.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, November 12, 2010

0 Contohi bagaimana rakyat Amerika jadi jutawan dengan guna internet

7.5 juta pemilik akaun Facebook

Oleh SHAWKATH AZDE
shawkath.ashraf@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia merupakan antara pengguna aplikasi rangkaian sosial Facebook, Friendster dan Twitter yang tertinggi di dunia.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, dianggarkan terdapat 7.5 juta pemilik akaun Facebook di Malaysia kini.

“Ini adalah potensi rakyat yang harus digunakan oleh industri dalam bidang ini untuk memajukan negara khususnya menerusi kandungan mudah alih.

“Terdapat fakta yang menunjukkan bahawa kewujudan Facebook, Twitter, inovasi platform Android, aplikasi dalam talian dan mudah alih telah mengubah landskap komunikasi, pemikiran manusia dan melahirkan jutawan baru di Amerika Syarikat,” katanya.



Artikel berkaitan:


Belanja RM35 juta setahun hantar SMS

KUALA LUMPUR 11 Nov. - Rakyat Malaysia membelanjakan RM35 juta untuk menghantar 3.5 bilion khidmat pesanan ringkas (SMS) pada tahun ini, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Menurut beliau, jumlah perbelanjaan itu adalah berdasarkan anggaran kos satu sen bagi setiap SMS yang dihantar.

Katanya, statistik itu menjadikan rakyat Malaysia muncul sebagai antara pengguna SMS tertinggi di dunia.

"Rakyat Malaysia juga adalah antara pengguna aplikasi Facebook, Friendster dan Twitter yang tertinggi di dunia.

"Terdapat kira-kira 7.5 juta pemilik akaun Facebook di Malaysia sekali gus meletakan negara pada tempat ke-16 pengguna paling aktif di dunia," katanya dalam ucapan pelancaran Ekspo dan Persidangan Go Mobile di sini hari ini.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalannya, Datuk Joseph Salang Gandum.

Mengulas lanjut Rais berkata, statistik berkenaan menjadi bukti bahawa rakyat negara ini mempunyai kadar celik teknologi komunikasi yang sangat baik.

Katanya, potensi itu harus digunakan oleh industri untuk memajukan negara melalui kandungan mudah alih.

"Walaupun terdapat pandangan serong terhadap potensi multimedia kreatif dan pembangunan aplikasi sebagai jentera pertumbuhan ekonomi, namun fakta menunjukkan kewujudan Facebook, Twitter dan inovasi menggunakan platform android telah merubah landskap komunikasi dan pemikiran manusia.

Rais berkata, menyedari potensi industri berkenaan, kerajaan telah menjadikan bidang pembangunan dan infrastruktur komunikasi sebagai salah satu daripada 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP).

0 comments: