.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, December 01, 2010

0 Cabaran buat bisnes francais dari kaca mata instituti bank

Industri francais sukar dapat pinjaman bank

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Institusi bank tempatan digesa supaya lebih berhati 'mulia' dalam mempertimbangkan pembiayaan untuk francaisi dalam usaha meningkatkan pertumbuhan industri francais.

Ini kerana perniagaan francais merupakan perniagaan yang berdaya maju dan berpotensi tinggi untuk berjaya berbanding perniagaan-perniagaan lain.

Ketua Pegawai Operasi Smart Reader Worldwide Sdn. Bhd., Dr. Richard Ong berkata, banyak francaisi membuat aduan bahawa sukar mendapatkan pembiayaan daripada institusi bank berikutan terma dan syarat yang ketat.

Beliau juga difahamkan pihak bank melihat rekod pengalaman perniagaan yang baik selain rekod pinjaman francaisi selama ini.

"Hampir semua francaisi yang baru memulakan perniagaan tidak mempunyai pengalaman perniagaan, jadi ia amat sukar untuk membuktikan rekod pengalaman perniagaan kepada pihak bank,'' katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu berkongsi pandangan mengenai jaringan pembiayaan francais di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis ialah Ahli Jawatan Kuasa Utama Persatuan Francais Malaysia (MFA), Zainudin Zakaria dan Pengarah Urusan Ria-Two Sdn. Bhd., Rozaiman Che Kar serta Ketua Pembangunan Usahawan Jabatan Pembangunan Keusahawanan Malayan Banking Bhd. (Maybank), Abdul Razak Mohd. Tahar.

Sementara itu, Rozaiman pula berkata, institusi bank mungkin berdepan dengan pengalaman buruk pada tahun 1990-an apabila terdapat banyak syarikat francaisi mempunyai rekod perniagaan yang tidak baik.

Malah, katanya, institusi bank juga tidak mengenali industri francais secara keseluruhannya.

Salah satu pilihan yang boleh difikirkan, tambah Rozaiman, melalui pegangan kepentingan dalam syarikat francaisi sebanyak 60 peratus dimiliki oleh syarikat francaisor.

"Melalui kaedah ini, institusi bank akan menilai prestasi kewangan syarikat francaisor dan ia akan memudahkan francaisi mendapatkan bantuan kewangan,'' ujarnya.

Selain itu, Rozaiman berkata, francais tidak semestinya dalam bidang pengurusan restoran makanan segera, sebaliknya ia meluas sehingga meliputi bidang pendidikan dan bidang-bidang lain,'' ujar beliau.

Rozaiman turut menasihatkan para francaisi supaya menguruskan kewangan dengan bijak dan baik.

Katanya, pengurusan kewangan yang baik di samping lokasi perniagaan dan sikap yang positif akan membawa keuntungan kepada syarikat francaisi.

Kepada francaisor pula, beliau menasihatkan supaya memilih syarikat francaisi yang berdaya maju sahaja untuk mengurangkan risiko.

"Memberi kebenaran kepada syarikat lain melakukan francais ibarat sebuah keluarga yang membawa nama keluarganya. Jadi, ahli-ahli keluarga perlu menjaga nama masing-masing demi reputasi,'' ujarnya.

0 comments: