.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, June 24, 2010

0 Tindak balas aktivis agama kepada kes Luna Maya, Cut Tari dan Ariel

Polis mahu tahan Luna Maya




JAKARTA 23 Jun - Polis Indonesia mahu 'menahan' dua bintang televisyen wanita yang didakwa terlibat dalam skandal seks dengan vokalis Peterpan, Ariel, berikutan ancaman kumpulan tertentu yang akan berbuat demikian jika pihak berkuasa berdiam diri.
Walaupun sepatutnya polis mengawal kediaman mereka atau menangkap individu yang membuat ancaman tersebut, polis berkata mereka akan menahan Luna Maya, 29, dan Cut Tari, 32, untuk 'keselamatan diri mereka sendiri'.

''Alasannya bukan sekadar untuk menahan mereka tetapi juga melindungi mereka daripada kumpulan-kumpulan yang marah terhadap skandal itu,'' kata ketua detektif, Ito Sumardi.

Kedua-dua mereka, yang merupakan model dan penyampai televisyen, didakwa sebagai pasangan Ariel atau nama sebenarnya, Nazril Ariel, 28, dalam video seks yang dirakam sendiri.

Ariel menyerah diri kepada polis semalam, dan berdepan dengan hukuman penjara maksimum 12 tahun jika didapati bersalah melanggar akta anti-pornografi 2008. Dia menafikan dirinya memuat naik video itu ke Internet.

Video tersebut telah tersebar luas kepada 40 juta pengguna Internet di Indonesia, mengundang perdebatan mengenai kebebasan Internet dan seruan supaya kawalan lebih ketat ke atas teknologi maklumat di negara paling ramai umat Islam itu.

Kontroversi itu memuncak semalam apabila kira-kira 1,000 penunjuk perasaan berarak di tengah Jakarta menuntut supaya mereka disebat di khalayak ramai atau direjam sampai mati kerana berzina.

Hari ini, sebuah kumpulan Barisan Pertahanan Islam yang diketahui pernah menyerang golongan liberal, pondan dan kelab malam, mengancam untuk menyerang Maya dan Tari jika mereka tidak ditangkap dalam tempoh tiga hari. - AFP

0 comments: