.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, December 01, 2010

0 Selamat maju jaya untuk Marlin dan Ebi atas usaha memartabatkan industri filem di Sabah!

1 Dream Entertainment luaskan empayar seni hingga ke Nunukan



MARLIN (kiri) Said (tengah) dan Ebi menunjukkan skrip Aboi.


29th November, 2010
EMPAYAR Bayu Movie’s, sebuah syarikat produksi tempatan milik artis popular iaitu bintang Akademi Fantasia ke 5, Ebi serta pelakon dan pengacara tempatan Marlin Malalin, telah menjalin kerjasama dengan SAM Production milik usahawan terkenal dari Keningau, Said Abd Malik untuk menerbitan telefilem komedi versi dvd dan vcd berjudul ‘ABOI’.

Kedua-dua pihak telah bersetuju untuk menerbitkan telefilem berunsur komedi ini setelah menghabiskan masa dua jam perbincangan baru-baru ini. Apa yang menarik mengenai telemovie ini ialah cerita asalnya, konsep dan skrip tulisan Marlin dan Ebi sendiri.

Telefilem ini akan menggunakan khidmat pengarah filem dan penulis skrip terkemuka tanahair Kamal Ishak sebagai sutradara.

Ketika mengulas mengenainya, Ebi mahupun Marlin sangat berterima kasih dan menghargai kesudian Said dalam memberikan kerjasama menerbitkan telefilem ini.

ABOI akan memulakan penggambaran pada pertengahan Januari tahun depan dan memilih daerah keningau dan Bandaraya Kota Kinabalu sebagai lokasi. Walaupun ceritanya disampaikan menerusi watak bodoh-bodoh pintar, tetapi kisah ABOI sebenarnya sangat menarik.

Kerana ianya mengajak penonton supaya mencintai tanahair dan juga memberitahu Sabah ialah pengamal konsep 1Malaysia sejak dahulu lagi. Ini juga platform bagi mereka melahirkan rasa cinta dan penghargaan buat Sabah seterusnya Malaysia, sejajar dengan moto Empayar Bayu Movie’s iaitu “Sayang Sabah Sayang Malaysia”.

Mereka juga dalam proses membuat rundingan dengan nama-nama besar seperti Abu Bakar Ellah @ Ampal, Felix, Alex Raja Lawak, Clarice John Matha dan Den Bisa untuk membintangi ABOI.

“Ini adalah produk pertama syarikat ini, tetapi kami akan berikan yang terbaik dan berkualiti untuk tatapan semua. Kami juga berharap agar Aboi boleh mengangkat lagi martabat industri hiburan di Sabah ini.

“Kami mahu memadam segala tanggapan umum yang mengatakan bahawa produk hiburan Sabah kurang berkualiti. Ini juga tanda sokongan kami kepada gesaan Datuk Masidi Manjun, yang mahu melihat produk hiburan Sabah yang dihasilkan secara berkualiti.

“Pada saya kerajaan kita cukup baik kerana sentiasa menyokong karyawan tempatan dalam menghasilkan produk hiburan bertaraf nasional. Ini terbukti pada pemberian slot kisah Sabahan di stesen TV RTM,” kata Ebi selaku pengurus syarikat berkenaan yang turut memaklumkan bahawa Empayar Bayu Movie’s telah menjalin kerjasama dengan beberapa produksi di Kuala Lumpur untuk menerbitkan telefilem RTM yang berkonsepkan kisah etnik Sabah.

Sambil mengucapkan penghargaan kepada Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar itu, dan juga kerajaan yang sentiasa memberi sokongan, Ebi yang bertindak selaku penerbit berharap ABOI akan mendapat sokongan bukan sahaja daripada kerajaan malah rakyat Sabah apabila ianya di pasarkan kelak.

Sementara itu, Penerbit Eksekutif Said turut berterima kasih kepada Ebi dan Marlin kerana memberi kepercayaan kepadanya berkerjasama menerbitkan ABOI.

“ABOI, sebuh cerita yang sangat menarik serta kaya dengan nilai-nilai patriotik walaupun disampaikan secara komedi. Ia bertujuan mengangkat martabat industri hiburan Sabah. Justeru saya tidak berfikir panjang untuk menerima tawaran Ebi dan Marlin untuk bekerjasama menerbitkan telefilem ini.

Saya juga tertarik dengan cara pembikinannya yang begitu professional sekali,” katanya yang sebelum ini pernah menerbitan telefilem versi cvd Bujang 2nd Hand, menggesa rakyat Sabah memberikan sokongan padu bila ABOI dipasarkan kelak.

0 comments: