.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 19, 2011

0 Pengebom Masjid didakwa sakit mental dan tidak dengar cakap ibu-bapa

Pengebom gelar bapa kafir
2011/04/19



GAMBAR telefon bimbit menunjukkan mayat penyerang masjid di Cirebon yang didedahkan sebagai Muhammad Syarif.Ayah Muhammad Syarif dedah sikap, peri laku anak

JAKARTA: Ketika pihak berkuasa Indonesia terus cuba mengenal pasti motif serangan bom di sebuah masjid di Jawa Barat, Abdul Gafur, bapa pengebom bunuh diri berkenaan, Muhammad Syarif, mendedahkan semalam bahawa anaknya menggelar beliau kafir. “Apabila saya memberi nasihat kepadanya, dia panggil saya kafir. Saya suruh dia banyak doa tetapi dia kata saya terlalu banyak memberi nasihat, seperti syurga dalam tangan saya,” kata Gafur kepada media Indonesia. Gafur juga berkata, Syarif memang berdegil apabila membincangkan pandangannya dalam soal agama khususnya selepas menjadi anggota sebuah pertubuhan konservatif pada 2009.

Syarif juga berkata, sebahagian besar Kanun Keseksaan atau undang-undang jenayah Indonesia diwarisi daripada undang-undang Belanda yang dirangka orang kafir.

Katanya lagi, undang-undang negara itu sepatutnya berasaskan kepada Syariah kerana majoriti penduduk Indonesia beragama Islam, lapor Jakarta Post.

Syarif disyaki pengebom masjid kompleks polis Cirebon, Jumaat lalu. Dia terbunuh dalam letupan yang mencederakan 25 jemaah lagi.
Sementara itu, guru agama terkenal Indonesia yang dituduh ada hubungan dengan gerakan militan, Abu Bakar Bashir berpendapat Syarif mengalami masalah mental.

“Saya tidak pernah membaca atau mendengar sebarang sebab dalam agama yang mewajarkan perbuatannya. Jika ada pihak percaya dan tetap berkata sebab itu wujud, datang jumpa saya, kita boleh berbincang.

“Bagaimana boleh seseorang itu melancarkan serangan bom ketika orang lain sedang menunaikan solat? Itu bercanggah dengan agama.

“Seorang pemuda yang memahami agamanya tidak akan melakukannya. Jika penyerang ahli sesebuah pergerakan, saya mengesyaki kumpulannya adalah musuh Islam yang mempergunakannya, mengajarnya melakukan serangan untuk mengelirukan orang lain.

“Itulah pandangan saya kerana agama Islam tidak sama sekali memberi sebab mewajarkan pengeboman masjid,” katanya lagi. – Agensi

0 comments: