.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, January 13, 2010

0 Terima Kasih CIAR Kerana Prihatin

Sumber: HD :

Pertubuhan Islam AS lancar dana baiki gereja dibom

E-mail
Dzulfikar Mashoor
KUALA LUMPUR, 13 Jan: Demi membuktikan Islam sebagai agama yang adil, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam antarabangsa, Dewan Persaudaraan Umat Islam Amerika (CAIR) semalam melancarkan tabung derma untuk membaiki beberapa gereja yang dibom di Malaysia.

Bercakap pada pemberita di Washington, Pengarah Eksekutif Kebangsaan CAIR, Nihad Awad menjelaskan dana sumbangan tersebut akan diserahkan kepada Duta Malaysia di Amerika Syarikat dalam masa terdekat.
Menurut beliau, inisiatif tersebut demi menunjukkan bahawa ajaran Islam Islam yang sebenar mengajar penganutnya melindungi semua rumah ibadat.

"(Baik) Muslim di Amerika, Malaysia hatta seluruh dunia harus membantu melindungi semua rumah ibadat, dan dengan (berbuat) demikian menunjukkan semangat (ajaran) Islam yang hakiki," kata Nihad sebagaimana dipetik dari laman web rasmi CAIR, www.cair.com
Jelas Nihad lagi, inisiatif CAIR membantu membiayai gereja-gereja yang dimusnahkan tersebut merupakan simbol komitmen umat Islam Amerika terhadap toleransi beragama dan keamanan.
"(CAIR mewakili) Muslim Amerika merupakan salah satu simbol komitmen (persaudaraan Islam) terhadap toleransi antara (penganut) agama dan menghargai kehidupan yang damai dengan membantu membaiki semula gereja-gereja yang rosak," jelasnya.
Beliau turut menyeru semua pihak berwajib yang beragama Islam supaya memandang serius beberapa insiden terbabit.
"(Sebagai) Muslim, (sepatutnya) tidak boleh berpeluk tubuh melihat mana-mana rumah ibadat sekali pun (termasuk masjid) dari diserang.
"Masyarakat kita (Muslim Amerika) seharusnya serius (memandang pengeboman gereja) dan akan mengambil beberapa inisiatif supaya (rakyat melihat) ketinggian moral sebagaimana yang ditunjukkan (pada) prinsip-prinsip Islam," jelasnya.
Beliau turut menyeru rakyat Malaysia yang berbangsa Melayu dan beragama Islam supaya mewujudkan hubungan yang baik dengan masyarakat bukan Islam melalui dialog yang konstruktif.

Tambah Nihad lagi, seruan tersebut berdasarkan perintah Allah dalam ayat 46 dari Surah al-Ankabut yang bermaksud:
"Dan janganlah kamu berdialog dengan Ahli Kitab (Kristian dan Yahudi), melainkan dengan cara yang paling baik, kecuali (khususnya) dengan orang-orang cerdik pandai di antara mereka (pula), dan (lalu) katakanlah: Kami telah beriman kepada (kitab-kitab samawi) yang diturunkan kepada kami (iaitu al-Quran) dan yang diturunkan kepada kamu (iaitu Injil, Taurah dan Zabur); Tuhan kami dan Tuhanmu adalah satu dan kami hanya berserah diri kepada-Nya."
Beliau turut menjelaskan keadilan Khalifah Umar al-Khattab ketika menerima kunci Baitulmuqaddis daripada seorang Patriak Sophronius lalu diminta bersolat di dalam gereja, tetapi Umar menolak permintaan demikian kerana bimbang rumah ibadat bagi penganut Kristian tersebut akan berubah menjadi masjid disebabkan ketokohan Umar di sisi rakyat berbilang agama di kota suci tersebut.
Dalam perkembangan berkaitan, para pemimpin PAS serta Pakatan Rakyat sebelum ini sekeras-kerasnya mengutuk pengeboman tersebut.

Dalam pada itu, beberapa media arus perdana pula dilihat seolah-olah cuba memanipulasi emosi masyarakat Islam dan bukan Islam, sejak Mahkamah Tinggi menolak permohonan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk melarang Gereja Katholik dari menggunakan kalimah 'Allah' dalam akhbar mingguan, The Herald pada 31 Disember tahun lalu.
Manakala, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dilaporkan terus membuat penafian bahawa Umno mendalangi beberapa aksi keganasan ke atas gereja-gereja terbabit.

0 comments: