.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Thursday, November 18, 2010

0 Trend orang kaya berbelanja: Beli produk mewah walaupun dalam kegawatan ekonomi

Permintaan produk mewah meningkat

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Penduduk berpendapatan tinggi di Kuala Lumpur terus membelanjakan wang untuk telefon mudah alih dan set televisyen mewah, menurut firma penyelidikan pasaran, Synovate.

Firma tersebut menjangkakan trend itu akan berterusan.

Kajian 2010 yang dijalankannya mendapati hampir separuh (47.7 peratus) daripada penduduk di Kuala Lumpur memiliki TV skrin rata, 47.3 peratus memiliki TV plasma atau LCD dan 11.4 peratus memiliki TV definisi tinggi.

Pada tempoh yang sama, pemilikan telefon pintar juga akan meningkat kepada satu pertiga iaitu 17.8 peratus berbanding 12.5 peratus sebelum ini, kata Synovate dalam satu kenyataan hari ini.

Pengarah Urusannya bagi Malaysia, Ben Llewellyn berkata, ini bertentangan dengan kedudukan ekonomi Malaysia yang teruk terjejas akibat krisis kewangan global dalam tempoh kajian itu.

"Rakyat Malaysia dijangka berhenti berbelanja dalam tempoh itu. Kami melihat kelembapan, dua pakej rangsangan dan pengurangan kadar faedah.

"Ekonomi kini agak kukuh namun rakyat mempunyai sedikit kebimbangan ia mungkin tidak berpanjangan," katanya.

Llewellyn berkata, dengan ketidaktentuan ini, ia menunjukkan penduduk Kuala Lumpur yang suka berbelanja besar tidak akan berhenti membeli dalam masa sukar atau baik.

"Mereka merupakan pengguna kebanyakan jenama dalam apa sahaja kedudukan pasaran. Peningkatan perbelanjaan tidak berlaku dalam semua kategori, namun ia ketara dalam teknologi tinggi seperti TV, telefon mudah alih dan komputer riba," katanya.

Kajian itu yang dijalankan mulai suku ketiga 2009 hingga suku kedua 2010, melibatkan 1,708 responden dari Kuala Lumpur. - BERNAMA

0 comments: