.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, January 20, 2011

0 Hutang Isi Rumah di Malaysia, RM577 bilion merangkumi 50% jumlah keseluruhan pinjaman

Hutang isi rumah masih terkawal - Zeti


KUALA LUMPUR 19 Jan. - Hutang isi rumah sehingga November 2010 berjumlah RM577 bilion, atau 74 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar, kata Gabenor Bank Negara (BNM), Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz.

Menurut Zeti, walaupun angka itu merangkumi 50 peratus daripada jumlah keseluruhan pinjaman di dalam sistem kewangan tempatan namun hutang isi rumah masih terkawal.

Jelasnya, Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) banyak membantu di dalam penilaian kredit peminjam, sekali gus mengelakkan bank daripada memberi pinjaman kepada individu yang tidak layak.

"Setiap nama peminjam akan dimasukkan ke dalam sistem ini dan pihak bank akan melakukan penilaian berdasarkan maklumat tersebut.

"Buat masa ini kadar pinjaman isi rumah masih terkawal, bagaimanapun, Bank Negara tidak mahu menanti sehingga masalah besar timbul barulah kami melancarkan program-program untuk membendungnya, " ujar beliau.

Zeti menyatakan demikian pada sidang media selepas melancarkan Program Pengurusan Wang Ringgit Anda (POWER!) di sini hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Persatuan Bank-Bank Malaysia, Datuk Seri Abdul Wahid Omar.

POWER! adalah program ceramah pengurusan kewangan separuh hari kendalian Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) yang diberikan secara percuma dan dijalankan dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

Tambah Zeti, kadar pinjaman tidak berbayar (NPL) bagi segmen isi rumah dan sistem perbankan keseluruhan masih rendah iaitu masing-masing 2.3 peratus dan dua peratus.

Ditanya mengenai kemungkinan BNM menetapkan had pengeluaran kad kredit yang dikatakan salah satu punca masalah hutang isi rumah, Zeti berkata, ia masih belum ditahap yang membimbangkan.

"Kadar hutang isi rumah di negara ini masih stabil dan jika berlaku sesuatu yang buruk, Bank Negara mempunyai pelbagai langkah yang boleh diambil.

"Ia bukan sahaja menetapkan had pengeluaran kad kredit dan memendekkan tempoh pinjaman kenderaan, kami juga mempunyai banyak pilihan lain yang lebih berkesan untuk membendung masalah tersebut.

Justeru, Zeti melihat program itu sebagai salah satu langkah awal untuk mendidik orang ramai secara berterusan mengenai perbelanjaan mengikut kemampuan.

Jelas beliau, program tersebut juga diadakan bukan kerana kadar hutang isi rumah sudah tidak dapat dibendung.

0 comments: