.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, January 21, 2011

0 Erra Fazira mencari banyak skrip drama dan lagu untuk album barunya

Ingin kembali
Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my
2011/01/21


SESI uji bakat Mentor 5 untuk mencari protege Erra Fazira di Sri Pentas TV3.

BERSAMA anak kesayangan Engku Aleesya.
Selepas empat tahun, Erra Fazira teringin muncul bersama album baru

EMPAT tahun lalu, penyanyi dan pelakon jelita Erra Fazira menandatangani kontrak dengan syarikat rakaman SRC sebagai artis baru naungan mereka. Syaratnya, Erra dikehendaki menghasilkan lima album bersama syarikat berkenaan. Namun pejam celik, pejam celik, sehingga kini bayang album pun masih lagi tidak kelihatan. Apa sudah jadi dengan kontrak yang dipersetujui itu? Tertanya-tanya juga apakah album baru Erra memang tidak akan muncul di pasaran kerana khabarnya, sehingga kini ia belum siap sepenuhnya. Rasanya ramai peminat ibu kepada Engku Aleesya ini yang tidak sabar menantikan kelahiran buah tangan penyanyi ini. Kali terakhir Erra muncul dengan album terbaru adalah pada 2006, yang memuatkan lagu popular seperti Harapan Hanya Impian.

Namun sama seperti judul lagu popularnya itu, harapan pemilik nama penuh Fazira Wan Chek ini untuk menyaksikan album sulungnya bersama syarikat rakaman tempatan itu bagaikan tidak kesampaian apabila kontraknya bakal berakhir sekitar tahun ini. Dan, perkara ini turut membimbangkan Erra kerana dia sendiri memang sudah gian untuk merakamkan lagu baru.

“Sebelum ini memang Erra sudah merakamkan beberapa lagu termasuk meminta lagu dari kumpulan Ungu untuk dimuatkan dalam album baru. Namun disebabkan kesibukan Erra berlakon dan juga melahir serta membesarkan anak, pembikinan album Erra terpaksa ditangguhkan. Dari sehari ke sehari, ada saja aktiviti yang perlu Erra lakukan sehingga Erra tidak sedar kontrak bersama SRC sudah pun hampir tamat.

“Bukan tidak boleh untuk meneruskan projek album ini, tetapi lagu yang sudah Erra rakamkan rasanya tidak sesuai untuk trend sekarang. Maklum sajalah, Erra rakamkan lagu itu kira-kira dua atau tiga tahun lalu, jadi Erra rasa muziknya sudah tidak lagi relevan dengan apa yang diminati orang ramai ketika ini. Mungkin Erra akan mencari material baru untuk disesuaikan dengan cita rasa penggemar muzik hari ini,” cerita aktres ini ketika ditemui pada majlis Tahun Baru Cina Green Cheongsam anjuran Rafflesia The Pearl Centre di pusat beli-belah The Weld, Kuala Lumpur, baru-baru.
Pada petang itu, Erra yang baru saja dilantik sebagai seorang daripada Mentor bagi musim terbaru program realiti terbitan TV3 itu menggayakan busana Cheongsam hijau paras lutut rekaan Riffai, yang menampakkan penampilannya persis wanita China era 50-an.

Katanya, walau apapun terjadi, dia tetap akan meneruskan hasrat mengeluarkan album solonya itu secepat mungkin.

“Jika kontrak Erra dengan SRC tamat dan album Erra masih belum dapat disiapkan, Erra akan tetap meneruskan projek itu walaupun terpaksa menerbitkannya sendiri. Untuk itu, Erra sekarang sedang dalam proses mencari lagu dan jika ada komposer yang berminat untuk bekerjasama dengan Erra, ia amat dialu-alukan.

"Tapi, kalau kontrak Erra disambung dan SRC masih berminat untuk menerbitkan album itu, Erra rasa ia tak menimbulkan sebarang masalah kerana sekurang-kurangnya lagu yang Erra dapat nanti boleh dimuatkan terus dalam album berkenaan,” kata Erra yang sempat menghasilkan sebuah lagu raya dengan syarikat rakaman terbabit, berjudul Gema Lebaran.

Selain ingin memberikan fokus pada penerbitan album solonya, wajah ekslusif Astro ini juga merancang untuk menerbitkan lebih banyak drama dan telefilem di bawah syarikat penerbitannya sendiri.

“Sekarang ini Erra mencari lebih banyak penulis skrip untuk menghasilkan drama untuk syarikat Erra. Bukan tidak ada skrip yang datang, tetapi kami ingin mencari lebih banyak lagi cerita menarik. Jadi kalau ada sesiapa yang berminat untuk menghantar skrip mereka, dipersilakan,” ujarnya.

Ditanya apakah dia sendiri ada mencuba untuk menulis skrip, penyanyi yang cukup popular dengan lagu Yang Terindah Hanya Sementara ini hanya tergelak besar mendengar soalan itu.

“Erra ada juga mencuba, tetapi kebanyakannya hanyalah sinopsis semata-mata. Kalau nak diikutkan memang banyak sinopsis yang Erra sudah hasilkan, namun untuk menulis skrip itu saja yang agak memakan masa sedikit,” katanya.

Sedia tambah cahaya mata

USAH lagi dibangkitkan cerita kononnya pasangan popular ini sedang berdepan dengan masalah rumah tangga kerana baik Erra mahu pun suaminya, Engku Emran, mereka sudah pun menjelaskan bahawa ikatan perkahwinan yang terjalin sejak tiga tahun lalu masih lagi kukuh. Bersama cahaya mata yang semakin membesar, Erra sekali lagi menegaskan, tidak ada apa yang lebih menggembirakannya apabila dikelilingi insan tersayang.

Justeru, apakah Erra dan Emran tidak bercadang untuk menambah anggota keluarga keluarga memandangkan anak sulungnya itu sudah mencecah usia lebih setahun.

“Memang kami ada bercadang untuk mempunyai seorang lagi cahaya mata. Aleesya juga semakin membesar. Lagipun usia Erra sendiri kian meningkat dan Erra tak mahu menunggu terlalu lama untuk menambah anak. Bagaimanapun, ia bukanlah perlu dilaksanakan seberapa segera. Namun, jika diizinkan Tuhan, Erra mahu mengandung tahun ini juga,” ujar Erra.

Bercerita mengenai keletah anak sulungnya itu, aktres terbaik Festival Filem Malaysia sebanyak dua kali ini menjelaskan Aleesya sudah menunjukkan minat dalam bidang seni.

“Selain gemar menggoyangkan badannya apabila mendengar muzik, dia juga sudah mula nak menyanyi. Walaupun tak tahu apa biji butir yang keluar daripada mulutnya, tapi Erra seronok melihat situasi itu. Memang melucukan!” katanya sambil tertawa kecil.

0 comments: