.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Wednesday, November 17, 2010

0 Rahsia bisnes Media Prima. Untung berjuta-juta!

Media Prima catat untung lebih tinggi
KUALA LUMPUR 16 Nov. - Media Prima Bhd., kumpulan pelaburan media, mencatat keuntungan sebelum cukai yang lebih tinggi sebanyak RM94.33 juta pada suku ketiga berakhir 30 September 2010 berbanding RM49.64 juta dalam suku yang sama pada 2009.

Perolehan syarikat juga meningkat RM416.75 juta berbanding RM206.35 juta sebelumnya.

Bagi tempoh sembilan bulan berakhir 30 September 2010, keuntungan sebelum cukai Media Prima melonjak kepada RM215.92 juta berbanding RM64.22 juta pada tempoh yang sama pada 2009.

Perolehan syarikat melonjak kepada RM1.13 bilion berbanding RM525.53 juta sebelumnya.

Media Prima dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini berkata, perolehan yang lebih tinggi itu sebahagiannya disumbangkan hasil penyepaduan keputusan New Straits Times Bhd. (NSTP).

Syarikat berkata, pengambilalihan NSTP dan pelupusan MPB Primedia Inc, sebahagiannya menyumbang kepada peningkatan keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATAMI) sebanyak lebih 100 peratus.

"Prestasi kumpulan yang luar biasa itu mencerminkan strategi kami dalam menyepadukan operasi, mengurus kos dengan berkesan dan mempelbagaikan sumber perolehan," kata Pengerusinya, Datuk Johan Jaaffar dalam kenyataannya di sini.

Mengenai prospek 2010, Media Prima optimistik dalam meningkatkan unjuran bagi pengguna dan pengiklan.

Kumpulan itu komited untuk mengekalkan kedudukannya sebagai pemimpin industri dan pendapatan menerusi pelaburan berterusan dalam penjenaman dan kandungan berkualiti.

Ia juga akan meneruskan usaha dalam merealisasikan nilai platform media pelbagainya, dengan melaksanakan pelbagai inisiatif penyepaduan membabitkan asimilasi pelaburan dalam NSTP dan Kurnia Outdoor Sdn. Bhd. baru-baru ini, dalam Kumpulan Media Prima yang diperbesarkan.

"Jika tiada sebarang masalah, Lembaga Pengarah yakin kumpulan akan mencatat prestasi kewangan yang lebih baik bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2010," katanya.

Media Prima juga mengumumkan dividen interim satu peringkat untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2010 sebanyak empat sen bagi setiap empat saham biasa yang akan dibayar pada tarikh yang akan ditetapkan. - Bernama

0 comments: