.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, February 20, 2010

0 Dashyatnya pengaruh otak kanan dalam mempengaruhi keputusan? Antara membunuh dan bunuh diri, ia tetap dosa

Sumber: UM:

Serangan ala 9/11 di Texas



Betapa besarnya harga yang perlu dibayar


AUSTIN, Texas 19 Feb. - Seorang jurutera perisian komputer yang dipercayai tidak berpuas hati dengan kerajaan Amerika Syarikat (AS) merempuh bangunan pejabat cukai di sini semalam dengan menggunakan sebuah pesawat satu enjin.

Tindakan kamikaze itu menyebabkan dua orang mati, 13 lagi cedera dan bangunan tujuh tingkat itu mengalami kemusnahan besar walaupun pesawat terlibat hanyalah sebuah pesawat kecil.

Para pegawai kerajaan berkata, perbuatan tersebut disengajakan tetapi ia tidak mempunyai kaitan dengan keganasan antarabangsa.

Jurutera terbabit, Joseph Stack meninggalkan nota bunuh diri di Internet yang menyatakan rasa amat tidak puas hatinya terhadap pihak berkuasa percukaian AS. Dua daripada mereka yang cedera berada dalam keadaan kritikal.

''Mayat dua individu ditemui dalam bangunan itu,'' kata jurucakap Pejabat Pengurusan Kecemasan, Candice Wade yang enggan mengesahkan juruterbang pesawat itu merupakan seorang daripada yang ditemui mati.

Pesawat berkenaan merempuh tingkat dua bangunan tujuh tingkat tersebut yang menempatkan Pejabat Hasil Dalam Negeri pada pukul 9.56 pagi waktu tempatan yang mengakibatkan letupan besar hingga memaksa orang menyelamatkan diri melalui tingkap.

Pesawat pejuang diterbangkan ke tempat kejadian yang menyebabkan ramai warga AS terkenang semula serangan al-Qaeda pada 11 September 2001 (9/11).

''Kejadian hari ini mendedahkan kelemahan di pihak kita sejak 9/11. Pesawat terlibat ialah Piper Dakota, sebuah pesawat kecil namun kemusnahan yang berlaku begitu teruk, ia hampir meranapkan seluruh bangunan, sungguh luar biasa,'' kata Ahli Kongres AS, Michael McCaul.

Jurucakap White House, Robert Gibbs berkata, tindakan itu boleh dianggap sebagai keganasan domestik namun beliau mahu melihat hasil siasatan sebelum memberi tafsiran sesuai mengenainya.

''Presiden Barack Obama dimaklumkan perkembangan siasatan yang diketuai oleh Biro Siasatan Persekutuan (FBI),'' katanya.

Stack dipercayai membakar rumahnya di sini sebelum keluar untuk menerbangkan pesawat miliknya di sebuah lapangan terbang berhampiran.

''Melihat kepada kemusnahan yang berlaku, kita masih bernasib baik kerana tidak ramai yang cedera. Saya percaya ada sejumlah orang orang yang bertindak bagai hero pagi ini,'' kata Ketua Polis Austin, Art Acevedo sambil memuji mereka dalam bangunan tersebut dan petugas kecemasan.

Kandungan nota yang ditandatangani oleh Stack menuduh kerajaan AS mengamalkan sistem cukai tidak adil yang telah memusnahkan kehidupannya. - AFP

0 comments: