesuatu babak yang kurang menepati ciri ditentukan dirakamkan semula. Sekali pun terpaksa berbelanja lebih, penerbit syarikat produksi itu cukup berpuashati kerana sudah nawaitu sejak dulu segala produknya diharap mampu mencerminkan nilai kehidupan positif supaya memberikan teladan baik kepada khalayak. “Mungkin bagi sesetengah produser, ayat slanga seperti lu atau gua, sesuatu yang biasa. Meskipun ia sekadar gurauan yang diselitkan di dalam babak, saya tidak akan membenarkan perkataan seumpama itu ditonjolkan dalam drama terbitan Bright Network.

“Bagi saya, telefilem, drama atau produk yang dihasilkan umpama wadah ilmu untuk dikongsi dengan penonton kerana segala yang dipaparkan ialah cermin terhadap masyarakat. Bukan bermakna semuanya perlu positif, namun sekurang-kurangnya kita kongsi sesuatu yang baik untuk diikuti generasi muda,” katanya.

Beliau yang ditemui pada majlis rumah terbuka Bright Network di kediamannya di Hulu Klang berkata, dirinya cukup teliti dengan pengisian sesebuah drama atau telefilem, malah menjadi kebiasaannya untuk mengingatkan pengarah mengenai ‘pantang larang’ yang harus diikuti sebelum memulakan penggambaran.

“Saya tidak kisah jika ada yang melabelkan saya produser ketinggalan zaman, tidak mengikuti perkembangan semasa atau kolot. Bagi saya, tiada manfaatnya jika kita selaku pembikin drama atau filem masih menggula-gulakan penonton dengan benda yang tidak sepatutnya.
“Inilah tanggungjawab terhadap masyarakat yang saya salurkan menerusi drama, malah jika dilihat Bright Network lebih dikenali dengan produk berunsur keislaman dan kekeluargaan walaupun banyak syarikat lain cenderung kepada cerita komersil,” katanya lagi.

Terkini, syarikat produksi itu baru selesai menjalani penggambaran drama bersiri 26 episod berjudul Biar Rindu Berlalu yang diangkat daripada novel paling laris karya Sharifah Abu Salem, yang dijangka menemui penonton awal tahun depan di TV2.

Raja Alawiyah berkata, populariti novel cinta yang sudah lima kali diulang cetak itu menggamit keinginannya untuk mengalihkan karya berkenaan ke layar kaca bagi berkongsi debaran dengan pembaca serta penonton, untuk menghayati perjuangan hidup seorang ibu tunggal bernama Samirah.

"Pergolakan perasaan wanita yang mewarisi harta arwah suaminya yang masih berkisar mengenai isu kekeluargaan dengan dipenuhi plot mendebarkan pastinya mengundang perhatian peminat drama,” katanya yang pernah bekerjasama dengan Sharifah dalam produksi sebelum ini.

Kisah yang mendapat sentuhan Feroz Abd Kader selaku pengarah itu membariskan Nanu Baharudin sebagai Samirah, selain Esma Daniel dan Mahmud Ali Bashah.

0 comments: