ARKIB : 28/11/2010
Filem dan kemiskinan
sitijarum
BARU-baru ini Siti menonton kembali filem City of Joys. Filem tahun 1992 ini mengingatkan Siti kepada kemiskinan di kampung-kampung dan juga di sebalik beranda Kuala Lumpur. Sudut ini tidak ada dalam filem kita. Yang banyak digambarkan kemewahan anak-anak muda yang luar biasa dan keruntuhan sosial yang menggila kononnya itu satu realiti.
Bagi Siti penderitaan hidup watak lakonan Shabana Azmi dan Om Puri dalam City of Joys sangat menyayat hati. Pasti banyak yang sebak melihat kemiskinan yang menjadi identiti Calcutta ditampilkan dengan cukup berkesan oleh pengarah Roland Joffe.
Pengarah yang pernah menghasilkan The Killing Fields dan Mission ini biarpun melankolik tetapi menginsafkan. Setahu Siti, tidak ada filem Hindi yang menjana industri perfileman India menyingkap Calcutta sedaif City of Joys. Lokasi lorong belakang yang berdebu dan sesak adalah sangat artistik untuk filem ini.
Tapi berbeza dengan filem kita. Manusia dalam filem Melayu semuanya hebat-hebat belaka. Anak-anak mudanya yang menganggur pun memiliki motosikal besar atau kereta mewah. Mereka banyak menghabiskan masa di pub atau disko.
Filem bebas menyingkap apa saja tentang manusia. Dan tentunya tidak salah kalau filem Melayu asyik dengan dunia artis yang mewah. Buatlah kerana itu sebahagian daripada watak manusia.
Tetapi sesekali wajarlah ada watak seperti kanak-kanak yang terpaksa berhenti sekolah untuk membantu ayah menoreh getah. Atau si kecil yang layaknya bermain layang-layang di pantai tetapi menyabung nyawa di tengah lautan diangkat ke filem.
Tetapi kebanyakan pengusaha filem Melayu tidak tertarik dengan watak-watak dalam keluarga daif yang pendapatan semusim sama dengan harga sepasang kasut seorang menteri.
Lalu jangan melatah seandainya Roland Joffe misalnya menceritakan tentang budak Melayu yang masih berkaki ayam dalam filem terbarunya. Atau menghasilkan City of Joys II berlatarkan Pulau Pinang yang maju tapi orang-orang Melayu terus merempat dan akhirnya pupus.
SITI JARUM: Jom enjoy
Monday, November 29, 2010
0 Drama Melayu tidak berani paparkan realiti kemiskinan dalam ceritanya takut memalukan bangsa? Penonton mahukan realiti
0 Drama bersiri 26 episod kos RM1juta. Mensasarkan pasaran ke Indonesia
Drama bertaraf filem
Oleh ABD. AZIZ ITAR
aziz.itar@utusan.com.my
Gambar MOHD FARIZWAN HASBULLAH
AHMAD Puad Onah (berdiri enam dari kiri),(berdiri empat dari kanan) bersama para pelakon dan tenaga produksi Cikgu Kemisah Kirkby selepas melancarkannya di Saloma Bistro, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
--------------------------------------------------------------------------------
DRAMA Cikgu Kemisah Kirkby yang ditayangkan melalui saluran TV2 setiap Rabu pukul 9 malam sejak 17 November lalu merupakan antara drama bersiri televisyen (TV) tempatan yang mementingkan kepuasan penonton.
Kerana itu, Multilift Film Production (MFP) selaku penerbit drama bersiri 26 episod tersebut sanggup mengeluarkan belanja yang tinggi bagi menerbitkan drama yang kosnya dikatakan mencecah RM1 juta.
Penerbit MFP, Anwar Ismail biarpun enggan mendedahkan kos penerbitan Cikgu Kemisah Kirkby, tetapi tidak menafikan ia menelan belanja yang besar kerana membina set khusus untuk pembikinan drama itu.
"Untuk pembikinan drama bersiri ini, kami telah membina sebuah rumah kayu yang besar di Desa Balqis, Kuala Linggi, Melaka. Di sana saja penggambaran drama bersiri itu dijalankan selama lebih sebulan.
"Set yang dibina khas untuk drama ini direka bagi menghidupkan jalan cerita watak Cikgu Kemisah Kirkby yang mendiami rumah tersebut," katanya kepada Hits pada pelancaran drama itu di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Watak Cikgu Kemisah Kirkby yang dilakonkan oleh Liza Othman itu memaparkan ketokohan seorang guru lepasan Kolej Kirkby di England dalam mendidik anak-anak bangsanya di sebuah kampung.
Meskipun cuma sekadar sebuah cerita fiksyen yang ditulis oleh penulis skrip Mahizan Husin, namun Anwar menyifatkan drama bersiri yang berkonsepkan kekeluargaan itu mempunyai taraf seperti sebuah filem cereka.
"Ini kerana, selain membabitkan kos yang tinggi dan pembinaan prob khas, Cikgu Kemisah Kirkby juga menghasilkan album lagu-lagu latar yang disiarkan menerusi drama itu berjudul Dendang Merantau nyanyian Endang S. Taurina.
"Album itu mengandungi 10 lagu dan lagu yang berjudul Cikgu Kemisah Kirkby dipilih sebagai lagu tema drama tersebut. Lagu-lagu daripada album itu bukan sahaja disiarkan dalam drama itu, tetapi ia juga dijual di pasaran.
"Sepanjang enam bulan drama 26 episod itu ditayangkan di TV2 secara tidak langsung ia akan mempromosikan album nyanyian Endang S. Taurina yang pernah popular di Malaysia dan Indonesia pada tahun 1980-an," ujarnya.
Idea mengundang Endang terlibat sama dalam drama Cikgu Kemisah Kirkby kata Anwar tercetus sewaktu dia menyertai Program Titian Budaya di Jakarta, Indonesia pada tahun 2007.
Katanya, dia menampilkan Endang S. Taurina sebagai penyanyi lagu-lagu tersebut selepas diperkenalkan oleh rakan baiknya, John Alan Shah sewaktu menyertai program pertukaran budaya Malaysia dan Indonesia itu.
"Endang bukan sahaja sudah dikenali ramai di Malaysia dan Indonesia sejak hampir 30 tahun lalu tetapi suaranya juga mantap seperti dulu. Suaranya juga sesuai untuk menyanyikan lagu lagu tema drama ini dengan baik.
"Untuk perancangan masa depan, kami berharap drama bersiri ini juga akan dapat ditayangkan di stesen-stesen TV di Indonesia. Sebab itu, kami gunakan Endang sebagai penyanyi lagu latar drama bersiri ini," jelasnya.
Sunday, November 28, 2010
0 Asam garam, keluh kesah sebagai penulis skrip drama di Malaysia
Pitching Di RTM
Article di bawah Su petik dari facebook yang ditulis oleh saudara Mathias Md. Ali tentang konsep pitching yang dilakukan oleh RTM baru-baru ini.
Tahniah buat RM kerana mengorak langkah menukar dari sistem perolehan tender kepada sistem pitching yang telah dilaksanakan kepada penerbit swasta. Namun begitu setiap yang baru pasti ada kelemahannya. Bukan niat saya untuk mempertikaikan keputusan yang telah di buat namun saya agak keliru dengan perjalannan serta keputusan sistem pitching ini.
Saya pernah menghadiri PITCHING di Hollywood pada tahun 2005 dan ia amat jelas dan ringkas. Keputusan diberi terus sama ada lulus atau tidak dalam masa tidak sampai 3 minit.
Beberapa perkara yang saya kenal pasti:
1. Yang membuat pitching adalah yang mempunyai idea/cerita /penulis skrip dan bukan penerbit.
2. Pitching harus di buka kepada umum tak kira sama ada penulis ataupun bukan.
3. Selepas cerita atau idea di pilih dahulu dan barulah penerbit akan membuat tawaran kepada pemilik cerita untuk dijadikan skrip.
Yang pastinya di sini tidak ada istilah buyers di mana terserah kepada pemilik idea/cerita untuk memilih penerbit yang sesuai.
Saya merasa amat pelik bilamana terdapat ramai penulis yang mewakili banyak syarikat dan ini menjadikan skop penceritaan dan kemahiran amat terhad dan beracuan.
Percaya atau tidak sewaktu saya menghadiri sesi pitching di Hollywood saya mendapati mereka yang menghadiri pitch adalah dari golongan profesional seperti doktor, jurutera dan ada juga golongan dari warga tua yang mempunyai cerita kehidupan masing-masing yang mampu di jadikan skrip yang menarik untuk di jadikan drama.
Apa pendapat anda...?
Oleh: Mathias Md. Ali
Bagi Su terdapat beberapa kelemahan dalam konsep pitching ini. Penulis skrip dipanggil oleh produser atau pengarah drama untuk pitching inipun pada last minute.
Umpamanya penulis skrip diberi tajuk seperti 1. Hari Bapa, 2. Hari Ibu, 3. Hari Pekerja 4. Drama Komedi Hari Raya dan sebagainya untuk penyediaan pitching. Tetapi apabila penulis skrip diberi masa kurang dari 24 jam untuk menyediakannya, tentulah cerita itu juga akan jadi kurang mantap.
Bagi Su juga, penulis skrip adalah seorang penulis...pengkarya yang menghasilkan cerita dari penulisannya. Tetapi dalam pitching ini penulis skrip diminta menyampaikan story line kepada panel RTM yang langsung tidak user friendly. Sehinggakan Erma Fatimah pun turut bersungut yang mana penulis skrip bukannya seorang pidato. Tambah Erma lagi, "mereka yang pandai goreng akan menang dalam pitching ini".
Bagaimana pula syarikat milik Rosyam Nor boleh banyak dapat slot dalam pitching ini? Ini tentunya sebab favouritism...kan Rosyam juga host untuk program Fenomeno Seni. Baik secara langsung atau tidak, tentunya Rosyam baik dengan semua panel di RTM. Ini tentunya tidak adil.
Dicatat oleh sugana di 19:02 0 ulasan
Jumaat, 2009 Februari 20
Epic Films
It has been quite sometime I have not update my blog. I have no other excuse excerpt for laziness of doing so.
Being a single girl, when you are alone...sometime you will feel you somebody to pamper you and just to be like the other girls going out with boyfriends. But...alas....never mind! I think I can still to take it to be like this.
Well, let us take about the film industries. As I came to know that, there will be 3 epic films that will going on shooting soon. That's really good.
'Pahlawan Mat Kilau' an epic story about the Malay warrior that fight the British will be directed by so called director Rozee Razak. This film will be produce under the Legenda Studio.
Beside that, there is also another epic film base on the truly story 'Rosli Dhobi' will also be produce by this production house. Rosli Dhobi is a young school teacher from Sarawak that fight against the Bristish appointing a new governor replacing Kings Brooke.
Last but not least there will be a film base on the former Prime Minister, Tun Mahathir story will also film entitled 'Kapsul'. This film will be directed by a popular script writer Mathias Ali.
Dicatat oleh sugana di 08:43 1 ulasan
Rabu, 2008 Oktober 15
Filem 'Dr. Luv'
Dari suatu sumber yang tidak rasmi, Su mendapat berita bahawa penulis skrip Ruslie Sophian sedang rancak menyiapkan sebuah skrip filem genre cinta komedi bertajuk 'Dr. Luv'.
Dengar khabarnya filem ini akan dilakonkan oleh seorang pelakon komedi yang terkenal.
Su rasa tentu gempak panggung wayang kita apabila filem ini ditayangkan. Heeheehee.....!!
Dicatat oleh sugana di 14:58 0 ulasan
Rabu, 2008 September 24
Poskad Fadzli
Sudah 3 minggu Su tak kemaskini blog ini kerana sibuk dengan tugasan menerbitkan sebuah majalah RTM bertajuk 'Poskad Fadzli'.
Selain daripada filem dan drama, sesekali terlibat dalam menerbitkan majalah TV seronok juga rasanya. Sekurang-kurangnya tak sakit kepala dengan kerenah artis yang terlibat, selain daripada seorang host yang mengacarakan program tersebut.
Dalam program ini kami membawa Fadzli yang menjadi host ke beberapa ladang pertanian dan ternakan haiwan di Behrang, Tapah, Hutan Melintang dan Bagan Datoh, Perak.
Episod yang kami lakukan penggambaran meliputi ladang kambing boer, rusa, ternakan ikan siakap dalam sangkar, kerang, ladang buah naga, perusahaan cendawan tiram, ladang cempedak durian dan ladang jambu air.
Tujuan program ini ialah menarik anak-anak muda melibatkan diri dalam projek pertanian dan ternakan haiwan dalam usaha meningkatkan ekonomi negara.
Alhamdulillah sepanjang tempuh penggambaran episod 'Poskad Fadzli' ini kami mendapat kerjasama bukan sahaja daripada semua perusaha ladang dan ternakan, bahkan agensi-agensi kerajaan yang terbabit juga turut memberi kerjasama sepenuhnya.
Dicatat oleh sugana di 07:26 0 ulasan
Rabu, 2008 September 03
Filem 'Err...Hantu'
Sejak akhir-akhir ini kita banyak dihidangkan dengan filem-filem genre seram. Dari filem 'Pontianak Harum Sundal Malam' membawa ke 'Jangan Pandang Belakang', 'Susuk' dan macam-macam tajuk lagi.
Senario filem di Malaysia ini memang bermusim. Kalau satu produser/pengarah dah mulakan satu genre mendapat sambutan, yang lain pun akan turut sama.
Bila Su jumpa Majid Salleh tanya pasal 'Err...Hantu', katanya dia bukan jadi pak turut. Ia hanya kebetulan...dan dia yakin filemnya kali akan mendapat sambutan hebat.
*Sama-samalah kita tunggu...*
Dicatat oleh sugana di 10:44 0 ulasan
Sabtu, 2008 Ogos 30
Modal Air Liur
Malam minggu lepas, Su lepak kat Ampang Point dengan beberapa orang pelakon dan krew produksi. Dalam pada itu, Su terpandang pada seorang abang, penulis skrip. Lalu Su hampiri dia dan bertanya khabar.
Katanya dia sihat, cuma poket dia aje yang kurang sihat. Tapi dengar khabar dia banyak buat skrip. Bukan aje skrip drama TV, bahkan skrip filem pun banyak orang tempah.
Kata dia lagi, skrip untuk drama dia hanya buat proposal aje dulu, untuk dapatkan kelulusan stesyen TV. Tapi itupun semua senyap saja. Satu pun tak ada panggil untuk presentation.
Su tanya sama ada dia buat proposal untuk TV swasta atau RTM. Katanya TV swasta payah, semua ada kroni. Kalau bukan kroni, tak masuklah kita. Dia hanya buat untuk RTM saja. Tapi pesaingan dengan penulis skrip baru sekarang ni makin banyak. Penulis baru, harga murah pun mereka sapu. Itu yang produser suka, boleh untung lebih.
Skrip filem pula tambah abang penulis skrip tu, ada seorang pengarah minta dia buat. Baguslah tu, kata Su.
Tapi katanya, pengarah itu suruh dia buat, tapi duit tak bayar. Macam mana nak buat? Takkan buat skrip filem bermodalkan air liur aje, tambah abang itu lagi.
Kadang-kadang bila Su renungkan betul juga. Si-pengarah dan si-produser ni hanya nakkan skrip dan proposal aje, tapi duit satu sen pun tak mahu keluar. Kesian juga pada penulis skrip kita.
*Su cuma nak tanya, "Apa fungsi SWAM dalam hal ini?"*
0 Sutradara SUTUN mahu buat bengkel penulisan skrip cara SHAHRULEZAN - Versi nashkah tebal
Kisah sutradara Shahrulezad
Oleh Fairuz Zaidan
fairuzaidan@bharian.com.my
2010/10/23
PERSIS impak yang ditinggalkannya dalam pelbagai genre drama, begitulah istimewanya figura ini, Shahrulezad Mohameddin. Satu persatu hasil kreativitinya mengocak minda penonton drama Melayu. Rasai sensasi bakat dalam diri penulis skrip, pengarah dan penerbit popular ini...
KREATIVITI sutradara ini bukan saja menyerlah dalam drama garapannya. Lihat saja penampilan Shahrulezad Mohameddin kala pertemuan diatur bersama XY - Ikon Lelaki ketika anak seni ini sedang sibuk bekerja di lokasi drama terbarunya, Pakej Umrah di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, baru-baru ini. Mengenakan persalinan merah - hitam dilengkapi topi beret hitam, Shahrulezad cukup bergaya sebagai seorang pengarah drama. Melihat penampilannya saja mampu menterjemah pesona serta garapan kreativiti pengarah, penulis skrip dan penerbit ini. “Bagi saya, sebagai pengarah, kita tidak harus statik pada satu-satu benda sebaliknya perlu memainkan banyak elemen yang mampu membawa penonton terbuai dengan apa yang cuba disampaikan. Sebab itu, jika ingin tahu, skrip drama saya boleh menjadi setebal 160 muka surat sedangkan pengarah lain mungkin sekitar 80 muka surat saja.
“Saya cukup mementingkan kesempurnaan sebab itu saya bertindak terjun dari dunia penulisan skrip kepada pengarahan dan penerbitan. Ini dilakukan semata-mata mahukan kesempurnaan dan kepuasan,” katanya yang memiliki kelulusan Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa (Penyiaran) di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam.
Pengalaman kira-kira 15 tahun dalam dunia penerbitan drama nampaknya tidak mengubah personaliti ini. Selain drama Sutun yang mengangkat populariti Shahrulezad, kreativiti sutradara ini tidak terhenti setakat itu saja. Beliau terus menghasilkan telefilem seperti Abang Mat Panggil Balik; Intan Sayang Manja; Mencari Abdullah; Ratu Cinta; Antara Garisan; Ngompol; Sutun 2 dan Raya Yang Hilang.
Shahrulezad turut bermain dengan kreativiti sendiri melalui drama bersiri Seputeh Qaseh Ramadan, Sindarela, Tari Tirana, Kerana Cintamu Saerah, Syurgamu Ramadan dan Rona Roni Makaroni.
“Apa yang saya nampak, kita sudah ketandusan golongan pelapis sebagai penulis skrip drama kerana golongan inilah yang akan mengisi kemeriahan drama tempatan pada masa depan.
“Saya bercadang menganjurkan bengkel penulisan skrip mengikut cara saya sendiri. Ini sebagai inisiatif dan perintis buat generasi muda yang ingin bergiat dalam bidang ini,” kata Shahrulezad yang menghasilkan skrip drama Enot 1, Enot Rayalah Pulak, Enot 3 VCDlah Pulak, Cinta Penggali Kubur dan Sayang Salina.
Masih jauh kembara Shahrulezad, jom kenali isi hati sutradara ini...
Bagaimana titik tolak anda bergelar pengarah drama?
Saya bermula dengan penulisan skrip drama. Sebagai penulis skrip, semestinya kita mahukan yang terbaik kerana setiap elemen yang dikarang sudah bermain di minda.
Sebab itu, saya merasakan perlu untuk turut terbabit dalam kerja belakang tabir kerana kepuasannya lebih.
Bagaimana pula anda berdepan dengan cabaran sepanjang terbabit dalam dunia pengarahan?
Cabarannya ialah untuk mendidik penonton yang sudah biasa dimomokkan pelbagai imej klise. Realitinya, penonton kita juga tidak gemar hiburan yang banyak berfikir, lantas cenderung memilih drama ringan tanpa perlu bersusah payah berfikir.
Malah, kalau soal karektor pula menjadi satu gambaran tidak adil di mana kalau perempuan bertudung harus dipotretkan seorang yang baik sedangkan ada juga perempuan bertudung yang berkeperibadian sebaliknya.
Apakah kepuasan yang anda peroleh dalam sesebuah penerbitan?
Kepuasan bagi saya apabila berjaya menjentik pemikiran penonton. Malah, puas juga bagi saya andai drama terbitan saya mampu menyentap perasaan penonton terutama berkaitan soal kekeluargaan di mana ia boleh membuatkan kita teringat kepada keluarga dan ingin segera pulang ke kampung.
Bagaimana agaknya senario tugas pengarahan di Malaysia?
Seperkara yang sering berlaku, kita sering menerima skrip yang ‘mentah’. Mentah itu bagi saya ialah skrip yang tidak mempunyai isi kuat untuk diangkat sebagai drama mahupun filem.
Skrip yang bagus seharusnya mempunyai elemen karektor yang kuat untuk membentuk setiap plot dengan berkesan. Saya akui cukup cerewet dalam soal ini.
Siapa antara idola anda dalam bidang ini?
Ramai insan seni yang cukup saya kagumi termasuk Kabir Bakhtiar, Mira Mustafa, Allahyarham Yasmin Ahmad dan Mamat Khalid yang bagi saya antara pengarah berbakat. Ini kerana masing-masing tampil dengan identiti tersendiri sekali gus menggambarkan kreativiti mereka dalam menghasilkan drama dan filem.
Umpama Yasmin, elemen kasih sayang yang diterap cukup mendalam maksudnya. Begitu jugalah kesan sinematografi garapan Kabir yang memang menakjubkan.
Boleh jelaskan diri anda dalam sisi berbeza?
Biarpun pengarah nampak garang, jauh sekali karektor itu dengan diri saya. Selain gila-gila, saya gemar window shopping selain mempunyai kegilaan dalam bidang hiasan dalaman.
Jika hendak tahu, saya mempunyai habit membeli rumah kemudian sempurnakan dekorasi dan menjualnya semula. Setakat ini, sudah dua kondominium saya jual hasil sentuhan saya (tersenyum).
Mungkin anda ada kisah suka duka sepanjang terbabit dalam penggambaran drama?
Apabila terbabit dalam bidang ini, menjadi mangsa tipu adalah antara senario yang tidak dapat dielak. Itu belum lagi skrip yang kita hantar untuk cadangan penerbitan ditolak hingga ada yang menyatakan saya tidak pandai buat skrip.
Bagi saya, rezeki ada di mana-mana. Saya selalu percaya kekuatan sesuatu skrip hingga ada yang mendapat diiktiraf seperti di Anugerah Skrin.
Apa impian masa depan anda?
Adalah menjadi impian saya untuk menganjurkan bengkel penulisan kreatif cara Shahrulezad. Ini perlu bagi melahirkan penulis skrip pelapis dan kreatif. Saya jangka, projek ini dimulakan awal tahun depan.
Bagi yang berminat, anda boleh membuat permohonan melalui e-mel ke budak_ijat@yahoo.com atau fan page facebook Shahrulezad Si Tukang Cerita.
Di sebalik drama Sutun
BUKAN saja kontroversi yang terpalit di sebalik pembikinan drama Sutun, Shahrulezad juga berdepan dengan pelbagai ragam di sebalik hasrat menghasilkan drama mengisahkan realiti kehidupan lelaki lembut, ketika Sutun ditayangkan lima tahun lalu.
Membuka rahsia di sebalik drama Sutun, sutradara kelahiran Johor Bahru ini mendedahkan sebuah stesen televisyen swasta pernah menolak mentah-mentah skrip drama itu yang dikhuatiri boleh mengundang persepsi negatif penonton.
Namun, Shahrulezad nekad menganggap tiada sebab untuk Sutun ditolak apatah lagi menidakkan kewujudan lelaki lembut dalam masyarakat hari ini.
“Melalui drama Sutun masyarakat berpeluang menyelami kehidupan lelaki lembut biarpun realitinya tidak ramai yang memahami apatah lagi menerima hakikat kewujudan golongan ini.
“Pada pandangan umum, lelaki lembut digambarkan cukup negatif walhal mesej yang disampaikan mengambil kira sisi berbeza golongan ini termasuk elemen kemanusiaan, kasih sayang dan kemasyarakatan,” katanya yang akhirnya berjaya meyakinkan stesen televisyen RTM untuk menyiarkan drama Sutun.
Sambil mengakui pada mulanya agak sukar meyakinkan RTM, Shahrulezad optimis mesej yang cuba dibawanya dapat mendidik masyarakat mengenali lebih dekat golongan lelaki lembut.
Beliau berkata, dirinya tidak terkejut apabila Sutun mendapat sambutan di luar jangkaan.
“Selepas kejayaan Sutun termasuk beberapa siri selepas itu, barulah stesen televisyen swasta memberikan lampu hijau termasuk menyiarkan kembali drama Sutun bagi mengisi slot drama mereka.
“Bagi diri saya, diskriminasi dalam soal jantina dan tingkah laku tidak sepatutnya timbul. Ini kerana kita bukan Tuhan yang mengadili hambaNya,” katanya sambil mengakui Sutun banyak mengundang reaksi selain menjadi rujukan di institusi pengajian tinggi (IPT).
Shahrulezad berkata, beliau terkejut apabila dimaklumkan sebuah sekolah agama di Selatan Thailand turut berminat mendapatkan salinan video drama Sutun selepas ia ditayangkan kepada umum.
Profil
Nama : Shahrulezad Mohameddin
Umur : 38 tahun
Tarikh lahir : 2 Mei 1972
Tempat lahir : Johor Bahru, Johor
Tinggi : 175 sentimeter
Berat : 75 kilogram
Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Media (Penyiaran) UiTM Shah Alam
Profesion : Pengarah, penulis skrip dan penerbit drama
Saturday, November 27, 2010
0 Semakin sukar memajukan ekonomi Sabah setelah hasil buminya makin habis
Rombak sistem ekonomi Sabah
KOTA KINABALU 26 Nov. - Sabah perlu merombak sistem ekonominya dengan lebih serius jika mahu menjadi sebuah negeri maju dan makmur setanding dengan negeri-negeri lain seperti Selangor dan Johor.
Ahli Dewan Undangan Negeri Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail berkata, rombakan tersebut perlu menjurus kepada matlamat membolehkan rakyat Sabah memiliki lebih banyak peluang ekonomi melalui aktiviti berkualiti.
Katanya, selain itu, rombakan itu juga diharap dapat menyumbat atau menutup kebocoran-kebocoran dalam ekonomi dan meningkatkan taraf upah menerusi pengenalan lebih banyak aktiviti ekonomi yang mempunyai nilai tambah.
''Realitinya ialah Sabah tidak boleh maju dan makmur, andainya kerajaan negeri tidak mengambil langkah-langkah serius dan luas untuk merombak ekonomi.
''Selain itu, kerajaan juga perlu mengambil perhatian serius terhadap isu Sabah kehilangan tenaga pekerja seperti apa yang disebut oleh Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun baru-baru ini," katanya.
Beliau berkata demikian ketika membahaskan Bajet 2011 pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini semalam.
Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia itu menambah, unjuran pertumbuhan purata Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) Sabah sebanyak empat peratus setahun adalah sangat rendah, sekiranya Sabah ingin setanding dengan negeri-negeri lain yang mencapai prestasi lebih baik.
Katanya, Malaysia perlu berkembang enam peratus setiap tahun dari sekarang sehingga 2020, sekiranya ia ingin mencapai status negara berpendapatan tinggi.
Menurutnya, oleh kerana per kapita KDNK Sabah hanyalah kira-kira 50 peratus daripada per kapita KDNK negara, maka untuk mencapai status berpendapatan tinggi, Sabah sebenarnya memerlukan kadar pertumbuhan sekurang-kurangnya 10 peratus atau lebih setahun.
''Saya mengalu-alukan objektif dan strategi Bajet 2011 untuk menjadikan Sabah sebuah negeri berprestasi dan berpendapatan tinggi, setanding dengan negeri-negeri lain di Malaysia.
''Walau bagaimanapun, strategi-strategi yang digubal oleh Kerajaan seperti yang dinyatakan dalam Bajet itu mungkin masih boleh diperhalusi jika kita benar-benar mahu maju dan setanding dengan negeri-negeri seperti Selangor dan Johor," ujarnya.
Rahim berkata, Sabah sebenarnya mengamalkan trend berbahaya dalam menghadapi belanjawan defisit, lebih-lebih lagi apabila hasil pendapatan eksport kayu balak serta minyak dan gas menghadapi trend menurun.
Beliau menambah, usaha kerajaan negeri untuk membasmi kemiskinan khususnya mengubah nasib penduduk miskin di luar bandar amat dituntut dan peruntukan RM162.12 juta bagi tujuan itu adalah dialu-alukan.
Bagaimanapun tegasnya, peruntukan RM162.12 juta itu adalah sangat kecil jika dibandingkan dengan peruntukan Persekutuan untuk Sabah dan Sarawak sejumlah RM3.6 billion.
0 Rokok memudaratkan kesihatan dalam jangka masa panjang
600,000 mati akibat asap rokok
PARIS 26 Nov. - Hampir 600,000 orang yang tidak merokok, dengan satu pertiga daripada mereka kanak-kanak, meninggal dunia setiap tahun akibat menyedut asap rokok daripada mereka yang mengamalkan tabiat itu.
Angka itu diperolehi daripada kajian pertama yang diadakan di seluruh dunia mengenai kesan asap rokok ke atas golongan bukan perokok.
Berlainan dengan penyakit 'gaya hidup' yang banyak berpunca daripada pilihan individu, mangsa yang dikenali sebagai perokok pasif itu menanggung akibat daripada tabiat merosakkan kesihatan yang diamalkan oleh orang lain, terutamanya ahli keluarga.
Di kalangan bukan perokok di seluruh dunia, 40 peratus kanak-kanak, 35 peratus wanita dan 33 peratus lelaki terdedah kepada asap rokok pada 2004, tahun terakhir di mana data boleh didapati di kesemua 192 negara yang terlibat dalam kajian itu.
Apabila ditambah kepada 5.1 juta kematian melibatkan perokok aktif, jumlah kematian akibat amalan merokok bagi 2004 melebihi 5.7 juta orang di seluruh dunia, menurut kajian itu.
Hampir separuh daripada bilangan perokok pasif yang maut adalah wanita, manakala selebihnya terdiri daripada kanak-kanak dan lelaki dalam bilangan yang hampir sama, menurut kajian yang disiarkan hari ini dalam jurnal perubatan Britain, The Lancet.
Kira-kira 60 peratus kematian itu disebabkan penyakit jantung, manakala 30 peratus lagi akibat jangkitan paru-paru, dan bakinya disebabkan asma dan kanser paru-paru.
Keseluruhannya, kematian akibat menjadi perokok pasif menyamai satu peratus daripada kematian di seluruh dunia pada 2004.
Kematian orang dewasa akibat menyedut asap rokok orang lain adalah hampir sama di semua negara tidak kira negara miskin atau kaya.
Namun bagi kanak-kanak, kemiskinan menjadikan keadaan bertambah buruk, menurut kajian itu.
Misalnya di Eropah yang berpendapatan tinggi, nisbah kematian orang dewasa berbanding kanak-kanak adalah sebanyak 35,388 berbanding 71.
Nisbah di Afrika hampir terbalik iaitu 9,514 kematian orang dewasa berbanding 43,375 kematian kanak-kanak. - AFP
Friday, November 26, 2010
0 Ilmu ESQ untuk kesempurnaan kendiri
Sumber:
http://berpetualangkeuk.blogspot.com/2009/07/warna-diri-nombor-diri-formula-bse-eq.html
Wednesday, July 29, 2009
Warna Diri, Nombor Diri, Formula BSE, EQ dan formula CVT yang lain
Dalam aku nak balik ni...kawan ku, Mulia nak berkirim formula untuk anaknya Danish. Maafkan aku Mulia kerana sekian lama hang bertanya-tanya pada aku akan formula untuk anak hang, tapi aku tidak meng explainkan pun tentang formula... Ada la sebab musababnya kenapa aku tak cerita sejak dari awal hang meng approach aku di majlis BBQ kat rumah kak Mas n abang Fadhil (bulan bila ek .......2 bulan sudah kot....).
Barulah berkesempatan kini aku membuka ceritanya..akan kisah perawatan formula CVT.. begitu juga kisah Warna Diri dan Nombor Diri...walau sudah banyak kali orang meminta aku menganalisis Warna dan Nombor Diri..tapi aku sabarkan diri daripada terus membuat analisis. Bukan kerana aku tidak mahu berkongsi...tetapi aku mahu orang faham bukan kerana apabila tahu Warna Diri atau Nombor Diri mahupun menggunakan formula semata yang menyebabkan diri boleh keluar daripada masalah yang menimpa....atau serta merta daripada kurang cerdik menjadi cerdik sekelip mata.... dan sebagainya.
Sebenarnya aku takut.... melihatkan semakin ramai yang belajar(apabila dikomersilkan ilmu ini) mengira tarikh lahir semakin ramai juga yang tersalah guna dan bergantung kepada pernomboran semata (contohnya pantang bertemu orang, asyik bertanyakan tarikh lahir orang dan mengira...ada bahayanya...!!!!!).... melihatkan ramai yang tersalah diagnos diri dan mendiagnos pelbagai macam perkara sehingga dikatakan bomoh moden sebagainya(mana taknya...kalau graf tenaga hayat tu nanti orang kata boleh predict bila ajal...tak ke dah salah tu namanya....)... Aku tidak mahu orang tersalah tafsir akan ilmu-ilmu sebegini.... besar dosanya yang bakal aku pikul....Ini kerana aku tidak dapat buat ketika ini menerangkan dengan panjang lebar akan penerangan nya.. (sedangkan sudah panjang lebar aku cuba terangkan di blog Warna Diri pun tidak semua membacanya)...Orang semua nak pantas... tapi orang tidak tahu bermacam cara yang perlu kita usahakan bagi mendapatkan suatu hasil sepertimana yang kita harapkan...
Kini...setelah dalam bulan Julai ini begitu berterusan aku bercerita mengenai perkembangan anak-anak di sekolah mahupun di rumah...iaitu usaha aku tanpa henti menulis sejak sekembali nya aku ke UK pada penghujung 2007 yang lalu hinggalah ke saat ini... barulah kini aku merasakan waktu yang sesuai aku himpunkan semula kisah2 Warna Diri, Nombor Diri dan juga formula CVT yang aku gunakan bagi kegunaan harian dan juga untuk anak-anak.
Tidak aku nafikan begitu besar manfaat yang aku pelajari daripada ilmu Warna Diri dalam aku nak mendidik anak-anak kerana dapat aku fahami tingkah laku dan ragam anak-anak. Ditambah pula dengan ilmu Nombor Diri dapat aku menyusun lebih baik lagi segala perancangan dan perkaitan hubungan elemen antara nombor di dalam hubungan antara aku dan Adib dan juga dengan anak-anak. Dan kemudiannya dengan berbantukan formula memudahkan lagi urusan mendidik anak mendengar kata dan juga membantu meningkatkan tahap kecergasan dan kecerdikan. Semuanya ilmu.....lebih lagi aku kini berada di dalam bidang psikologi pendidikan pula.... dan persekitaran sekolah yang menyeronokkan lagi.... Namun...apa yang boleh aku nyatakan di sini...semuanya saling membantu.... kerana yang penting adalah usaha yang berterusan walaupun sedikit tetapi diAMALKAN..... (Ni juga salah satu sebab aku malas nak promote ni...sebab nanti sebab orang tu yang tak amalkan...dan tak menjadi...lepas tu komen....sedangkan dia yang tak amalkan....dan salah fahaman....)
Maka now aku ceritakan formula yang aku gunakan iaitu antaranya...
Brainy Sugar Energy (BSE1234Kids)
Kumpulan empat jenis/peringkat formula:
1. Happy Genius - Tahap Spiritual
2. Emotional Quotient - Tahap Emosi
3. Super Smart - Tahap Mental
4. Bold & Brainy - Tahap Fizikal
Formula ini menerbitkan rangsangan bahagian otak yang paling dasar iaitu nukleus sel-sel yang berkemampuan 'berfikir' sendiri untuk melaksanakan berjuta fungsi di dalam tubuh. Namun sel-sel di otak juga memerlukan tenaga untuk melaksanakan fungsinya maka di dalam hal ini, formula BSE1234Kids amat membantu meningkatkan rangsangan berfikir melalui tenaga yang dibekalkannya dan isyarat gelombang yang dibawa bersama.
Zaman kanak-kanak sepatutnya diisi dengan minat dan gaya berfikir yang matang serta kreatif supaya masanya dapat diisi dengan pembentukan akhlak murni dan bijaksana. Kebijaksanaan emosi adalah amat penting yang perlu diutamakan di samping kecerdasan 'ceria', pintar akal dan juga matang.
Kekuatan berfikir amat berkait rapat dengan struktur molekul yang terbentuk di dalam otak. Kajian mendapati molekul gula tertentu amat bersamaan dengan molekul otak yang sedang berfikir. Apabila akal berfikir, enzim-enzim bertindak manakala asid amino mencari pasangan-pasangan unsur dan hormon dirembeskan. Hasilnya, sistem imun dan antibodi dapat diperkuatkan.
Otak sebenarnya suatu ruangan yang kosong dan tidak seharusnya disempitkan apabila kurang berfikir atau terlalu banyak memikirkan perkara negatif dan tiada kesudahannya, ataupun disebabkan oleh pemikiran yang telah tertutup.
Oleh itu di antara manfaat formula ini ialah, kanak-kanak akan lebih menggunakan akal yang rasional dalam pemikirannya, bagi yang telah dewasa formula ini selain meningkatkan tenaga berfikir positif dan kreatif, ia membantu mengembalikan semula tenaga atau masa yang telah terlepas kepada kedudukan asalnya yang sesuai dalam hukum keseimbangannya, sehingga membantu memperbaiki tahap kesihatan secara keseluruhan mengikut level diri.
--------------------------------------------------------------------
Aku gunakan BSE ni dalam 2 kotak seorang....kotak pertama aku kasik dos tinggi....lepas tu aku kotak kedua dah dos rendah untuk kekalkan pengamalan.... Dan lepas tu aku kekalkan guna EQ sampai lah la ni....
Emotional Quotient EQ
Colour Vibration Therapy melalui kajian dan pemahaman kaitan antara organ dan pembelajaran telah menghasilkan formula khas yang dinamakan EQ (Emotional Quotient) untuk mempertenagakan organ-organ deria supaya dapat mengoptimumkan keupayaan belajar.
8 Zon Kecerdasan Emosi
Zon 1- hidung meningkatkan tahap kerohanian setiap individu. Formula Naluri - Deria bauan berkait rapat dengan deria citarasa. Formula yang merangsang daya pendorong. Meningkatkan kesedaran diri. Formula yang membangkitkan kepuasan.Tanda-tanda seseorang itu mempunyai kekuatan kerohanian yang tinggi ialah ia mempunyai semangat yang sangat kuat dalam melakukan setiap aktiviti seharian. Apabila tahap kerohanian yang tinggi telah diperolehi oleh seseorang individu, maka mindanya akan melahirkan ilham yang banyak, daya imaginasi yang tinggi dan hasrat/ azam yang kuat dalam menjalani kehidupan ini. Setiap angan-angannya adalah terarah kepada sesuatu yang berguna dan berkualiti. Ia juga akan mampu mencetuskan idea-idea yang bernas apabila diminta sesuatu pandangan. Deria hidung ini bersambung pada saraf olfactory dan seterusnya bersambung terus ke sistem limbik otak yang akan melahirkan perasaan-perasaan tertentu seperti ketenteraman dan kebahagiaan.
Zon 2- mata akan merangsang kemampuan minda dalam mengenali dan melahirkan segala bentuk gambaran sama ada dalam bentuk lakaran ringkas atau kompleks. Mata juga mempelajari dan menganalisa sesuatu bidang hanya berdasarkan symbol-simbol tertentu atau ‘hints’yang sedikit. Natijah daripada ini, daya kreativiti minda akan meningkat dan keseronokan belajar akan lahir daripada diri setiap individu.
Zon 3 - Telinga, minda akan menjadi sensitif dan peka bertindakbalas terhadap segala bentuk bunyi-bunyian baik yang dapat didengari ataupun yang tidak dapat didengari. Bunyi-bunyian yang tersusun indah dan resonan akan dapat meningkatkan moral diri setiap individu dalam menjalani kehidupan seharian. Di samping itu, minda juga akan mampu menganalisa bunyi-bunyian yang didengari secara verbal daripada orang lain sama ada kata-kata itu dilahirkan secara langsung ataupun tidak langsung. Minda akan dapat menangkap setiap maksud yang didengarinya dan boleh membezakan sama ada kata-kata itu diucapkan secara ikhlas dan tulus atau secara sinis melalui intonasi setiap patah perkataan.
Zon 4 - merangsang bahagian sulkus tengah/ sentral yang terletak di bahagian tengah atas otak. Sulkus sentral mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan deria bulu roma yang terdapat di seluruh tubuh yang bertindak sebagai reseptor. Segala bentuk gelombang maklumat di persekitaran tubuh akan segera dapat dikesan oleh bulu roma dan maklumat ini akan dihantar ke sulkus sentral untuk dianalisa sebelum ia diedarkan ke bahagian-bahagian lain otak. Sentral sulkus juga berperanan dalam penyusunan ayat sama ada dalam bentuk verbal, bunyi-bunyian mahupun tulisan. Disiplin diri akan meningkat pada diri individu apabila deria bulu roma menjadi semakin peka dan sensitif terhadap persekitaran. Jika sebelum ini seseorang individu itu bersifat pengotor, maka dengan pengambilan formula EQ zon 4 ini akan meningkatkan disiplin diri menjadi seorang yang pembersih, kemas, teratur dan sebagainya. Deria gerak rasa/ intuisi juga terletak sulkus sentral; apabila ia peka dan sensitif, sesuatu perkara yang belum berlaku akan dapat dirasai kehadirannya terlebih dahulu. Setiap geraklaku individu itu sentiasa dalam keadaan selamat apabila deria bulu romanya peka terhadap persekitaran.
Zon 5 - merangsang deria tubuh yang meliputi kawasan lubus parietal otak. Segala bentuk maklumat dalam bentuk tekanan sama ada kuat atau lembut akan dianalisa oleh deria ini – kulit. Apabila zon 5 ini aktif/ peka, minda akan mencetuskan idea-idea yang terkehadapan dan berpandangan jauh. Segala maklumat yang wujud di dalam ingatan akan dianalisa, diuji dan pelbagai hipotesis mampu dihasilkan untuk mencapai matlamat yang difokuskan. Kawasan lubus periatal yang aktif akan mampu melakukan congakan, telahan, ramalan dan jangkaan untuk masa-masa mendatang. Individu ini akan menjadi lebih bijak dalam membuat satu-satu keputusan dalam hidup yang mana ini akan membuatkan ia bertambah matang.
Zon 6 - merangsang lubus frontal (hadapan) otak terutamanya di dalam kemahiran linguistik, komunikasi, sebutan dan makna. Seseorang individu itu akan cekap mempelajari pelbagai bahasa, fasih berkata-kata, jelas segala pertuturannya dan juga akan sentiasa mengeluarkan kata-kata yang penuh makna. Dengan kata lain, individu ini tidak suka mengeluarkan kata-kata yang sia-sia. Deria yang berkaitan dengan formula EQ zon 6 ini adalah suara. Setiap patah perkataan dan ayat yang dipertuturkan akan disertai dengan nada dan intonasi yang tepat dan harmonis.
Zon 7 - merangsang lubus parietal daripada sudut pemprosesan maklumat. Dengan pengambilan formula ini, seseorang individu itu akan mampu melakukan analisa perhitungan, melakukan pengkelasan terhadap sesuatu perkara, melakukan perhitungan dengan ketepatan yang konsisten, berfikir dengan kaedah logik dan matematik, berfikir secara saintifik dalam menilaikan sesuatu perkara dan mempunyai idea-idea yang bersifat futuristic/ terkehadapan, yang mana kemahiran-kemahiran seperti inilah yang biasanya dinilai sebagai tahap kecerdasan oleh kebanyakan ahli masyarakat. Deria yang berkaitan dengan zon 7 ini ialah lidah di mana ia berhebungkait dengan cita rasa. Lidah akan menjadi lebih peka dan sensitif terhadap setiap rasa makanan dan minuman yang melaluinya. Walaupun deria yang teransang oleh zon 7 ini ialah lidah, namun ia juga pada hakikatnya meningkatkan tahap cita rasa individu daripada sudut perasaan/ emosi (feeling), persepsi dan visual terhadap segala faktor-faktor persekitarannya.
Zon 8 - merangsang lubus frontal otak. Tenaga daripada zon 8 ini akan meningkatkan kemahiran individu daripada sudut pergerakan, kekuatan, kinestatik, kinestatik, ekologi (persekitaran), idea dan percubaan. Dengan tenaga ini, seseorang individu itu akan mempunyai kemahiran sosial yang tinggi dan berani untuk melakukan sebarang bentuk tindakan yang berisiko tinggi. Dengan kata lain, formula zon 8 EQ ini akan meningkatkan kemahiran individu itu daripada sudut aktiviti-aktiviti fizikal. Kemahiran ini adalah sangat penting bagi setiap individu agar tidak berasa kekok apabila berhadapan dengan masyarakat sekeliling. Seseorang individu itu akan mampu menyesuaikan diri apabila ia berada di tengah-tengah masyarakat pada semua tahap bangsa, usia dan tempat. Dewasa ini, terdapat ramai mahasiswa universiti tempatan yang kehilangan kemahiran bersosial (pada zon 8); ini menyebabkan mereka gagal mendapat tempat di mana-mana sektor swasta. Dengan ini, pengambilan formula zon 8 EQ dapat membantu mengatasi masalah pehubungan sosial yang dihadapi oleh kebanyakan mahasiswa universiti.
--------------------------------------------------------------
Selain daripada 2 formula utama di atas (BSE dan EQ), aku juga ada kalanya menggunakan formula lain.... contohnya masa nak ke sekolah aku rajin berikan NW2 untuk daya ingatan dan NW4 bagi membantu daya fokus. Tapi hanya terlalu sedikit yang aku berikan... mengikut keperluan....
Jadual di bawah, menunjukkan hubungan antara organ dan peranannya dalam proses pembelajaran.
ORGAN PSIKOLOGI KETERANGAN
NW1 Kelenjar Pineal Kecergasan rohani / ilham Motivasi diri secara semula jadi, merangsang otak, pencetus ilham, meningkatkan keyakinan, memulihkan semangat
NW2 Kelenjar Pitutary Daya ingatan / keremajaan Pembina sel otak untukpemikiran, kreatif / idea, kekuatan daya ingatan, membantu mereka yangbanyak berfikir atau kerja mengingat yang banyak, bijak / kepetahan
NW3 Thalamus Renjatan emosi / kecintaan Tahap pemikiran yang tinggi, gerak balas kepada tekanan jiwa, membantu kerungsingan atau tekanan perasaan, menstabilkan jiwa yang tidaktenang, meredakan perasaan marah atau dendam
NW4 Hipothalamus Tumpuan/ penerimaan Berkebolehan memotivasikan diri sendiri, daya tumpuan belajar, menambah sifat ingintahu, rasional dan bijaksana, kematangan, mencetuskan idea,meningkatkan daya kreatif, penyelesaian yang menyeluruh, meningkatkan kecergasan, menjadi pemerhati yang baik, kognitif peringkat tinggi
NW5 Kawalan Biotik Kecenderungan/ keceriaan Merangsang perasaan gembira dan tenteram semula jadi, menghilangkan rasa bosan, mengawal serangan bakteria, menguatkan semangat sebelum menziarahi kematian, pertahanan tubuh
NW6
Sinus Naluri/ kedamaian Citarasa, mengawal lapar dan dahaga, daya pendorong cita-cita, meningkatkankesedaran diri, membangkitkan kepuasan
NW7 Kawalan Suhu Kecergasan/ pengamatan Minda menjadi sensitif, peka terhadap tindak balas segala bentuk bunyi bunyian yang baik dapat didengari, bunyi-bunyian yang tersusun indahdan resonan akan dapat meningkatkan moral diri setiap individu dalammenjalani kehidupan seharian
NW8 Medulla Ablongata Keseimbangan Perasaan riang dan tenteram, mengawal tekanan fikiran, kelemahan di bahagian iniakan meningkatkan debaran jantung NW11 dan kitaran darah NW18 yangmengawal kekeliruan
NW9
Tyroid Perhubungan/ pengucapan Meningkatkan sel-sel otak dan menambah aktiviti pengaliran elektrik pada otak
NW10 Paru-Paru Perasaan/ hasrat Perasaan, penghayatan dan menjiwai ilmu
NW11 Jantung Ragam/ pertemuan Penyerapan ilmu, mengawal bebanan derita atau cabaran berfikir
NW12 Hati, Perut, Limpa Pengharapan/ daya cipta Tenaga berfikir kreatif, pusat pemikiran sedar, penghayatan dalam belajar. Makan terlalu banyak kolestrol akan melemahkan tenaga berfikir
NW13 Buah Pinggang Gerakbalas / bertenaga / ketenangan Keupayaan untuk berdaya fikir
NW14 Hempedu Ketaatan/ keikhlasan Pemikiran tajam
NW15 Pankreas Prihatin / simpati Berfikirmengenai diri orang lain, menghargai orang lain, ramah, menghayati diriorang lain. Kelemahan di bahagian ini akan mengakibatkan seseorangmudah mengumpat, cemburu, iri hati, hasat, khianat
NW16
Ovari, Testis Kesabaran / suci / kejelitaan Bertimbangrasa, sabar, memahami. Kelemahan di bahagian ini akan mengakibatkan perasaan gelojoh, terburu-buru, mengambil jalan pintas
NW17
Alat Kelamin, Organ Kencing Asmara / kemanjaan Bertanggungjawab, mengambil tahu / ambil peduli. Kelemahan di bahagian ini menyebabkan seseorang menjadi pasif
NW18
Darah, Otot Keberanian Mengawal kebimbangan, kekhuatiran, takut. Berani mencuba, menegakkan kebenaran, hasil kemas.
NW19
Usus, Apandiks Keyakinan / cergas Keyakinan tinggi. Kelemahan di bahagian ini akan menyebabkan ketakutan luarbiasa, phobia, terperanjat, rasa kaku
NW20 Tulang, Saraf Ketabahan / istirehat Kesanggupan, menghilangkan keresahan dan angan-angan kosong, bersegera. Kelemahan di bahagian ini akan menjadikan seseorang suka menangguhkan kerja
Ya...menurut ilmu CVT yang aku pelajari, sistem pembelajaran berkait dengan setiap sistem tubuh yang terdapat di badan kita. Ianya bukan semata otak yang digunakan di dalam proses pembelajaran semata. Tetapi juga gandingan keseluruhan sistem tubuh kita yang menyampaikan dan memproses segala maklumat dan otak dengan fungsi tertentu bagi proses pembelajaran itu berlaku. Setiap sistem tubuh yang dinamakan sistem NW1 hingga NW20 mempunyai psikologinya tertentu yang dapat dikaitkan dengan sistem pemikiran dan pembelajaran kita.
InsyaAllah....terima kasih Mulia kerana hang buat aku ready kini nak bantu orang lain sekiranya orang lain itu juga bersedia sepertimana hang....Sabar sungguh hang nak tunggu aku bukak mulut kann...... InsyaAllah balik nanti aku dapatkan hang formula ni.....
Oh ya...aku lupa seperkara penting ni.... namanya Seri Wajah.... ni lah yang paling penting yang aku tak sangka aku boleh terlupa.... Apa-apa jugak mula sakit pening ke jatuh terhantuk ke melalak ke menangis dalam tidur ke....akan aku sapukan Seri Wajah... atau kes besar sikit aku buh setitik dalam air (dan juga ais) dan mandi dan juga buat minum....
Posted by JULIE EZWIN aka ALYA ZARA at 8:31 AM