.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, April 13, 2011

0 Bermula dari 9.99% kepada 29.99% dan sekarang 62.89% untuk Arsenal

Taikun Amerika kuasai Arsenal




LONDON - Taikun sukan Amerika Syarikat, Stan Kroenke telah menguasai pegangan saham Arsenal dan bersetuju dengan terma untuk membeli baki saham kelab Liga Perdana England itu semalam.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan Bursa Saham London, perjanjian tersebut mencecah nilai sekitar £731 juta (RM3.6 bilion).

Kroenke Sports Enterprises (KSE) telah meningkatkan pegangan saham mereka daripada 29.99 peratus kepada 62.89 peratus dan terdapat terma yang dipersetujui untuk KSE membeli baki saham dengan nilai £11,750 (RM58,090) seunit.

"Kami cukup teruja dengan peluang untuk meningkatkan penglibatan serta komitmen kami terhadap Arsenal.

"Arsenal jelas sebuah pasukan yang cukup hebat dengan sejarah istimewa dan tradisinya.

"Mereka turut memiliki seorang pengurus yang bagus iaitu Arsene Wenger.

"Kami berhasrat untuk membina warisan yang penuh kekayaan ini dan membawa kelab ini ke arah satu kejayaan baru," kata Kroenke, 63, dalam satu kenyataan semalam.

Sementara itu, Wenger turut mengalu-alukan perjanjian baru itu sambil berkata: "Saya telah bekerja dengan Kroenke dalam lembaga pengarah kelab sejak beberapa tahun lalu dan yakin beliau cukup menyayangi kelab ini."

Kroenke yang pada mulanya hanya memiliki 9.99 peratus saham Arsenal pada April 2007 turut merupakan pemilik kelab Liga Bola Sepak Utama (MLS) Amerika Syarikat, Colorado Rapids serta pasukan bola keranjang, Denver Nuggets dan pasukan hoki ais, Colorado Avalanche. - AFP

0 comments: