.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Saturday, October 22, 2011

0 Menjadi pemain di gelanggang bisnes industri kreatif?

Industri kreatif jana RM7.2b

Oleh WANDA IDRIS
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 21 Okt. – Dasar Industri Kreatif Negara (DIKN) yang dilancarkan hari ini bukan sahaja akan memperkasakan industri kreatif negara tetapi mampu menjana perolehan secara langsung sehingga RM7.2 bilion setahun.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, ia juga bakal mewujudkan 50,000 peluang pekerjaan menjelang tahun 2020.

Malah, beliau percaya, sumbangan dasar industri kreatif kepada Keluaran Dalam Kasar Negara (KDNK) akan melonjak berbanding kira-kira dua peratus ketika ini.

“Ini kerana industri kreatif merupakan antara sumber penting dalam pertumbuhan ekonomi negara yang mampu menyumbang kepada ekonomi berpendapatan tinggi.

“Bagaimanapun, ini bergantung kepada pemasaran dan latihan-latihan yang harus kita wujudkan,” katanya selepas merasmikan pelancaran DIKN dan Jelajah Kreatif DIKN di Kompleks Kraf di sini, hari ini.

Hadir sama, Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Kamaruddin Siaraf serta para penggiat seni, budaya dan warisan tanah air.

DIKN digubal berpaksikan tiga skop utama industri kreatif iaitu multimedia, seni budaya dan warisan dengan menggariskan 11 strategi dan 51 pelan tindakan bagi memenuhi keperluan industri.

Rais berkata, dalam merealisasikan matlamat dasar tersebut, penting untuk memupuk bakat-bakat muda di peringkat sekolah menengah dan menarik minat mereka menceburkan diri dalam bidang yang ditetapkan.

“Ini termasuk menyediakan pelbagai peluang, latihan serta bimbingan selain pemasaran. Selain itu, kementerian juga menjalinkan usahasama dengan Universiti Multimedia Malaysia (MMU) untuk mengetengahkan bakat mereka dalam menghasilkan produksi yang berkualiti,” katanya.

Menurut beliau, kerajaan juga menyediakan pelbagai program dan dana bertujuan menggalakkan pertumbuhan industri kreatif termasuk pinjaman Dana Industri Kreatif RM200 juta yang dilancarkan pada 2009.

Selain itu, tambahnya, Dana Pengdigitalan bernilai RM119 juta serta geran RM100 juta yang diuruskan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia untuk penghasilan kandungan kreatif multimedia.

0 comments: