.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, May 08, 2010

0 Pasangan remaja check in hotel untuk buat maksiat! Marilah bimbang

Jangan benarkan remaja berpasangan tempah bilik penginapan: John

7th May, 2010

KENINGAU: Mantan Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah – Datuk John Angian merayu kepada pengusaha rumah penginapan di daerah ini supaya lebih bertanggungjawab, dengan tidak membenarkan sama sekali golongan remaja menginap dengan pasangan.

John berkata, banyak aduan yang diterima mendapati terdapat kes remaja bawah umur menempah bilik penginapan dengan pasangan, dan pengusaha rumah penginapan membenarkan tempahan bilik tersebut.

“Perbuatan ini tidak bertanggungjawab dan saya mahu ia dihentikan dengan serta-merta,” katanya.

John juga mahu supaya pengusaha rumah penginapan melaporkan kepada pihak berkuasa, jika terdapat remaja bawah umur yang didapati berbuat demikian.

Katanya, apa yang beliau cadangkan itu adalah untuk kebaikan semua pihak.

“Keberanian remaja masa kini melebihi batas dan pemantauan serius perlu dilakukan, dan ini adalah tanggungjawab bersama,” jelasnya.

Sepanjang dua tahun kebelakangan ini kes sumbang melibatkan anak-anak remaja didapati tidak terkawal.

Senario ini katanya menimbulkan tanda tanya kerana pada sebelum ini tidak pernah berlaku di daerah ini.

Kes bergaduh, mabuk dan mengunjungi pusat-pusat hiburan melibatkan golongan itu turut dilaporkan meningkat.

Mantan Timbalan Spekar itu menambah, ibu bapa zaman ini terpaksa bekerja keras untuk memastikan anak-anak mereka tidak terlibat dalam gejala sosial yang boleh meruntuhkan moral dan masa depan mereka.

Sungguhpun demikian katanya, ibu bapa tidak seharusnya dipersalahkan berhubung dengan keciciran moral di kalangan anak remaja hari ini, memandangkan banyak pengaruh berkesan yang terbit pada era globalisasi ini.

“Era digital telah meracuni dan menghancurkan masa depan remaja kita hari ini,” tegasnya.

John menarik perhatian kepada ibu bapa di daerah ini, supaya lebih tegas dan praktikal ketika mendidik anak-anak mereka.

0 comments: