.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, July 22, 2011

0 Jangan gurau melampau apabila melibatkan perbezaan kaum

Gurau melampau antara punca utama kes gaduh

Oleh Hamid Karim
bhnews@bharian.com.my
2011/07/21
120 kes babit pelbagai kaum dilapor sehingga Jun

SHAH ALAM: Gurauan melampau yang sepatutnya tidak menjadi isu, dikenal pasti antara punca pertengkaran dalam 120 kes pergaduhan membabitkan rakyat pelbagai kaum di negeri ini yang dilaporkan dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini. Ketua Cawangan Khas Selangor, Datuk Mohd Pilus Ismail, berkata selain alasan remeh itu, ada pergaduhan tercetus hanya disebabkan berebut wanita membabitkan rakyat pelbagai keturunan. Bagi tempoh sama, katanya, pergaduhan membabitkan kaum paling tinggi dicatatkan berlaku di Kajang iaitu sebanyak 19 kes.

“Berdasarkan rekod, 71 kes pergaduhan membabitkan India dan Melayu berlaku dalam tempoh itu, 30 kes (Melayu/Cina) dan 19 kes pula membabitkan pergaduhan di antara keturunan Cina dan India,” katanya ketika memberi taklimat dalam majlis dialog di antara Persatuan Minyak Sawit Malaysia dan polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK), di sini semalam.

Mohd Pilus berkata, walaupun keadaan adalah terkawal dan polis mampu menangani kejadian itu.

pelbagai pihak terutama masyarakat berbilang kaum tidak harus membiarkan perkara kecil berlarutan menjadi besar.
“Kes yang dilaporkan ini biasanya membabitkan perkara kecil tetapi kerana gagal menahan perasaan, tercetus pergaduhan,” katanya.

Beliau berkata, polis mengenal pasti sekurang-kurangnya sembilan penyebab utama pergaduhan antara kaum, antaranya perasaan tidak puas hati, perselisihan faham, peras ugut, mencuri, berebut wanita, gangster, balas dendam, gurauan melampau dan hutang.

0 comments: