.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, November 12, 2011

0 Siapa mentadbir negara sebaik Parlimen dibubarkan?

TI-M syor KSN tadbir sementara


2011/11/12
Elak salah guna kuasa selepas Parlimen dibubar

KUALA LUMPUR: Transparency International Malaysia (TI-M) mencadangkan penubuhan kerajaan sementara bersifat neutral diketuai Ketua Setiausaha Negara (KSN) bagi mengambil alih dan mengurus pentadbiran negara sebaik saja Parlimen dibubarkan sehingga selesai proses pilihan raya.

Ia bertujuan memastikan tidak berlaku sebarang penyalahgunaan kuasa oleh kerajaan penyandang dalam mengekalkan kuasanya, malah dalam tempoh berkenaan, kerajaan sementara tidak dibenarkan mengeluarkan peruntukan atau mengumumkan pelan pembangunan. Presidennya, Datuk Paul Low Seng Kuan, berkata kerajaan sementara boleh meneruskan pelaksanaan dasar sedia ada tetapi tidak boleh mengumumkan sebarang dasar baru. Katanya, pengasingan yang jelas antara parti dan kerajaan adalah penting sepanjang tempoh pembubaran Parlimen kerana tidak adil jika wakil rakyat daripada kerajaan penyandang meneruskan tanggungjawab dalam tempoh berkempen dengan menggunakan dana awam.

“Sepanjang tempoh kempen, kerajaan sementara akan menjalankan tugas pentadbiran negara dan kita juga perlu mengasingkan aktiviti politik daripada penjawat awam,” katanya pada sesi pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya di Parlimen, semalam.

Jawatankuasa yang dipengerusikan Datuk Seri Dr Maximus Ongkili turut dianggotai lapan lagi anggota iaitu wakil Barisan Nasional (BN) iaitu Datuk Alexander Nanta Linggi (BN-Kapit), Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad (BN-Kangar), Tan Sri Dr Fong Chan Onn (BN-Alor Gajah) dan P Kamalanathan (BN-Hulu Selangor).

Sementara itu, wakil pembangkang dianggotai Mohamed Azmin Ali (PKR-Gombak), Dr Mohd Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) dan Anthony Loke (DAP-Rasah) manakala Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) mewakili wakil rakyat Bebas.
TI-M antara 12 pertubuhan bukan kerajaan, parti dan individu yang memberikan cadangan dan pandangan pada sesi pendengaran awam pertama berlangsung dua hari bermula semalam.

TI-M turut mencadangkan 22 penambahbaikan bagi meningkatkan ketelusan dan integriti dalam pembiayaan kewangan politik yang antara lain meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) selain beberapa agensi berkepentingan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis menguatkuasakan undang-undang bagi mengekang aktiviti membeli undi dan politik wang.

Sementara itu, MCA mahu hak mengundi rakyat Malaysia di luar negara dibatalkan kerana mendakwa pihak berkenaan tidak memperoleh maklumat tepat berhubung kedudukan dan perkembangan politik dalam negara.

Ahli Jawatankuasa Tinggi Pusat parti itu, Datuk Ei Kim Hock, berkata maklumat diperoleh pihak berkenaan berkemungkinan tidak memberi gambaran sebenar keadaan di Malaysia, sekali gus tidak melayakkan mereka memilih kerajaan yang mampu memegang tampuk pemerintahan negara.

0 comments: