.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, May 13, 2010

0 Ibu muda di PLKN. Ambil pengajaran ini wahai warga Keningau

PELATIH PLKN OVAI LAHIRKAN ANAK DI TANDAS


DUA orang jururawat memberi rawatan kepada bayi Kem Ovai di Hospital Daerah Papar.


12th May, 2010

PAPAR: Seorang pelatih wanita Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) mela- hirkan bayi di Kem PLKN Ovai, Papar, awal pagi kelmarin.

Pelatih berusia 18 tahun dan berasal dari Keningau itu telah melahirkan bayi lelaki seberat 2.63kg di dalam tandas kem itu kira-kira jam 2.30 pagi.

Lima orang rakannya yang masuk ke tandas terkejut apabila melihat bayi itu di atas lantai tandas berlumuran darah bersama ibunya.

Rakan-rakan pelatih itu kemudian memberi pertolongan kepada ibu dan bayi itu yang kini sedang menerima rawatan di Hospital Papar dan dalam keadaan baik.

Sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) telah pergi ke Kem Ovai untuk menjalankan siasatan setelah dimaklumkan tentang kejadian pada jam 5 pagi.

Pelatih itu merupakan salah seorang pelatih PLKN Kumpulan 2, Siri 7, 2010, yang dihantar menjalani latihan di kem itu bermula 27 Mac tahun ini dan akan menamatkan latihan pada 12 Jun.

Siasatan mendapati pelatih berkenaan telah mengadakan hubungan seks dengan teman lelakinya sebelum menyertai program di kem itu.

Ketua Polis Daerah (KPD) DSP Nik Zaidi Nik Zakaria yang mengesahkan kejadian ketika dihubungi oleh New Sabah Times kelmarin, berkata, pelatih itu memberitahu polis dia mengadakan hubungan seks dengan teman lelakinya juga berasal dari Keningau atas kerelaannya sendiri.

Nik Zaidi berkata polis akan menghu- bungi teman lelaki pelatih itu untuk hadir ke IPD Papar bagi tujuan membantu siasatan.

Berikutan kejadian itu, Nik Zaidi mencadangkan agensi yang terlibat dengan pengambilan pelatih PLKN supaya menjalankan ujian air kencing ke atas semua calon wanita yang dipanggil untuk menyertai PLKN dan memastikan mereka (pelatih wanita) tidak hamil.

Beliau berkata ujian sedemikian perlu bagi menghalang kejadian yang tidak diingini berlaku.

“Semua pelatih akan menjalani pelbagai latihan termasuk beberapa latihan lasak dan latihan menembak, kemungkinan pelatih yang tidak diketahui hamil semasa mengikuti latihan ini akan mengalami kecederaan serius dan memudaratkan nyawa bayi dalam kandungannya,” kata Nik Zaidi.

Menjawab soalan, Nik Zaidi berkata setakat ini polis belum ada cadangan mengambil tindakan ke atas pelatih tersebut memandangkan dia (pelatih) tidak ada niat mahu mencederakan atau membuang bayinya.

0 comments: