.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Friday, November 26, 2010

0 Filem tidak berjaya di pawagam. Filem seni belum diterima di Malaysia. Kos 1.3j, kutipan 0.23j. Kenapa?

Penerbit Crayon kecewa

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2010/11/25
Pempamer tarik balik tayangan sebelum tempoh Wajib Tayang

PENERIMAAN penonton tempatan terhadap filem berunsur ‘art’ ternyata masih belum cukup terbuka jika dibandingkan dengan filem komersial. Ini terbukti apabila filem Crayon, terbitan pertama Zioss Films Production, kurang mendapat sambutan sejak ditayangkan 11 November lalu.

Selepas 12 hari menjengah pawagam, syarikat pengeluar filem itu sendiri masih belum dapat memberikan anggaran kutipan filem arahan Dean A Burhanuddin yang membariskan Hon Kahoe, Ariff Faisal Abdullah, Adibah Noor, Joey serta beberapa pelakon kanak-kanak. Lebih mengecewakan Zioss Films apabila ada pihak pempamer yang tidak memberikan sokongan kepada produksi baru seperti mereka dengan menggugurkan filem berkenaan daripada tayangan atas alasan Crayon tidak memberi pulangan. Penerbitnya Elise Anum Abdul Hamid, ketika dihubungi berkata mereka masih belum mendapat jumlah kutipan sebenar kerana pihaknya baru menerima kutipan untuk dua dan tiga pawagam saja daripada 25 panggung.

Apa yang dimaklumkan kepada mereka, Crayon hanya mengutip sebanyak 35 peratus daripada jumlah kerusi penonton.

Sebagai penggiat filem baru, nasib yang menimpa filem itu tentunya cukup mengejutkan buat dia serta rakan kongsi, Linda Ziegler.

Katanya, dia tidak mampu menyorokkan rasa sedih di atas kegagalan buah tangan sulung mereka itu. Namun perkara berkenaan tidak sesekali mematahkan semangat mereka menghasilkan filem lain pada masa depan sekiranya ada rezeki.
“Kalau saya katakan tidak kecewa bererti kami hidup dalam penafian. Memandangkan ini produk sulung Zioss Films, tentunya sambutan dingin terhadap Crayon sedikit sebanyak memberi kesan kepada kami.

“Kami berusaha keras memastikan filem ini dihasilkan dengan baik. Kami seboleh-bolehnya memastikan tiada unsur yang boleh mengundang kontroversi dan juga memastikan filem ini sesuai untuk ditonton oleh seisi keluarga. Malangnya filem ini tidak kena dengan selera penonton tempatan. Mungkin kesilapan itu datang dari kami kerana ramai memberitahu, mereka (penonton) tidak tahu mengenai kewujudan filem ini berikutan kurangnya promosi.

“Kami hanyalah sebuah syarikat baru dan bukannya ada bajet besar untuk mempromosikan filem ini menerusi iklan di kaca televisyen. Bagaimanapun kami tetap berusaha mengadakan promosi sejak Ogos lalu dengan meletakkan kain rentang filem Crayon selama empat bulan di beberapa buah pasar raya besar tetapi masih gagal menarik penonton ke pawagam.

“Cuma kami juga sedikit kecewa apabila pihak pempamer mengambil tindakan menarik balik tayangan sebelum habis tempoh wajib tayang dengan alasan filem itu tidak mendapat sambutan memberangsangkan. Sepatutnya memberi orang baru seperti kami peluang. Walaupun Crayon sudah tiada lagi di pawagam, kami akan tetap memikirkan usaha untuk meneruskan promosi untuk filem ini,” kata Elise.

Menurut Elise, mereka akan berbincang dengan beberapa buah pawagam untuk mendapatkan kebenaran menayangkan lagi Crayon walaupun setelah tamat tempoh wajib tayang. Antaranya seperti Big Cinema dan Star Cinema.

Elise menyangkal barisan artis yang disandarkan dalam filem ini menjadi salah satu punca kenapa penonton tidak berminat ke pawagam. Katanya, mungkin jalan cerita Crayon yang mengangkat kisah mengenai anak yatim tidak begitu menarik minat penonton.

“Walaupun Crayon tidak berjaya di pawagam, namun itu tidak akan menghentikan usaha kami terus mempromosikan Crayon. Kami merancang mahu menghasilkan Crayon pula supaya apabila penonton menontonnya nanti, mereka akan mengaitkan sitkom ini dengan filem,” katanya.

Sementara itu ketika ditanya bagaimana pula sambutan filem itu ketika ditayangkan di Laemmle Theatres, Amerika Syarikat selama tujuh hari bermula 4 November yang lalu, Elise berkata jumlah kutipannya juga masih belum diperoleh. Pada tiga hari pertama, kehadiran penonton memang agak kurang tetapi semakin meningkat memasuki hari keempat.

Katanya Crayon juga berjaya mendapat kritikan daripada seorang penulis blog terkenal yang banyak mengkritik filem di Amerika Syarikat. Pengkritik berkenaan hanya akan mengkritik filem yang dirasakan berbaloi untuk ditonton, justeru itu cukup membanggakan buatnya apabila Crayon mendapat kritikan.

0 comments: