.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, April 19, 2011

0 Kemiskinan bandar dan survival di kota

Korban rehat demi RM1,000



SEPASANG suami isteri terpaksa mencari duit tambahan dengan berniaga burger di sebelah malam di Damansara Utama, baru-baru ini.



MASALAH mempunyai pendapatan yang tidak mencukupi untuk menampung keperluan hidup di bandar menjadi antara punca mengapa sesetengah ibu bapa terpaksa mengabaikan anak-anak mereka.

Bagi ibu atau bapa ini, mereka kadang-kala terpaksa melakukan dua kerja dalam sehari bagi mendapatkan pendapatan mencukupi yang sudah tentu mengurangkan masa berkualiti bersama anak-anak.

Keadaan itu boleh menimbulkan kesan psikologi yang akhirnya menyumbang kepada peningkatan kes-kes penderaan terhadap anak-anak, masalah sosial dan jenayah di kalangan remaja.

Dalam laporan khas miskin bandar, wartawan Utusan Malaysia, TERMIZI CHE ANUAR dan jurugambar, ASMARUDDIN JAMALUDDIN dan ABDUL NAZIR MOHAMED cuba mengupas isu ini.


KUALA LUMPUR 18 Mac – Setiap malam, masa rehatnya terpaksa dikorbankan semata-mata bagi memperoleh wang tambahan sekitar RM1,000.

Itulah yang terpaksa dilakukan oleh seorang kakitangan sokongan kerajaan demi untuk meneruskan kelangsungan hidup di kota raya.

Apa yang dialami oleh Harun Ismail, 38, mungkin hanya secebis daripada banyak lagi kisah survival masyarakat berpendapatan sederhana yang menetap di bandar-bandar besar di negara ini.

Paling ketara ialah, dia perlu melatih diri melupakan rasa penat bekerja di sebelah pagi semata-mata perlu meneruskan usaha mencari wang tambahan bagi menampung keluarganya.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Utusan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

0 comments: