.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 13, 2010

0 Kempen kitar semula. Idea yang baik!

Bangunan tiga tingkat guna 1.5 juta botol plastik


SEORANG pekerja berjalan di hadapan bangunan EcoARK yang diperbuat daripada 1.5 juta botol plastik di Taipeh. - REUTERS


TAIPEI 12 April - Sebuah syarikat Taiwan membina ruang pameran setinggi tiga tingkat menggunakan sejumlah 1.5 juta botol plastik bagi meningkatkan kesedaran terhadap kempen kitar semula, sekali gus menjadikan ia yang pertama di dunia.

Kumpulan Far Eastern, yang terkenal dengan perkhidmatan kewangan dan pembinaan, menghasilkan struktur setinggi 26 meter dan 130 meter panjang itu sejak tiga tahun lalu.

Jurubina mengambil botol-botol plastik dari tempat pembuangan sampah untuk diproses semula menjadi bekas plastik yang kukuh dan berupaya menghalang elemen-elemen seperti ribut dan gempa bumi, menurut Arthur Huang, pengarah urusan kontraktor Miniwiz Sustainable Energy Development Ltd.

Menurutnya, tiada seorang pun di dunia ini yang mampu membina ruang pameran dengan keseluruhan dindingnya diperbuat daripada botol plastik.

"Pengerusi Far Eastern sangat dedikasi apabila menyentuh mengenai isu pemeliharaan alam sekitar.

"Dia sering berkata pemeliharaan alam sekitar tidak boleh menunggu kita dan melihat usaha ini mampu dikekalkan sehingga sepuluh tahun akan datang," katanya.

Ruang pameran yang digelar EcoARK itu merangkumi amfiteater, ruang muzium dan sebuah skrin air terjun yang dikumpulkan semasa musim hujan yang digunakan untuk sistem kitaran udara.

Bekas plastik jernih di dinding membenarkan cahaya matahari masuk secara semula jadi bagi menerangi ruang pameran itu.

Menurut Huang, Far Eastern akan menyumbang binaan bernilai T$133 juta (RM13.5 juta) itu kepada bandar ini pada bulan depan untuk digunakan sebagai tempat pameran fesyen semasa pameran flora yang akan berlangsung pada November ini.

Selain itu, beliau berkata, selepas acara itu tamat, panel dinding itu akan dibuka dan dipasang semula di kawasan lain. - REUTERS

0 comments: