.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, November 12, 2010

0 KIK kerajaan untuk memperbaik mutu perkhidmatan

MyKid siap dalam satu jam

Oleh NAZMIL NASIRUDDIN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 11 Nov. - Tempoh permohonan untuk mendapatkan MyKid yang sebelum ini mengambil masa sebulan, kini boleh diperoleh dalam tempoh sejam sahaja.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Mahmood Adam berkata, langkah inovasi terbaru daripada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang diberi nama MyKid Ekpress itu berjaya menambah baik perkhidmatan jabatan berkenaan.

Menurutnya, langkah penambahbaikan itu secara tidak langsung memudahkan urusan ibu bapa ketika mendaftarkan anak mereka yang baru lahir.

"MyKid boleh dipohon oleh ibu bapa sebaik saja mendaftarkan anak masing-masing untuk mendapatkan sijil kelahiran dan tidak perlu untuk menunggu lama untuk mendapatkan kad pengenalan kanak-kanak.

"Namun buat masa sekarang, pelaksanaan MyKid Ekspres ini hanya boleh dilakukan di ibu pejabat JPN di Putrajaya sahaja dan masih belum boleh dikembangkan ke seluruh negara," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Inovasi JPN 2010 di sini, hari ini.

Turut hadir, Ketua Pengarah Pendaftaran Negara, Datuk Alwi Ibrahim.

Mahmood berkata, pelaksanaan MyKid Ekspres hanya boleh dilakukan di Putrajaya disebabkan hanya ibu pejabat JPN di situ sahaja yang memiliki maklumat dan jaringan hubungan lengkap berbanding ibu pejabat negeri dan cawangan lain.

Selain itu, kata beliau, ia bersangkut paut faktor keselamatan kerana MyKid melibatkan identiti seseorang justeru menyebabkan ia belum boleh dilaksanakan secara meluas.

"Proses menambah baik infrastruktur dan kelengkapan peralatan perlu dilakukan terlebih dahulu di peringkat negeri dan cawangan bagi membolehkan tempoh masa selama sejam mendapatkan MyKid ini tercapai," katanya.

Dalam pada itu, kata beliau, JPN menjangkakan pelaksanaan menyeluruh MyKid Ekspres akan dapat dilakukan pada tahun depan.

Beliau berharap dengan tempoh masa yang lebih singkat itu, ramai ibu bapa akan tampil membuat permohonan MyKid untuk pengenalan identiti anak masing-masing.

"Urusan menggunakan MyKid lebih mudah kerana tidak memerlukan ibu bapa membawa sijil kelahiran anak ketika membuat urusan di mana-mana sahaja," katanya.

0 comments: