.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, January 23, 2010

0 Siapa mahu manuskrip filem atau drama, sila emel saya di arowana5081@yahoo.com.my. Konsep 1Malaysia

Sumber: Kosmo:

Penerbit filem baru mahu glamor?

Oleh FERIDE HIKMET ATAK
feride.hikmet@kosmo.com.my

Muncul nama-nama yang sebelum ini tidak dikenali dalam industri perfileman tempatan yang kemudian meraih label penerbit filem seperti Yasmin Khanif dan Dr. Che Rozmey Che Din.




--------------------------------------------------------------------------------


SEJAK kebelakangan ini, penerbitan filem Melayu menunjukkan peningkatan dari segi bilangan dan jumlah kutipan.

Merujuk kepada Data Filem Malaysia yang dikeluarkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), bilangan filem tempatan yang ditayangkan di pawagam sepanjang 2009 berjumlah 26 buah berbanding 25 buah pada 2008, selepas menunjukkan peningkatan ketara sebanyak 19 peratus jika merujuk kepada bilangan filem pada 2007 yang hanya berjumlah 21 buah.

Sehubungan itu, jumlah kutipan keseluruhan filem 2009 mencecah RM45.05 juta berbanding RM34.51 juta pada 2008 dan RM36.42 juta pada 2007.



JIN HUTAN (kiri) dan Pulau Asmara merupakan antara produksi hasil curahan kreativiti penerbit baru.

--------------------------------------------------------------------------------



Disebabkan itu, muncul ramai penerbit baru yang berlumba-lumba untuk turut menerbitkan filem dan kalau boleh, mereka menyasarkan untuk mengeluarkan sebuah filem bagi setiap bulan.

Justeru, muncul nama-nama yang sebelum ini tidak dikenali dalam industri perfileman tempatan yang kemudian meraih label penerbit filem seperti Yasmin Khanif dan Dr. Che Rozmey Che Din.

Seperti umum sedia maklum, memikul tanggungjawab sebagai seorang penerbit filem bukannya mudah kerana ia melibatkan urusan bisnes yang membabitkan nilai wang mencecah jutaan ringgit.

Jika tersilap langkah, filem terbitan mereka mungkin meraih kerugian.



TIDAK kisah dengan sebarang kritikan, Rozmey (dua dari kiri) tetap dengan pendiriannya untuk menceburkan diri dalam bisnes filem menerusi produksi sulungnya, 2 Alam.

--------------------------------------------------------------------------------


Bagaimanapun kebanyakan golongan penerbit-penerbit baru itu dilihat langsung tiada pengalaman atau kepakaran dalam bidang perfileman.

Justeru, ramai yang mempersoalkan kredibiliti penerbit-penerbit baru ini, khususnya dari segi menandingi penerbit-penerbit yang sedia ada.

Keadaan diburukkan lagi apabila kebanyakan filem-filem yang dihasilkan oleh golongan penerbit baru itu kurang berjaya menarik perhatian penonton di pawagam yang terbukti daripada jumlah kutipan yang diraihnya.

Timbul persoalan adakah golongan penerbit baru itu sekadar ingin mengejar glamor, minat, atau sekadar keseronokan semata-mata.

Jalang, Pulau Asmara, Lembing Awang Pulang Ke Dayang dan Jin Hutan merupakan antara produksi golongan penerbit baru yang dimaksudkan.

Walaupun Jalang meraih publisiti meluas gara-gara aksi panas Yasmin Khanif, penerbit filem tersebut yang juga bertindak sebagai pelakon utamanya, namun ia tetap tidak memberikan sebarang impak sebagai daya tarikan buat penonton.



MENERUSI produksi Jalang, Yasmin Khanif tiba-tiba sahaja bergelar penerbit dan heroin filem Melayu.

--------------------------------------------------------------------------------



Tidak berputus asa, dan walaupun baru saja mengenali dunia perfileman menerusi sebuah filem sahaja, Yasmin mengumumkan bakal menerbitkan filem berjudul Cempaka pula.

Begitu juga dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Herba Prima Sdn. Bhd., Dr. Che Rozmey Che Din atau popular dengan panggilan nama Dr. Rozmey, dia juga kini menjinakkan diri dengan menerbitkan filem sulungnya, 2 Alam.

Saya memang layak! - Rozmey

Biarpun ramai yang mempersoalkan kredibiliti Rozmey dalam penerbitan 2 Alam, dia menganggap itu sekadar pendapat seseorang individu.

Bagi Rozmey, penglibatannya dalam penerbitan filem adalah satu permulaan bagi suatu bisnes baru walaupun di bidang berbeza.

Malah, pengusaha produk kesihatan Jus Mate 5 (JM5) itu percaya, usahanya itu tidak mungkin gagal biarpun dia tahu dia sedang mengambil risiko yang besar.

"Rozmey tak pernah gagal. Saya fokus dan jujur. Dalam kehidupan, kita perlu yakin dengan apa yang dilakukan. Bila orang memberi kritikan maksudnya mereka memberi perhatian pada filem kita.

"Kalau saya menerima kritikan yang buruk, ia bukanlah satu masalah untuk saya kerana ia merupakan senjata utama untuk menjadi lebih baik.

"Lagipun, saya rasa orang yang mempertikaikan seseorang individu adalah orang yang tiada hala tuju. Bila mereka tidak tahu, mereka akan berprasangka pada orang lain, itu adalah normal.

"Biasalah, tugas orang biasa adalah untuk memberi pandangan baik dan buruk. Tugas saya pula adalah melakukan sesuatu di luar jangkaan orang ramai, itu baru pemikiran seorang pemimpin.

"Jadi, saya kena buktikan bahawa filem saya mampu menarik perhatian orang ramai. Lagipun saya bukan nak glamor, cuma sekadar mahu memeriahkan lagi industri filem," hujah Rozmey.

Tambahnya, walaupun dia tidak mempunyai sebarang pengalaman mengenai penerbitan filem, ia bukanlah satu masalah besar baginya.

Apa yang penting, minat serta kerja yang bersungguh-sungguh mampu memberikan kejayaan kepada seseorang itu.

"Kalau nak ikutkan, saya tak tahu berniaga. Saya cuma tahu buat kerja-kerja doktor perbidanan sahaja dan saya langsung tidak tahu mengenai pemasaran.

"Tapi bila dah tahu selok-belok pemasaran, saya buat cara pemasaran saya sendiri. Begitu juga dengan penerbitan filem, saya juga mempunyai cara saya untuk menarik perhatian umum.

"Rasanya, saya memang layak untuk berada di industri perfileman sebab idea saya baru sahaja bermula," tutur Rozmey.

Terbit filem untuk diri sendiri

Lain pula cerita pelakon Yasmin kerana pembabitannya dalam penerbitan filem adalah sebagai persediaan untuk dirinya di masa akan datang nanti.



TIZ ZAQYAH menyarankan setiap pelakon perlu mengetahui latar belakang penerbit filem baru sebelum mengambil keputusan berlakon dalam produksi mereka.

--------------------------------------------------------------------------------



Akuinya, walaupun baru membintangi sebuah filem sahaja, Yasmin mempunyai minat yang mendalam dalam penerbitan filem.

Apatah lagi ia mampu menghasilkan keuntungan yang lumayan jika terkena sasarannya.

"Saya akui, yang saya cuma seorang pelakon baru tetapi sebenarnya dah lama saya berkecimpung dalam bidang komersial.

"Memang perancangan saya mahu membuka perniagaan, kebetulan pula ada orang yang mahu membantu, saya pun teruskan hajat dengan menerbitkan filem Cempaka.

"Berdasarkan komen penerbit-penerbit luar, filem mampu menghasilkan keuntungan yang lumayan, sebab itu saya cuba memberanikan diri dengan menjadi penerbit pula.

"Saya pun dalam dua hingga tiga tahun, orang mungkin tidak mengambil saya berlakon lagi. Memandangkan sekarang ini pun ramai pelakon-pelakon wanita yang baru, saya perlu membuat perancangan saya sendiri.

"Oleh itu, bila saya terbitkan filem sendiri, bolehlah saya pun turut serta untuk berlakon sekali. Rasanya, kebanyakan penerbit filem pun melakukan perkara yang sama.

"Kiranya, menerbitkan filem juga boleh menyelamatkan saya untuk terus berlakon dan berada dalam industri filem tempatan ini," katanya yang mempunyai dana daripada beberapa pihak dalam penerbitan filem Cempaka.

0 comments: