.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, January 20, 2011

0 20% daripada 5 juta penduduk di Singapura adalah pekerja asing

Singapura perlukan pekerja asing

SINGAPURA 19 Jan. - Singapura memerlukan pekerja asing muda bagi menyelamatkan ekonominya daripada merosot dalam jangka masa panjang ekoran kejatuhan kadar kelahiran negara republik itu.

Bekas Perdana Menteri, Lee Kuan Yew berkata, dengan kadar kelahiran yang rendah ini, usia rakyat akan bertambah dengan pantas.

''Untuk itu, kita memerlukan pekerja asing muda. Jika tidak ekonomi kita akan merosot seperti ekonomi Jepun.

''Kita juga akan menjadi sebuah negara yang kurang dinamik dan kurang maju. Ini bukan masa depan yang baik bagi anak cucu kita," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media tempatan selepas kerajaan baru-baru ini mengumumkan kadar kelahiran Singapura jatuh ke paras terendah tahun ini.

Kuan Yew dalam kenyataannya turut mempertahankan kemasukan pekerja asing di sebalik kritikan rakyatnya di forum-forum laman web serta media tempatan yang ditujukan kepada rakyat asing, yang kini membentuk lebih 20 peratus daripada lima juta penduduk republik ini.

Katanya, kemasukan pekerja asing perlu dialu-alukan dan diterima masyarakat tempatan.

"Generasi pertama pendatang mungkin akan mengambil masa untuk berintegrasi tetapi anak-anak mereka akan menjadi rakyat Singapura sepenuhnya.

"Keadaan ini akan menambah bilangan penduduk negara serta data pekerja dan majikan kita. Singapura akan muncul sebagai sebuah negara bertenaga, tidak merosot dan tidak tua," katanya.

Kebanyakan pekerja asing di Singapura datang dari China, Asia Tenggara dan India, yang menggambarkan kepelbagaian kaum di negara ini. - AFP

0 comments: