.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, July 01, 2011

0 Amerika Syarikat (AS) diambang kebankrapan, beban hutang melampau

Amaran IMF kepada AS
WASHINGTON 30 Jun - Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) memberi amaran kepada Amerika Syarikat (AS) bahawa tahap beban hutang negara itu kini dalam keadaan bahaya.

IMF turut menasihatkan AS supaya tidak melaksanakan penyelarasan fiskal terlalu ketat kerana ia boleh mengakibatkan pertumbuhan ekonomi negara itu semakin perlahan.

Dalam penilaian tahunan keadaan kewangan AS, IMF berkata, sekiranya AS tidak meningkatkan had hutang tertingginya, negara itu dikhuatiri tidak lagi mampu menampung komitmen perbelanjaan, sekali gus menimbulkan kesan huru-hara dalam pasaran global.

''Penyatuan polisi fiskal perlu diteruskan memandangkan dinamik hutang tidak stabil dan kehilangan kredibiliti fiskal yang akan menyebabkan keadaan semakin teruk,'' kata IMF.

Tambahnya, cabaran utama polisi adalah untuk melaksanakan penyatuan fiskal dan memastikan pemulihan yang semakin rapuh kembali kepada landasannya.

Di sebalik beban hutang yang cukup bahaya, AS perlu meningkatkan modal sebanyak AS$14.29 trilion melalui pinjaman bagi mengelak daripada tercetusnya satu kejutan teruk kepada ekonomi dan pasaran kewangan dunia, menurut IMF.

Perbendaharaan AS mengunjurkan negara itu terpaksa menangguhkan pembayaran semula hutang mulai 2 Ogos ini sekiranya modal tidak ditingkatkan. - AFP

0 comments: