.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, January 23, 2010

0 Bayangkan anda kehilangan RM10K kerana sindiket klon ATM?

Sumber: UM:

Klon kad ATM bermaharajalela di Indonesia

Oleh BORHAN ABU SAMAH
borhan.samah@utusan.com.my

JAKARTA 22 Jan. - Sepanjang minggu ini pemegang akaun bank di Indonesia gelisah setelah dilaporkan wang sebanyak kira-kira RM7 juta lesap daripada 200 pemegang akaun.

Jenayah itu adalah angkara sindiket yang mengklon kad mesin pengeluaran automatik (ATM) dan kebanyakan kes dilaporkan berlaku di Bali.

Ketua Penyiasat Polis Indonesia, Komisioner Jeneral Ito Sumardi berkata, sindiket berkenaan menggunakan modus operandi dengan memasukkan slot palsu pada mesin ATM bagi memperolehi data pelanggan.

"Apabila kad dimasukkan slot palsu secara automatik akan merakam data pelanggan dan ia digunakan bagi mengklonkan kad berkenaan, manakala nombor PIN pula diperoleh melalui kamera pengintip yang dipasang di premis berkenaan," katanya.

Selepas berjaya mengklon kad, kata Ito, sindiket berkenaan akan mengeluarkan wang atau memindahkan wang menggunakan mesin ATM ke akaun lain.

"Setakat ini aduan diperolehi membabitkan mereka yang pernah melakukan transaksi di mesin ATM di Bali sahaja.

"Oleh itu polis sedang menjejak sindiket berkenaan dan yakin mereka masih berada di Bali," katanya.

Menurut Ito, setakat ini juga belum dapat dipastikan kegiatan itu membabitkan orang dalam.

Dalam pada itu dilaporkan sebanyak 200 aduan telah diterima membabitkan kerugian kira-kira RM7 juta.

Mesin-mesin ATM yang terlibat adalah milik Bank Central Asia (BCA), Bank Negara Indonesia (BNI), Bank International Indonesia (BII), Bank Rakyat Indonesia (BRI), Bank Permata serta Bank Mandiri dan yang paling banyak aduan adalah membabitkan Bank BCA. - Utusan

0 comments: