.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, August 28, 2010

0 Ceritera kisah mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu dengan British

‘Tunku bergelut cari dana ke London’

Oleh HAKIMI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my







KUALA LUMPUR 27 Ogos – Menjadi orang pertama yang menyumbangkan dana bagi membantu Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj ke London untuk menuntut kemerdekaan daripada Britain merupakan saat yang tidak dapat dilupakan oleh Datuk Siti Rahmah Kassim (gambar).

Bekas Ketua Pergerakan Kaum Ibu Bahagian Rembau itu berkata, detik tersebut merupakan peristiwa yang menjadi kenangan seumur hidup beliau sebagai srikandi wanita Melayu yang sanggup menyerahkan gelang emasnya untuk membiayai perjalanan Tunku ke London.

Katanya, peristiwa tersebut berlaku pada persidangan UMNO di Dewan Hang Tuah Bandar Hilir, Melaka pada tahun 1957.

“Mungkin ramai tidak mengetahui sebenarnya Tunku bergelut mencari dana untuk ke London bagi menuntut kemerdekaan.

“Saya menjadi insan pertama yang menyerahkan gelang emas pemberian bapa sebagai hadiah perkahwinan, semata-mata ingin melihat hasrat untuk mencapai kemerdekaan tercapai,” katanya ketika berucap pada Majlis Pengkisahan Sejarah Wira Tidak Dicanang di Muzium Negara hari ini.

Turut hadir Pengarah Jabatan Muzium Negara, Datuk Ibrahim Ismail; Pengerusi Persatuan Sejarah, Datuk Omar Mohd. Hashim dan dua lagi Wira Tidak Dicanang, Datuk Seri Yuen Yuet Leng dan Datuk Rasammah Bhupalan.

Menurut Siti Rahmah, beliau sanggup menghulurkan gelangnya kepada Bapa Kemerdekaan itu dengan meletakkannya ke dalam selendang merah dan ia diikuti oleh anggota kaum ibu yang lain yang turut menyerahkan barang kemas mereka.

“Orang lelaki bagi tongkat berkepala emas, cincin, jam emas dan golongan ibu pula bukan sahaja menyerahkan barang kemas, tetapi kerongsang baju dan pin baju juga diserahkan.

“Memang saya tabik wanita ketika itu yang langsung tidak sayangkan harta, mereka buka rantai, subang, cincin dan ada seorang wanita itu sanggup buka kancing bajunya dan pegang baju sampai habis majlis,” kata Siti Rahmah menyambung cerita itu yang masih segar di dalam ingatannya.

Selain itu katanya, beliau masih ingat sehingga sekarang kata-kata loghat utara Tunku Abdul Rahman yang mendorong beliau bertindak sedemikian.

Kata Tunku: “Saya ni nak pi London bersama-sama Raja-Raja Melayu, UMNO tak dak duit, saya pun tak dak duit, saya jual istana ayahanda duk murka. Ayahanda suruh saya jadi Raja, saya tak mau, saya nak jadi Presiden UMNO, nak bagi Malaya merdeka.”

Menurut Siti Rahmah ketika sebut perkataan “tak dak duit”, Tunku menangis.

“Orang biasa menangis bergenang air mata, tapi Tunku menangis air mata bercucuran membasahi pipi. Saya duduk di depan ketika itu terus bangun sambil berkata, patik menyahut seruan Tunku, patik reda,” katanya semasa mengimbas kembali peristiwa itu.

Siti Rahmah yang masih aktif dalam UMNO dan beberapa pertubuhan sukarela termasuk Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) masih merasakan seperti hanya baru semalam negara menyambut kemerdekaan selepas dijajah bangsa asing.

Pada pilihan raya 1959, beliau bertanding bagi kawasan Terentang, Rembau atas tiket Perikatan dan menjadi wakil rakyat kawasan itu untuk dua penggal berturut-turut iaitu pada tahun 1959 dan 1969.

Sehingga kini, beliau masih aktif dalam UMNO Bahagian Terentang, Rembau dan tidak pernah ketinggalan mengikuti Perhimpunan Agung UMNO sejak 1946.

Menurut ibu kepada lima anak dan enam cucu itu, suami tercinta, Allahyarham Mohd. Majzud Yunus yang meninggal dunia akibat sakit tua pada 1983 sentiasa memberi sokongan moral untuknya berjaya dalam bidang politik.

0 comments: