.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, January 06, 2011

0 Filem AZURA versi MODEN arahan AZIZ M. OSMAN mulakan penggambaran di LONDON dan PARIS

Azura dibawa ke Paris, London

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2011/01/06
Filem versi Aziz M Osman memulakan penggambaran 20 Januari

DUA bintang baru, Gambit Saifullah dan juara Dewi Remaja 2010, Neelofa Md Noor bakal menjadi Zack dan Azura untuk filem Azura versi baru yang akan memulakan penggambaran pada 20 Januari ini.

Filem yang akan diarahkan oleh Aziz M Osman itu bakal memulakan penggambaran pertamanya di London dan Paris selama 10 hari, sebelum di sambung kembali pada pertengahan Februari nanti bagi memberi laluan kepada Aziz menyelesaikan tugasnya dalam program Pilih Kasih terlebih dulu. Filem pernah diterbitkan pada 1984 dan dibintangi dua bintang hebat, Jamal Abdillah serta Fauziah Datuk Ahmad Daud hingga mencetuskan fenomena tersendiri milik Sabah Film Productions itu, akan diterbitkan kembali oleh syarikat milik Aziz sendiri Ace Motion Sdn Bhd. Meskipun menyedari impak filem Azura ketika ditayangkan hampir 30 tahun lalu mampu mencatat kutipan sebanyak RM1 juta, satu jumlah yang boleh dikira banyak pada era itu, Aziz ternyata berani apabila memberi kepercayaan kepada dua bintang baru yang masih belum teruji bakat lakonan mereka.

“Biarlah penerbit lain ambil pelakon yang sudah dikenali tetapi sejarah saya sejak dulu lebih suka memberi peluang kepada muka baru. Saya pernah mengetengahkan Ramona Rahman yang ketika itu masih baru untuk membintangi filem Fenomena. Maya Karin untuk filem Seri Dewi Malam dan Sarimah Ibrahim untuk filem Puteri Impian 2. Alhamdulillah dengan hasil tangan saya, mereka berjaya mencipta nama.

“Pemilihan mereka pun bukan dibuat sebarangan. Saya luangkan masa berbual dengan mereka terlebih dulu sebelum uji bakat dilakukan. Perkara pertama yang saya tanya, sampai tahap mana seriusnya mereka dalam bidang seni. Jika mereka kata 85 peratus, saya tidak akan ambil. Saya mahu mereka yang mempunyai minat 100 peratus dalam bidang ini.

“Saya juga melihat sejauh mana IQ mereka, alhamdulillah kedua-dua mereka berjaya meyakinkan saya. Saya memilih Neelofa bukan sebab dia juara Dewi Remaja, pemilihan Neelofa sudah dibuat pada peringkat awal pertandingan itu lagi,” kata Aziz.
Memilih London dan Paris sebagai lokasi penggambaran filem itu menurut Aziz mempunyai sebabnya.

Katanya dalam versi asal filem itu, Zack membawa Azura bertemu dengan keluarganya di Sabah. Namun untuk disesuaikan dengan zaman ini, London serta Paris menjadi pilihan bagi menampilkan babak pasangan itu berkahwin lari.
Biarpun sudah dirancang sejak 2008, namun baru kini hasrat Aziz menerbitkan filem itu dapat dilaksanakan. Kata Aziz, penangguhan itu berpunca daripada pencarian bahan filem itu.

Selepas berjaya mengumpul bahan yang dikehendaki, barulah dia berani membuat pinjaman dari bank untuk membikin filem dengan kos RM1.5 juta itu.
“Saya baru saja mendapat kelulusan pinjaman dari bank bulan lalu. Sebaik pinjaman diluluskan, barulah penggambaran dapat dimulakan.

Sandarkan Pada Kenangan dikekalkan

Untuk versi baru ini, saya kekalkan jalan cerita yang sama tetapi digarap dengan cara berbeza, tidak boleh lagi seperti dulu. Sebaliknya ia perlu lebih kontemporari supaya dapat disesuaikan dengan zaman sekarang.

“Saya cuma melakukan sedikit perubahan untuk menjadikan filem ini lebih baik lagi. Itu tidak bermakna Azura yang dulu tidak bagus tetapi jika sudut teknikal dan bajet dipertingkatkan lagi, tentunya filem ini akan menjadi lebih cantik lagi.

“Selain itu, lagu Sandarkan Pada Kenangan dan Azura juga akan dikekalkan dalam filem ini. Bagaimanapun kita akan mendapatkan khidmat M Nasir untuk menyusun semula lagu itu bagi disesuaikan dengan era kini, “ kata Aziz.

Aziz yang hampir lima tahun tidak mengarah, begitu optimis Azura versi baru akan menjadi sebuah filem yang menarik dengan gabungan dua wajah baru serta beberapa pelakon lain. Dia juga tidak bimbang dituduh syok sendiri kerana seseorang penerbit seharusnya mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

“Sebagai pengarah saya perlu syok sendiri dulu. Jika tiada keyakinan lebih baik tak usah buat filem. Insya Allah, dengan garapan yang saya buat, Azura akan menjadi sebuah filem yang menarik,” katanya.

Filem Azura versi asal ditulis pengarah filem veteran Allahyarham M Amin. Filem itu pernah meraih anugerah Kategori Lagu Terbaik pada Festival Filem Malaysia ke lima dan Anugerah Khas Juri kerana memaparkan kisah masyarakat semasa.

0 comments: