.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, December 17, 2010

0 Lokasi paling tidak selamat untuk wartawan berita

Pakistan disenarai negara paling berbahaya

NEW YORK 16 Dis. - Pakistan merupakan negara paling berbahaya untuk wartawan menjalankan tugas, diikuti Iraq di tempat kedua dan Honduras serta Mexico masing-masing di tempat ketiga.

Sekurang-kurangnya lapan wartawan terbunuh ketika menjalankan tugas di Pakistan pada tahun ini, meskipun jumlah wartawan yang terbunuh di seluruh dunia ketika membuat liputan menurun berbanding tahun lalu.

Jawatankuasa Perlindungan Wartawan yang berpangkalan di New York dalam satu kenyataan berkata, sehingga kini kira-kira 42 wartawan terbunuh sepanjang 2010, berbanding 72 orang pada tahun lalu ketika menjalankan tugas di seluruh dunia.

Namun, jumlah wartawan yang maut ketika membuat liputan di Pakistan pada tahun ini meningkat sekali ganda daripada empat orang pada 2009 kepada lapan orang tahun ini.

Enam daripada mereka terbunuh akibat serangan pengebom berani mati atau tertembak ketika serangan militan, kata kumpulan tersebut.

Negara lain yang berbahaya untuk wartawan menjalankan tugas ialah Thailand, Nigeria, Somalia, Angola, Indonesi, Afghanistan dan Filipina masing-masing dengan dua kes kematian wartawan.

"Kematian sekurang-kurangnya lapan orang wartawan (di Pakistan) itu menunjukkan betapa gejala keganasan di Pakistan begitu meluas berbanding negara jirannya, Afghanistan," kata pengarah eksekutifnya, Joel Simon.

"Peningkatan serangan pengebom berani mati memberi risiko yang tinggi ke atas petugas media menjalankan tugas mereka." kata Simon.

Filipina pada tahun lalu menjadi negara paling berbahaya bagi wartawan menjalankan tugas apabila 33 wartawan terbunuh di negara itu.

"Walaupun kematian 42 orang wartawan tahun ini berkurangan berbanding tahun sebelumnya, namun ancaman maut ke atas wartawan di seluruh dunia tetap dianggap tinggi," kata Simon.

Menurut kenyataan kumpulan itu, hampir 90 peratus wartawan yang terbunuh sepanjang tahun ini melibatkan wartawan tempatan dan berkhidmat untuk penerbitan dalam talian di Internet. - REUTER

0 comments: