.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, May 04, 2010

0 Air Asia vs MAS? Pertindihan laluan. Jika bisnes ini lebih murah, mungkin byk tauke berani buat bisnes. Seperti halnya Telekom, Celcom, Digi & Maxis

Kadar laluan bertindih hanya 30 hingga 40 peratus - AirAsia
SEPANG 3 Mei - Pengendali penerbangan tambang murah, AirAsia Bhd. (AirAsia) menafikan kenyataan Malaysia Airlines System Bhd. (MAS) bahawa kadar pertindihan laluan MAS dan AirAsia X mencecah 90 peratus.

Sambil menyatakannya sebagai kurang tepat, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Datuk Seri Tony Fernandes menambah, kadar pertindihan itu adalah kurang daripada jumlah yang didakwa.

Beliau menambah, AirAsiaX, syarikat tambang murah jarak jauh yang mana kepentingannya juga dipegang oleh AirAsia turut mempunyai laluan eksklusifnya sendiri.

Fernandes berkata, setakat ini kadar pertindihan adalah kira-kira 30 hingga 40 peratus sahaja.

''Kadar pertindihan 90 peratus itu tidak betul dan saya ada peta laluannya jika kamu mahu lihat nanti.

''Sebagai contoh, laluan kami ke China iaitu Tianjin tidak sama dengan Beijing seperti yang ditawarkan MAS, kedua-dua destinasi itu adalah berbeza,'' kata beliau pada sidang akhbar mengenai perkembangan Terminal Kekal Penerbangan Tambang Murah (PLCCT) yang diadakan di Ibu Pejabat AirAsia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Datuk Tengku Azmil Zahruddin tentang kadar pertindihan laluan yang tinggi berbanding antara Singapore Airlines (SIA) dan syarikat-syarikat di bawahnya Tiger dan SilkAir yang menyaksikan pertindihan hanya 17 peratus sahaja.

Selain itu, Tengku Azmil dalam komentarnya menyarankan supaya kedua-dua pihak bekerjasama untuk kepentingan rakyat Malaysia dan juga negara.

Pada masa yang sama, beliau menyarankan supaya kerajaan merumuskan satu polisi pengangkutan udara yang jelas supaya mampu memberikan pilihan sebenar dan menguntungkan Malaysia dalam jangka panjang.

Beliau mendakwa Suvarnabhumi di Thailand dan Changi di Singapura hebat kerana lapangan terbang asing itu memberikan pelanggan banyak pilihan daripada segi destinasi.

''Lebih kurang 93 syarikat penerbangan beroperasi dari Suvarnabhumi ke lebih 187 bandar raya di 71 negara. Sementara itu, lebih kurang 85 syarikat penerbangan beroperasi keluar dari Changi ke lebih daripada 200 bandar raya di 60 negara,''ujarnya.

Bagi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pula, lebih kurang 50 syarikat penerbangan beroperasi keluar ke 100 bandar raya di 44 negara.

Tengku Azmil juga menyarankan AirAsia mengelakkan pertindihan laluan dengan terbang ke lebih 34 destinasi baru yang kini belum mempunyai penerbangan terus dari Kuala Lumpur.

''Kesemua destinasi tersebut adalah di dalam lingkungan jarak operasi pesawat A330-300 milik AirAsiaX,'' jelasnya.

Pada masa yang sama, Fernandes enggan mengulas lanjut tentang kenyataan orang kuat MAS itu sebaliknya menyerahkan kepada Ketua Pegawai Eksekutif AirAsiaX, Azran Osman-Rani untuk memberikan ulasannya.

''Saya akan pastikan Azran menjawab isu mengenai dakwaan MAS ini seawal-awalnya Rabu ini,'' ujarnya.

0 comments: