.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, March 10, 2010

0 UEFA Champion Leagu: Arsenal 5, Porto 0

Sumber: Arsenalmalaysia.blogspot.com :

UEFA Champion League: Arsenal Bergaya Atasi Porto 5-0!


Terbaik dari Arsenal, tiada ungkapan lain yang dapat mengambarkan kemenangan Arsenal pada pagi ini dengan begitu banyak gerakan dan pemainan cantik yang ditunjukan Arsenal. Ketiadaan kapten pasukan,Cesc Fabregas tidak begitu dirasai apabila Arsenal mudah melepasi halangan daripada Porto dengan kemenangan 5-0 di Emirates Stadium, dan aggregate 6-2 dan hero pada pagi ini ialah Nicklas Bendtner yang menjaringkan hatrik pertama beliau bersama Arsenal. Berikut ialah kesebelasan utama Arsenal yang diturunkan Wenger:-

Arsenal's Team XI


Almunia
Sagna---Campbell---Vermaelen---Clichy
Nasri---Song---Diaby
Rosicky---Bendtner---Arshavin


Subs: Fabianski, Armand Traore, Silvester,Walcott,Eboue,Denilson,Eduado.


Arsenal membuat perubahan pada skuad yang menang sabtu lepas ketika melayan Porto pagi tadi dengan memberi peluang kepada Campbell bergandingan dengan Vermaelen serta Song kembali mengisi dibahagian defensive midfielder dan Arshavin mengantikan Walcott dengan bermain di sebelah sayap kiri.


Arsenal yang memerlukan gol awal bagi menghidupkan peluang, ternyata impian tersebut menjadi kenyataan apabila Nicklas Bendtner membuka jaringan pada awal pemainan pada minit ke-9 selepas mendapat bola muntah hasil gerakan Nasri dan Arshavin dengn menolak mudah bola ke gawang Porto.


Kemudian Arsenal mengandakan asakan bagi menambah jaringan dan pada minit ke-25 Bendtner sekali lagi menjadi pemain yang menjaringkan gol apabila gerakkan yang dimulakan oleh Arshavin yang berjaya mengelecek pertahanan Porto masuk kedalam kotak penalti dan membuat hantaran kepada Bendtner yang tidak dijaga oleh pertahanan Porto dan Bendtner mudah menolak bola kegawang yang terbuka luas. First half Arsenal mendahului 2-0.


Pada separuh masa kedua Arsenal bermula agak perlahan, dengan Porto yang semakin terdesak mencari gol bagi sekurang-kurangnya mengheret perlawanan ke penentuan sepakan penalti tetapi tersentak apabila Samir Nasri menjaringkan gol cantik pada minit ke-63. Nasri yang dikawal rapat oleh 3 orang pertahanan Porto berjaya mengelecek dan melepasi halangan sebelum merembat masuk melepasi penjaga gol Porto iaitu Helton ke penjuru gol. Gol yang menarik serta gerakkan solo yang menarik dari pemain yang terbaik.Arsenal mendahului 3-0 dan membunuh semangat melawan Porto yang cuba bangkit.


Tidak cukup dengan itu, Wenger membuat pertukaran dengan memasukan Eboue mengantikan Rosicky dibahagian sayap kanan. Dan hasilnya Eboue ternyata tidak mengecewakan pengurus beliau apabila menjaringkan gol ke-4 Arsenal pagi ini. Gol yang berpunca dari satu counter attack dari sepakkan sudut Porto, bola berjaya dikeluarkan pertahanan Arsenal dan Arshavin yang dikawal berjaya mencuri bola tersebut lalu membuat larian solo sambil dibantu Eboue dan Arshavin melorong bola kepada Eboue sebelum beliau memperdayakan Helton dan menolak bola ke dalam gawang yang tidak dijaga. 4-0 Arsenal mendahului pada minit ke-66.


Kemudian Bendtner melengkapkan malam gemilang Arsenal apabila menyudahkan sepakan penalti pada minit ke-90 apabila Eboue dijatuhkan dalam kotak penalti sekali gus menjadikan malam terbaik bagi Nicklas Bendtner yang menjaringkan hatrik. Nampaknya Bendtner membalas balik kritikan keatas beliau.


Untuk keseluruhan pemainan, Arsenal bermain sebagai satu pasukan yang begitu baik ketika menyerang dan ampuh ketika bertahan dengan gandingan Sol Campbell dan Thomas Vermaelen membuktikan yang mereka mampu beraksi baik dan mengekalkan fokus dari dibolosi oleh penyerang Porto. Nasri dan Arshavin merupakan nadi pasukan pada pagi ini dengan beberapa gerakan menarik dan gol paling terbaik pada pagi ini semestinya gol yang dihasilkan oleh Samir Nasri (boxer bunga). Dan pujian aku juga tidak terlepas kepada prestasi terbaik yang ditunjukkan Nicklas Bendtner yang menyumbat hatrik pertama dalam karie beliau sebagai pemain Arsenal.


Habis pemainan 90minit, Arsenal berjaya layak ke suku akhir UEFA Champion League dengan sangat bergaya dan menunjukkan azam yang kuat bagi memburu piala musim ini.Aku rasa tak sia-sia aku bersengkang mata pada pagi ni. So to All Arsenal Supporter, Always Trust In Arsene Wenger!!! GO ARSENAL GO!!!

0 comments: