.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, November 12, 2010

0 Keganasan Al Qaeda (yang dilabel pertubuhan pelampau islam di luar negara) menjadi ancaman keamanan dunia

Arab Saudi sedia bantu Yemen perangi al-Qaeda

MEKAH 11 Nov. - Arab Saudi berjanji untuk memenuhi permintaan Yemen bagi memerangi al-Qaeda, selepas kumpulan militan itu mengaku bertanggungjawab melakukan komplot penghantaran bom di beberapa negara, yang berjaya dipatahkan, baru-baru ini.

Pada bulan lalu, pihak berkuasa di Dubai dan Britain memintas dua bungkusan berisi bom yang disembunyikan dalam kartrij pencetak yang dihantar ke Amerika Syarikat (AS) dari Yemen menggunakan pesawat FedEx dan United Parcel Service, selepas menerima maklumat dari Arab Saudi.

Rangkaian al-Qaeda berpangkalan di Yemen mengaku bertanggungjawab melakukan komplot penghantaran bom itu.

"Situasi keselamatan di Yemen penting kepada kami, sama pentingnya seperti situasi keselamatan di negara ini," kata Menteri Dalam Negeri, Putera Nayef Abdul Aziz kepada wartawan di kota suci Mekah semalam, di mana berjuta-juta umat Islam berhimpun menjelang musim haji minggu depan.

Dalam kenyataan pertamanya berhubung masalah yang dibangkitkan oleh pegawai keselamatan tinggi sekutu AS, Nayef berkata, kerjasama keselamatan antara Arab Saudi dengan Yemen berada pada tahap terbaik dan negara ini akan membantu negara jirannya itu.

Walaupun bungkusan itu dihantar dari Yemen, namun masalah ini menarik perhatian Arab Saudi kerana pegawai AS percaya rakyat negara ini, Ibrahim Hassan al-Asiri, 28, menjadi suspek utama.

Ibrahim Hassan yang dipercayai oleh perisikan Arab Saudi tinggal di Yemen adalah salah seorang daripada ramai rakyat negara ini yang memainkan peranan penting dalam al-Qaeda, pertubuhan pengganas yang diasaskan oleh bekas rakyat Arab Saudi, Osama bin Laden.

"Kami akan membantu Yemen dengan semua keupayaan negara ini. Kami akan sentiasa bersama mereka tanpa teragak-agak," kata Nayef.

Ketika ditanya sama ada al-Qaeda atau kumpulan militan lain akan melancarkan serangan ketika musim haji ini atau cuba menyusup masuk pemberontak dari Yemen, Nayef berkata, mereka tidak menolak sebarang kemungkinan, tetapi mereka telah bersiap sedia menggagalkannya. - Reuters

0 comments: