.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, January 20, 2011

0 Hanya 5% mahu menonton filem di panggung, 95%? Di rumah? = Menurut kajian Astro First

Medan jana pendapatan

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin
serima@bharian.com.my
2011/01/20
Astro First tidak jejas filem tempatan, sebaliknya jadi rumah kedua buat penerbit

KEWUJUDAN Astro First tidak akan menjejaskan pengusaha filem tempatan, sebaliknya penerbit boleh menjadikan rangkaian itu sebagai rumah kedua bagi menjana pendapatan yang lebih. Naib Presiden Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anwar Salleh, berkata kewujudan saluran berkenaan tidak akan menjejaskan pungutan filem di panggung wayang, sebaliknya penerbit mempunyai satu lagi alternatif untuk memasarkan filem mereka. Astro begitu yakin kewujudan rangkaian itu tidak akan menyebabkan penerbit kerugian kerana individu yang gemar ke pawagam dan mereka yang lebih suka menghabiskan masa di rumah adalah dua kelompok berbeza.

Katanya, berdasarkan kajian, hanya lima peratus saja penonton gemar ke panggung manakala selebihnya lebih selesa meluangkan masa di rumah.

“Kajian menunjukkan, pengunjung yang ke pawagam terdiri daripada golongan remaja serta mereka yang masih belum berumah tangga. Ini bermakna filem masih lagi mempunyai pengikutnya. Manakala pasangan yang sudah berkeluarga pula lebih gemar menghabiskan masa di rumah kerana tidak berpeluang keluar menonton wayang. Mereka berbuat demikian untuk menjimatkan lagi perbelanjaan harian.

“Sekiranya keluar ke pawagam, mereka perlu mengeluarkan belanja lebih untuk membeli tiket wayang, membayar kos tempat letak kereta dan juga berbelanja untuk makanan. Dengan wujudnya Astro First, mereka bukan saja dapat menjimatkan belanja tetapi kos membeli tiket wayang dapat dikurangkan. Hanya dengan RM15, seisi keluarga boleh menonton filem terbaru di pasaran berulang-ulang kali selama 48 jam,” katanya.
Penerbit juga mendapat manfaat daripada kewujudan rangkaian itu. Khairul Anwar menegaskan, penerbit tidak lagi perlu mengeluh apabila pempamer mengurangkan jumlah panggung setelah tamat tempoh wajib tayang selama dua minggu.

“Kita sering mendengar rungutan penerbit yang kesal dengan sikap pempamer yang mengurangkan panggung walaupun filem terbitan mereka masih mendapat sambutan hangat daripada penonton.

“Melalui Astro Frist, penerbit kini mempunyai rumah kedua. Apabila jumlah tayangan filem mereka dikurangkan, penerbit boleh beralih kepada Astro First untuk menayangkan filem mereka. Kita akan membayar mengikut syarat dan persetujuan yang termaktub dalam garis panduan. Prosedurnya masih sama, penerbit akan tetap memperoleh keuntungan seperti di panggung kerana kami akan membayar penerbit mengikut jumlah pesanan filem.

Menurutnya lagi, walaupun kewujudan rangkaian ini dipertikaikan kononnya akan menjejaskan pendapatan penerbit, namun apa yang mengejutkan rata-rata penerbit yang aktif menghasilkan filem memberikan maklum balas positif terhadap kewujudan Astro First.

"Syarikat yang sebelum ini hanya menerbit drama juga nampaknya teruja untuk menghasilkan filem, seperti Rosyam Nor, kerana mereka kini mempunyai platform lain bagi meraih pendapatan.

"Selain itu, ada penerbit filem juga semakin berkobar-kobar untuk meningkatkan lagi kualiti filem mereka dari sudut teknikal seperti menghasilkan filem tiga dimensi dan penggunaan sistem bunyi yang canggih. Kelainan itu hanya boleh disaksikan di panggung wayang, jadi mahu tidak mahu, penonton perlu juga ke panggung. Dengan cara ini, pendapatan penerbit akan terus dijana,” katanya.

Sekiranya industri muzik mengalami revolusi daripada album fizikal kepada digital. Industri perfileman tanah air juga kata Khairul Anwar harus bersedia dengan perubahan itu apabila masyarakat kini boleh menonton filem terbaru di pasaran secara mudah dengan menghantar pesanan menerusi SMS.

Ketika mula dilancarkan pada 13 Januari yang lalu, katanya, tidak sampai beberapa minit beberapa ratus pesanan sudah pun diterima. Katanya lagi, walaupun filem Ngangkung berjaya memperoleh kutipan sebanyak RM 8.1 juta tetapi ternyata masih ramai peminat yang belum menonton filem itu. Hakikat itu disedari apabila ramai pelanggan yang memesan untuk membeli filem berkenaan.

0 comments: