.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, January 03, 2012

0 Peruntukan RM5j untuk majukan industri kreatif di Sabah

6 syarikat terima dana bangun industri kreatif



Mohd. Nazri Abdullah (kiri) diiringi Tengku Zaib Raja Ahmad (tengah) menyampaikan cek pendahuluan kepada Pengurus Syarikat Mentari Tropika (Sabah) Sdn. Bhd., Abu Bakar Elah di Kota Kinabalu, baru-baru ini.

KOTA KINABALU 1 Jan. - Buat julung kalinya Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dengan kerjasama Radio Televisyen Malaysia (RTM) menandatangani perjanjian persefahaman dengan syarikat tempatan bagi membangunkan industri kreatif di negeri ini.

Ketua Pegawai Perkhidmatan dan Sokongan SKMM, Tengku Zaib Raja Ahmad berkata, melalui perjanjian itu pihaknya akan menyalurkan dana kepada enam syarikat terpilih bagi membangunkan kandungan kreatif tempatan.

"Dana daripada peruntukan sebanyak RM5 juta bagi tempoh tiga tahun itu diberi berdasarkan kos program yang dibuat oleh sesebuah syarikat industri kreatif di negeri ini.

"Jadi kita berharap ia akan menjadi pendorong kepada kerancakan pertumbuhan industri kandungan kreatif di Sabah dan Sarawak," katanya selepas majlis menandatangani perjanjian persefahaman antara SKMM dengan syarikat-syarikat pembekal bagi program TVi di sini kelmarin.

Turut hadir, Pegawai Tugas-Tugas Khas Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Mohd. Nazri Abdullah dan Pengarah Yayasan Sabah, Tan Sri Datu Khalil Datu Jamalul.

Enam syarikat tempatan yang terpilih ialah Erawave Sdn. Bhd., Bestaborneo Sdn. Bhd, Apple Studio Production, Layar Kinabalu Sdn. Bhd., Mentari Tropika (Sabah) Sdn. Bhd dan Tampasak JA Production.

Pada majlis itu keenam-enam syarikat berkenaan turut menerima cek pendahuluan sebanyak 30 peratus daripada jumlah yang bakal diterima mereka.

Tambah Tengku Zaib, melalui perjanjian itu SKMM berperanan menyediakan dana manakala RTM akan memberikan nasihat dan tunjuk ajar kepada syarikat terbabit.

Katanya, program yang disiapkan oleh syarikat berkenaan kemudiannya akan ditayangkan di TVi.

"Menjadi harapan SKMM agar eksperimen kerjasama kali pertama ini akan menghasilkan impak positif kepada perkembangan industri kandungan kreatif di Sabah," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, sehingga akhir tahun ini SKMM telah meluluskan sebanyak RM34 juta projek bagi membangunkan industri kreatif di seluruh negara.

Ujarnya, daripada jumlah itu sebanyak RM10 juta digunakan dalam kerjasama strategik RTM dan SKMM bagi membangunkan kandungan Sabah dan Sarawak untuk saluran TVi.

0 comments: