.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Sunday, November 28, 2010

0 Asam garam, keluh kesah sebagai penulis skrip drama di Malaysia

Pitching Di RTM

Article di bawah Su petik dari facebook yang ditulis oleh saudara Mathias Md. Ali tentang konsep pitching yang dilakukan oleh RTM baru-baru ini.

Tahniah buat RM kerana mengorak langkah menukar dari sistem perolehan tender kepada sistem pitching yang telah dilaksanakan kepada penerbit swasta. Namun begitu setiap yang baru pasti ada kelemahannya. Bukan niat saya untuk mempertikaikan keputusan yang telah di buat namun saya agak keliru dengan perjalannan serta keputusan sistem pitching ini.

Saya pernah menghadiri PITCHING di Hollywood pada tahun 2005 dan ia amat jelas dan ringkas. Keputusan diberi terus sama ada lulus atau tidak dalam masa tidak sampai 3 minit.

Beberapa perkara yang saya kenal pasti:
1. Yang membuat pitching adalah yang mempunyai idea/cerita /penulis skrip dan bukan penerbit.
2. Pitching harus di buka kepada umum tak kira sama ada penulis ataupun bukan.
3. Selepas cerita atau idea di pilih dahulu dan barulah penerbit akan membuat tawaran kepada pemilik cerita untuk dijadikan skrip.

Yang pastinya di sini tidak ada istilah buyers di mana terserah kepada pemilik idea/cerita untuk memilih penerbit yang sesuai.

Saya merasa amat pelik bilamana terdapat ramai penulis yang mewakili banyak syarikat dan ini menjadikan skop penceritaan dan kemahiran amat terhad dan beracuan.

Percaya atau tidak sewaktu saya menghadiri sesi pitching di Hollywood saya mendapati mereka yang menghadiri pitch adalah dari golongan profesional seperti doktor, jurutera dan ada juga golongan dari warga tua yang mempunyai cerita kehidupan masing-masing yang mampu di jadikan skrip yang menarik untuk di jadikan drama.

Apa pendapat anda...?
Oleh: Mathias Md. Ali

Bagi Su terdapat beberapa kelemahan dalam konsep pitching ini. Penulis skrip dipanggil oleh produser atau pengarah drama untuk pitching inipun pada last minute.

Umpamanya penulis skrip diberi tajuk seperti 1. Hari Bapa, 2. Hari Ibu, 3. Hari Pekerja 4. Drama Komedi Hari Raya dan sebagainya untuk penyediaan pitching. Tetapi apabila penulis skrip diberi masa kurang dari 24 jam untuk menyediakannya, tentulah cerita itu juga akan jadi kurang mantap.

Bagi Su juga, penulis skrip adalah seorang penulis...pengkarya yang menghasilkan cerita dari penulisannya. Tetapi dalam pitching ini penulis skrip diminta menyampaikan story line kepada panel RTM yang langsung tidak user friendly. Sehinggakan Erma Fatimah pun turut bersungut yang mana penulis skrip bukannya seorang pidato. Tambah Erma lagi, "mereka yang pandai goreng akan menang dalam pitching ini".

Bagaimana pula syarikat milik Rosyam Nor boleh banyak dapat slot dalam pitching ini? Ini tentunya sebab favouritism...kan Rosyam juga host untuk program Fenomeno Seni. Baik secara langsung atau tidak, tentunya Rosyam baik dengan semua panel di RTM. Ini tentunya tidak adil.
Dicatat oleh sugana di 19:02 0 ulasan
Jumaat, 2009 Februari 20
Epic Films

It has been quite sometime I have not update my blog. I have no other excuse excerpt for laziness of doing so.

Being a single girl, when you are alone...sometime you will feel you somebody to pamper you and just to be like the other girls going out with boyfriends. But...alas....never mind! I think I can still to take it to be like this.

Well, let us take about the film industries. As I came to know that, there will be 3 epic films that will going on shooting soon. That's really good.

'Pahlawan Mat Kilau' an epic story about the Malay warrior that fight the British will be directed by so called director Rozee Razak. This film will be produce under the Legenda Studio.

Beside that, there is also another epic film base on the truly story 'Rosli Dhobi' will also be produce by this production house. Rosli Dhobi is a young school teacher from Sarawak that fight against the Bristish appointing a new governor replacing Kings Brooke.

Last but not least there will be a film base on the former Prime Minister, Tun Mahathir story will also film entitled 'Kapsul'. This film will be directed by a popular script writer Mathias Ali.
Dicatat oleh sugana di 08:43 1 ulasan
Rabu, 2008 Oktober 15
Filem 'Dr. Luv'


Dari suatu sumber yang tidak rasmi, Su mendapat berita bahawa penulis skrip Ruslie Sophian sedang rancak menyiapkan sebuah skrip filem genre cinta komedi bertajuk 'Dr. Luv'.

Dengar khabarnya filem ini akan dilakonkan oleh seorang pelakon komedi yang terkenal.

Su rasa tentu gempak panggung wayang kita apabila filem ini ditayangkan. Heeheehee.....!!
Dicatat oleh sugana di 14:58 0 ulasan
Rabu, 2008 September 24
Poskad Fadzli




Sudah 3 minggu Su tak kemaskini blog ini kerana sibuk dengan tugasan menerbitkan sebuah majalah RTM bertajuk 'Poskad Fadzli'.

Selain daripada filem dan drama, sesekali terlibat dalam menerbitkan majalah TV seronok juga rasanya. Sekurang-kurangnya tak sakit kepala dengan kerenah artis yang terlibat, selain daripada seorang host yang mengacarakan program tersebut.

Dalam program ini kami membawa Fadzli yang menjadi host ke beberapa ladang pertanian dan ternakan haiwan di Behrang, Tapah, Hutan Melintang dan Bagan Datoh, Perak.

Episod yang kami lakukan penggambaran meliputi ladang kambing boer, rusa, ternakan ikan siakap dalam sangkar, kerang, ladang buah naga, perusahaan cendawan tiram, ladang cempedak durian dan ladang jambu air.

Tujuan program ini ialah menarik anak-anak muda melibatkan diri dalam projek pertanian dan ternakan haiwan dalam usaha meningkatkan ekonomi negara.

Alhamdulillah sepanjang tempuh penggambaran episod 'Poskad Fadzli' ini kami mendapat kerjasama bukan sahaja daripada semua perusaha ladang dan ternakan, bahkan agensi-agensi kerajaan yang terbabit juga turut memberi kerjasama sepenuhnya.
Dicatat oleh sugana di 07:26 0 ulasan
Rabu, 2008 September 03
Filem 'Err...Hantu'


Sejak akhir-akhir ini kita banyak dihidangkan dengan filem-filem genre seram. Dari filem 'Pontianak Harum Sundal Malam' membawa ke 'Jangan Pandang Belakang', 'Susuk' dan macam-macam tajuk lagi.

Senario filem di Malaysia ini memang bermusim. Kalau satu produser/pengarah dah mulakan satu genre mendapat sambutan, yang lain pun akan turut sama.

Bila Su jumpa Majid Salleh tanya pasal 'Err...Hantu', katanya dia bukan jadi pak turut. Ia hanya kebetulan...dan dia yakin filemnya kali akan mendapat sambutan hebat.

*Sama-samalah kita tunggu...*
Dicatat oleh sugana di 10:44 0 ulasan
Sabtu, 2008 Ogos 30
Modal Air Liur


Malam minggu lepas, Su lepak kat Ampang Point dengan beberapa orang pelakon dan krew produksi. Dalam pada itu, Su terpandang pada seorang abang, penulis skrip. Lalu Su hampiri dia dan bertanya khabar.

Katanya dia sihat, cuma poket dia aje yang kurang sihat. Tapi dengar khabar dia banyak buat skrip. Bukan aje skrip drama TV, bahkan skrip filem pun banyak orang tempah.

Kata dia lagi, skrip untuk drama dia hanya buat proposal aje dulu, untuk dapatkan kelulusan stesyen TV. Tapi itupun semua senyap saja. Satu pun tak ada panggil untuk presentation.

Su tanya sama ada dia buat proposal untuk TV swasta atau RTM. Katanya TV swasta payah, semua ada kroni. Kalau bukan kroni, tak masuklah kita. Dia hanya buat untuk RTM saja. Tapi pesaingan dengan penulis skrip baru sekarang ni makin banyak. Penulis baru, harga murah pun mereka sapu. Itu yang produser suka, boleh untung lebih.

Skrip filem pula tambah abang penulis skrip tu, ada seorang pengarah minta dia buat. Baguslah tu, kata Su.

Tapi katanya, pengarah itu suruh dia buat, tapi duit tak bayar. Macam mana nak buat? Takkan buat skrip filem bermodalkan air liur aje, tambah abang itu lagi.

Kadang-kadang bila Su renungkan betul juga. Si-pengarah dan si-produser ni hanya nakkan skrip dan proposal aje, tapi duit satu sen pun tak mahu keluar. Kesian juga pada penulis skrip kita.

*Su cuma nak tanya, "Apa fungsi SWAM dalam hal ini?"*

0 Sutradara SUTUN mahu buat bengkel penulisan skrip cara SHAHRULEZAN - Versi nashkah tebal

Kisah sutradara Shahrulezad

Oleh Fairuz Zaidan
fairuzaidan@bharian.com.my
2010/10/23


PERSIS impak yang ditinggalkannya dalam pelbagai genre drama, begitulah istimewanya figura ini, Shahrulezad Mohameddin. Satu persatu hasil kreativitinya mengocak minda penonton drama Melayu. Rasai sensasi bakat dalam diri penulis skrip, pengarah dan penerbit popular ini...

KREATIVITI sutradara ini bukan saja menyerlah dalam drama garapannya. Lihat saja penampilan Shahrulezad Mohameddin kala pertemuan diatur bersama XY - Ikon Lelaki ketika anak seni ini sedang sibuk bekerja di lokasi drama terbarunya, Pakej Umrah di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, baru-baru ini. Mengenakan persalinan merah - hitam dilengkapi topi beret hitam, Shahrulezad cukup bergaya sebagai seorang pengarah drama. Melihat penampilannya saja mampu menterjemah pesona serta garapan kreativiti pengarah, penulis skrip dan penerbit ini. “Bagi saya, sebagai pengarah, kita tidak harus statik pada satu-satu benda sebaliknya perlu memainkan banyak elemen yang mampu membawa penonton terbuai dengan apa yang cuba disampaikan. Sebab itu, jika ingin tahu, skrip drama saya boleh menjadi setebal 160 muka surat sedangkan pengarah lain mungkin sekitar 80 muka surat saja.

“Saya cukup mementingkan kesempurnaan sebab itu saya bertindak terjun dari dunia penulisan skrip kepada pengarahan dan penerbitan. Ini dilakukan semata-mata mahukan kesempurnaan dan kepuasan,” katanya yang memiliki kelulusan Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Massa (Penyiaran) di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam.

Pengalaman kira-kira 15 tahun dalam dunia penerbitan drama nampaknya tidak mengubah personaliti ini. Selain drama Sutun yang mengangkat populariti Shahrulezad, kreativiti sutradara ini tidak terhenti setakat itu saja. Beliau terus menghasilkan telefilem seperti Abang Mat Panggil Balik; Intan Sayang Manja; Mencari Abdullah; Ratu Cinta; Antara Garisan; Ngompol; Sutun 2 dan Raya Yang Hilang.

Shahrulezad turut bermain dengan kreativiti sendiri melalui drama bersiri Seputeh Qaseh Ramadan, Sindarela, Tari Tirana, Kerana Cintamu Saerah, Syurgamu Ramadan dan Rona Roni Makaroni.
“Apa yang saya nampak, kita sudah ketandusan golongan pelapis sebagai penulis skrip drama kerana golongan inilah yang akan mengisi kemeriahan drama tempatan pada masa depan.

“Saya bercadang menganjurkan bengkel penulisan skrip mengikut cara saya sendiri. Ini sebagai inisiatif dan perintis buat generasi muda yang ingin bergiat dalam bidang ini,” kata Shahrulezad yang menghasilkan skrip drama Enot 1, Enot Rayalah Pulak, Enot 3 VCDlah Pulak, Cinta Penggali Kubur dan Sayang Salina.

Masih jauh kembara Shahrulezad, jom kenali isi hati sutradara ini...

Bagaimana titik tolak anda bergelar pengarah drama?

Saya bermula dengan penulisan skrip drama. Sebagai penulis skrip, semestinya kita mahukan yang terbaik kerana setiap elemen yang dikarang sudah bermain di minda.

Sebab itu, saya merasakan perlu untuk turut terbabit dalam kerja belakang tabir kerana kepuasannya lebih.

Bagaimana pula anda berdepan dengan cabaran sepanjang terbabit dalam dunia pengarahan?

Cabarannya ialah untuk mendidik penonton yang sudah biasa dimomokkan pelbagai imej klise. Realitinya, penonton kita juga tidak gemar hiburan yang banyak berfikir, lantas cenderung memilih drama ringan tanpa perlu bersusah payah berfikir.

Malah, kalau soal karektor pula menjadi satu gambaran tidak adil di mana kalau perempuan bertudung harus dipotretkan seorang yang baik sedangkan ada juga perempuan bertudung yang berkeperibadian sebaliknya.

Apakah kepuasan yang anda peroleh dalam sesebuah penerbitan?

Kepuasan bagi saya apabila berjaya menjentik pemikiran penonton. Malah, puas juga bagi saya andai drama terbitan saya mampu menyentap perasaan penonton terutama berkaitan soal kekeluargaan di mana ia boleh membuatkan kita teringat kepada keluarga dan ingin segera pulang ke kampung.

Bagaimana agaknya senario tugas pengarahan di Malaysia?

Seperkara yang sering berlaku, kita sering menerima skrip yang ‘mentah’. Mentah itu bagi saya ialah skrip yang tidak mempunyai isi kuat untuk diangkat sebagai drama mahupun filem.

Skrip yang bagus seharusnya mempunyai elemen karektor yang kuat untuk membentuk setiap plot dengan berkesan. Saya akui cukup cerewet dalam soal ini.

Siapa antara idola anda dalam bidang ini?

Ramai insan seni yang cukup saya kagumi termasuk Kabir Bakhtiar, Mira Mustafa, Allahyarham Yasmin Ahmad dan Mamat Khalid yang bagi saya antara pengarah berbakat. Ini kerana masing-masing tampil dengan identiti tersendiri sekali gus menggambarkan kreativiti mereka dalam menghasilkan drama dan filem.

Umpama Yasmin, elemen kasih sayang yang diterap cukup mendalam maksudnya. Begitu jugalah kesan sinematografi garapan Kabir yang memang menakjubkan.

Boleh jelaskan diri anda dalam sisi berbeza?

Biarpun pengarah nampak garang, jauh sekali karektor itu dengan diri saya. Selain gila-gila, saya gemar window shopping selain mempunyai kegilaan dalam bidang hiasan dalaman.

Jika hendak tahu, saya mempunyai habit membeli rumah kemudian sempurnakan dekorasi dan menjualnya semula. Setakat ini, sudah dua kondominium saya jual hasil sentuhan saya (tersenyum).

Mungkin anda ada kisah suka duka sepanjang terbabit dalam penggambaran drama?

Apabila terbabit dalam bidang ini, menjadi mangsa tipu adalah antara senario yang tidak dapat dielak. Itu belum lagi skrip yang kita hantar untuk cadangan penerbitan ditolak hingga ada yang menyatakan saya tidak pandai buat skrip.
Bagi saya, rezeki ada di mana-mana. Saya selalu percaya kekuatan sesuatu skrip hingga ada yang mendapat diiktiraf seperti di Anugerah Skrin.

Apa impian masa depan anda?

Adalah menjadi impian saya untuk menganjurkan bengkel penulisan kreatif cara Shahrulezad. Ini perlu bagi melahirkan penulis skrip pelapis dan kreatif. Saya jangka, projek ini dimulakan awal tahun depan.

Bagi yang berminat, anda boleh membuat permohonan melalui e-mel ke budak_ijat@yahoo.com atau fan page facebook Shahrulezad Si Tukang Cerita.

Di sebalik drama Sutun

BUKAN saja kontroversi yang terpalit di sebalik pembikinan drama Sutun, Shahrulezad juga berdepan dengan pelbagai ragam di sebalik hasrat menghasilkan drama mengisahkan realiti kehidupan lelaki lembut, ketika Sutun ditayangkan lima tahun lalu.

Membuka rahsia di sebalik drama Sutun, sutradara kelahiran Johor Bahru ini mendedahkan sebuah stesen televisyen swasta pernah menolak mentah-mentah skrip drama itu yang dikhuatiri boleh mengundang persepsi negatif penonton.

Namun, Shahrulezad nekad menganggap tiada sebab untuk Sutun ditolak apatah lagi menidakkan kewujudan lelaki lembut dalam masyarakat hari ini.

“Melalui drama Sutun masyarakat berpeluang menyelami kehidupan lelaki lembut biarpun realitinya tidak ramai yang memahami apatah lagi menerima hakikat kewujudan golongan ini.

“Pada pandangan umum, lelaki lembut digambarkan cukup negatif walhal mesej yang disampaikan mengambil kira sisi berbeza golongan ini termasuk elemen kemanusiaan, kasih sayang dan kemasyarakatan,” katanya yang akhirnya berjaya meyakinkan stesen televisyen RTM untuk menyiarkan drama Sutun.

Sambil mengakui pada mulanya agak sukar meyakinkan RTM, Shahrulezad optimis mesej yang cuba dibawanya dapat mendidik masyarakat mengenali lebih dekat golongan lelaki lembut.

Beliau berkata, dirinya tidak terkejut apabila Sutun mendapat sambutan di luar jangkaan.

“Selepas kejayaan Sutun termasuk beberapa siri selepas itu, barulah stesen televisyen swasta memberikan lampu hijau termasuk menyiarkan kembali drama Sutun bagi mengisi slot drama mereka.

“Bagi diri saya, diskriminasi dalam soal jantina dan tingkah laku tidak sepatutnya timbul. Ini kerana kita bukan Tuhan yang mengadili hambaNya,” katanya sambil mengakui Sutun banyak mengundang reaksi selain menjadi rujukan di institusi pengajian tinggi (IPT).

Shahrulezad berkata, beliau terkejut apabila dimaklumkan sebuah sekolah agama di Selatan Thailand turut berminat mendapatkan salinan video drama Sutun selepas ia ditayangkan kepada umum.

Profil

Nama : Shahrulezad Mohameddin
Umur : 38 tahun
Tarikh lahir : 2 Mei 1972
Tempat lahir : Johor Bahru, Johor
Tinggi : 175 sentimeter
Berat : 75 kilogram
Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda Komunikasi Media (Penyiaran) UiTM Shah Alam
Profesion : Pengarah, penulis skrip dan penerbit drama