.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, April 01, 2012

0 Lim Kok Wing buat untuk nama Malaysia, demi Malaysia dan jenama Malaysia

Lim Kok Wing tidak pernah jemu

Oleh NORLAILI ABDUL RAHMAN
bisnes@utusan.com.my

TIDAK pernah terlintas di fikiran pengasas Lim Kok Wing University of Creative Technology (LUCT), Tan Sri Lim Kok Wing bahawa namanya akan menjadi sebutan di dunia pendidikan tempatan sehingga ke peringkat antarabangsa.

Malah, bagi sesetengah negara di benua Afrika, LUCT dan Kok Wing bagaikan satu talian hayat kepada mereka untuk mendidik anak bangsa dan seterusnya menjadi tenaga penting dalam memajukan negara tersebut.

Sedangkan menurut Kok Wing ketika mula-mula menubuhkan LUCT 22 tahun lalu, niatnya cuma satu iaitu untuk menyediakan rakyat Malaysia, terutamanya golongan muda dengan ilmu dan kemahiran yang mampu memenuhi permintaan industri di negara ini.

Mempunyai penampilan dan gaya yang unik, Kok Wing, 65 tahun tidak pernah merasa lelah untuk bekerja dan tidak pernah terfikir untuk berhenti melebarkan sayap LUCT ke seluruh dunia.

"Saya gembira melakukan perkara ini kerana ia sesuatu yang saya suka. Apabila anda menyukai apa yang ada lakukan, anda tidak akan merasa seperti sedang bekerja.

"Sebaliknya, ia akan terasa seperti anda sedang melakukan sesuatu hobi sahaja di masa lapang. Saya tidak pernah rasa penat dan jemu dengan LUCT," katanya kepada Utusan Malaysia.

Berbicara lanjut dengan lelaki yang meminati dunia seni kreatif ini, jelas tergambar semangat cintakan tanah air yang dizahirkan pada setiap patah kata-katanya.

"Ramai yang terlalu memikirkan tentang keuntungan, sedangkan keuntungan dan kejayaan boleh ditafsir dengan pelbagai cara dan bukannya melalui wang ringgit sahaja.

"Apabila saya menubuhkan LUCT yang pada asalnya adalah sebuah kolej yang kecil, saya lakukannya kerana mahu anak-anak Malaysia mempunyai tempat untuk mengembangkan bakat mereka seiring dengan permintaan pasaran.

"Dan apabila LUCT mula berkembang ke luar negara, saya sebenarnya sedang membawa nama Malaysia bersama. Apa yang saya lakukan di luar Malaysia, bukan kerana LUCT sahaja sebaliknya atas nama negara, " katanya.

Menurut Kok Wing, sambutan yang diterima dan ucapan terima kasih oleh bekas-bekas graduan dan kerajaan dari negara-negara yang telah mendapat manfaat daripada penubuhan LUCT membuatkan beliau sangat teruja dan bangga.

"Saya bangga apabila orang mengenali negara ini dan menghormati kaedah pembelajaran yang dihasilkan dari sini dan apa yang penting, saya amat bangga apabila terdapat negara-negara terutama di benua Afrika melihat LUCT dan Malaysia bagaikan satu cahaya yang bakal membawa mereka keluar dari kemiskinan dan kemunduran.

"Sebagai seorang individu, saya sudah lengkap dan tidak perlukan apa-apa lagi tetapi kerana cintakan negara dan mahu Malaysia terus terkenal di mata dunia, saya tetap akan terus berusaha," ujarnya dengan penuh semangat.

Menyentuh mengenai aktiviti masa lapang, Kok Wing berkata, beliau tidak banyak mempunyai masa lapang kerana pekerjaan yang dilakukan seharian sudah dianggap sebagai hobi.

Namun apabila berkunjung ke sesuatu tempat, beliau tidak akan melepaskan peluang untuk membeli kraftangan dan barangan antik dan unik sebagai koleksi.

0 comments: