.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, January 18, 2011

0 Apabila perniagaan modal RM200,000 masih dianggap modal kecil? Atau bisnes RM2j tetap masih kecil

Koperasi Setiakawan wujudkan 10 kedai rakyat
KANGAR 17 Jan. - Koperasi Setiakawan Bhd. merancang mewujudkan 10 buah kedai rakyat di tiga negeri mulai Jun ini, kata Pengurus Besarnya, Bahari Ali di sini hari ini.
Katanya, koperasi yang berorientasikan perniagaan itu akan memberi bantuan modal sebanyak RM100,000 bagi setiap kedai rakyat itu yang masing-masing tiga buah di Perlis dan Pulau Pinang serta empat buah di Kedah.
Bercakap kepada para pemberita di sini hari ini, beliau berkata, kedai rakyat yang memasarkan barangan runcit serta barangan keperluan masyarakat setempat itu akan dikendalikan sendiri oleh anggota-anggotanya.
"Kami berharap kedai-kedai rakyat itu akan mula beroperasi Jun ini," katanya kepada Bernama di sini hari ini.
Selain itu, beliau berkata, koperasi yang berpejabat di Jejawi, Perlis itu akan turut menyertai industri burung walet di atas tapak seluas lebih dua hektar di Sanglang dekat sini, yang membabitkan kos kira-kira RM2 juta.
"Kami menawarkan 2,000 lot saham yang setiap satu bernilai RM1,000 kepada anggota-anggota koperasi yang berminat menyertai industri yang semakin berkembang itu.
Bahari berkata, projek itu akan dilaksanakan secepat mungkin berikutan minat yang ditunjukkan oleh anggota-anggotanya.
Sebelum itu, koperasi itu telah menganjurkan kursus industri burung walet di sini dan siri kedua kursus itu akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat dengan setiap peserta di kalangan anggota koperasi dikenakan yuran RM200 manakala kepada bukan anggota sebanyak RM300.
Menurutnya, koperasi itu juga telah menjalin kerjasama dengan syarikat Agronusa Sdn. Bhd. bagi memasarkan pokok stevia dan produks tumbuhan berdaun manis itu mulai Februari ini.
Katanya, koperasi akan menjual benih-benih stevia pada harga RM5 bagi setiap pokok kepada anggota koperasi manakala kepada bukan anggota sebanyak RM8.
Beliau berkata, koperasi akan membeli balik daun stevia yang ditanam anggota-anggota koperasi pada kadar harga RM10 sekg manakala bukan anggota sebanyak RM8 sekilogram.
Bagi daun yang telah dikeringkan, koperasi akan membeli pada harga RM50 sekilogram daripada anggotanya manakala daripada bukan anggota sebanyak RM40.
Koperasi itu juga akan membeli satu unit kedai bernilai RM800,000 di Taman Angsana, Sungai Petani sebagai pusat operasi koperasi itu kelak.
Katanya, bayaran permulaan sebanyak RM200,000 bagi membeli kedai berkenaan akan dikeluarkan koperasi itu termasuk melalui sumbangan daripada anggota-anggota lembaga pengarahnya. - Bernama

0 comments: