.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Monday, February 01, 2010

0 Bantu blog ini mencapai hasrat 1Malaysia kepada rakyat Malaysia

Sumber: NST:

Penulis blog boleh bantu jelaskan konsep 1M'sia pada rakyat: Sapawi




DIHARGAI … Sapawi diperhatikan oleh Presiden Persatuan Alumni SMESH/SBPS (ASSA), Hamidah Jafar menerima cendera kenangan daripada Ketua Penolong Pengarah Pembangunan Persekutuan Sabah, Khairul Aminus Kamarudin.


1st February, 2010
KOTA KINABALU: Peranan penulis blog penting dalam membantu memperjelaskan konsep Satu Malaysia kepada rakyat pelbagai kaum.

Exco Penerangan Negeri Sabah Datuk Sapawi Ahmad berkata dengan ruang yang mereka miliki, penulis blog dapat membantu dan ia merupakan sumbangan bermakna ke arah memperkukuhkan keharmonian dan kemakmuran yang dinikmati ketika ini.

“Kita perlu sedar bahawa konsep Satu Malaysia meletakkan perpaduan dan persefahaman kaum sebagai perkara utama kerana kita mahukan keharmonian dan kemakmuran negara berterusan dan berpanjangan,” katanya pada Wacana Ilmu Perpaduan 1 Malaysia: Realiti atau Fantasi di sini kelmarin.

Beliau berkata meskipun ketika ini rakyat mula memahami akan konsep Satu Malaysia , namun penulis blog tetap diharap dapat memberi sumbangan dengan melontarkan idea-idea yang bernas.

Bagaimanapun Sapawi yang juga Ketua Penerangan Umno Sabah berharap agar penulis blog di negeri ini tidak terpengaruh dengan usaha pihak tertentu yang cuba mempergunakan mereka.

Katanya pihak tertentu itu berusaha memperdayakan mereka dengan menutup kebaikan konsep itu dengan melontarkan pandangan-pandangan yang berunsurkan negatif.

“Jangan terpengaruh dengan pihak itu…perkara penting yang harus kita sedar ialah konsep Satu Malaysia adalah untuk mengangkat martabat negara demi kepentingan rakyat pelbagai di negara ini.

“Kerana itulah Sabah dan juga Sarawak dilabelkan sebagai contoh terbaik untuk konsep Satu Malaysia dan ini adalah keistimewaan yang wajar kita banggakan dan kekalkan,” katanya.

Sapawi menegaskan keistimewaan itu bukan sahaja perlu dikekalkan tetapi harus dipertingkatkan.

Katanya sesebuah negara amat bergantung kepada persefahaman dan perpaduan rakyatnya untuk mencapai kemajuan dan pembangunan.

“Negara tidak mungkin mencapai kemajuan dan membangun jika rakyatnya tidak memiliki persefahaman…jika perpaduan rakyat lemah, kita akan mudah untuk dikucar-kacirkan,” katanya dan menambah hal itu berlaku di beberapa buah negara yang bu- kan sahaja dipergunakan tetapi terus mundur.

Sambil menyifatkan konsep Satu Malaysia sebagai idea yang hebat, beliau memberitahu keharmonian dan kemakmuran yang dinikmati tidak mungkin ada jika perpaduan dan persefahaman kaum diketepikan.

Katanya apa yang berlaku di beberapa buah negara adalah contoh terbaik jika perpaduan dan persefahaman kaum dike- tepikan.

“Kita mahu agar keharmonian dan kemakmuran negara terus dinikmati oleh generasi ketika ini dan juga generasi akan datang…kita mahu ia kekal dan berterusan,” katanya lagi.

Majlis Anjuran Alumni SMESH/SBPS (ASSA) dengan kerjasama Pejabat Pembangunan Persekutuan Sabah turut dihadiri oleh ahli panelnya Mustapha Sakmud dan Aikesah Mohd Ali.

0 comments: