.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, January 06, 2011

0 IKS Malaysia lebih yakin prospek perniagaan lebih baik pada tahun 2011 menurut tinjauan

Perniagaan Malaysia yakin prospek positif ekonomi
KUALA LUMPUR 5 Jan. - Perniagaan di Malaysia membuat unjuran positif terhadap prospek ekonomi Malaysia sepanjang 2011, menurut Tinjauan Grant Thornton.

Keputusan Laporan Perniagaan Antarabangsa (IBR) itu adalah hasil tinjauan yang dilakukan terhadap lebih 11,000 perniagaan setahun merentas 30 ekonomi.

Dalam tinjauan itu, lebih 50 peratus perusahaan sederhana dan berskala besar melahirkan rasa optimis pada tahun ini berbanding 49 peratus pada tahun lalu.

''Ia merupakan tahap optimis tertinggi yang direkodkan bagi Malaysia sejak menyertai IBR,'' katanya.

Menurut tinjauan itu, sebanyak 68 peratus pemilik perniagaan yakin dengan peningkatan pendapatan dan 45 peratus lagi mengunjurkan keuntungan pada tahun mendatang.

Dalam aspek pelaburan pula, 51 peratus perniagaan menjangkakan pertambahan pelaburan bagi kilang dan jentera manakala 18 peratus bangunan baru.

Sebanyak 32 peratus lagi menjangkakan menambah pelaburan mereka dalam penyelidikan dan pembangunan.

Unjuran perniagaan terhadap Malaysia adalah selari dengan negara-negara ASEAN lain yang turut mencatatkan tahap keyakinan yang seimbang.

Filipina mendahulu carta negara paling optimistik dengan 87 peratus, Singapura 65 peratus tetapi Vietnam pula sebaliknya yang menyaksikan penurunan 62 peratus pada 2011 berbanding 72 peratus tahun lalu.

0 comments: