.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, March 02, 2012

0 Kerja ukiran kayu - bisnes evergreen


Ukiran Kayu Hock Lye diiktiraf UNESCO

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
kosmopenang@yahoo.com.my


HOCK LYE menunjukkan antara hasil ukirannya di Jalan Burmah, George Town semalam.

GEORGE TOWN – Kepakaran Ong Hock Lye, 56, dalam seni ukiran kayu membolehkan hasil kerjanya dikenali di peringkat antarabangsa dan dijual sehingga mencecah puluhan ribu ringgit.

Mula mempelajari teknik mengukir sejak berusia 15 tahun, beliau cenderung menghasilkan ukiran patung berbentuk dewa-dewa, figura manusia serta alam flora dan fauna mengunakan kreativiti tersendiri.

Beliau yang mesra dengan panggilan Ohl berkata, beberapa ukirannya yang berbentuk bangunan-bangunan bersejarah di negeri ini juga pernah mendapat pengiktirafan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Ujarnya, kenangan paling manis dalam bidang ukiran adalah apabila diberi tanggungjawab menghasilkan patung Orang Utan yang menjadi maskot semasa Sukan Komanwel 1998.

“Saya juga pernah menyertai hampir 30 pertandingan ukiran dari tahun 1974 hingga ke 2007 dan meraih beberapa kemenangan.

“Bagaimanapun, pada masa ini saya hanya memberi tumpuan di kedai dan menerima tempahan orang ramai,” katanya yang mengusahakan galeri ukiran di New World Park, Jalan Burmah di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

0 comments: