.bubble-comment-count{ background:transparent url(http://tinyurl.com/yd7yycn) no-repeat; float:right;top:0; font-size:11px; font-family:Arial, Helvetica, sans-serif; font-weight:bold; height:31px; width:34px; text-align:center; margin-left:10px; padding:4px 0 0 3px; }

Tuesday, November 23, 2010

0 Enam petua kerajaan untuk capai 10 tahun terakhir wawasan 2020. Ambil iktibar untuk kejayaan diri

Enam petua jayakan PPP - Nor Mohamed

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Perkongsian Swasta dan Awam (PPP) akan menjadi platform pelaburan utama kerajaan dalam menjana perbelanjaan sebanyak RM150 juta setahun untuk tempoh 10 tahun akan datang.

Jumlah perbelanjaan itu adalah tekal dalam usaha mencatat pertumbuhan ekonomi sekitar enam peratus sehingga 2020.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, kerajaan yakin Malaysia berjaya melaksanakan inisiatif PPP bagi mendapatkan kekuatan yang optimistik.

''Kita perlu menjana perbelanjaan sebanyak itu (RM150 bilion) bagi mengekalkan kemampanan ekonomi negara,'' kata beliau dalam pembentangan bertajuk: 'PPP untuk infrastruktur' sempena Forum Pemimpin Perniagaan Global di sini hari ini.

Nor Mohamed berkata, terdapat enam petua yang diamalkan untuk menjayakan projek di bawah PPP.

Pertama, kata beliau, kerajaan perlu menunjukkan komitmen yang tinggi dalam pelaksanaan projek PPP.

Nor Mohamed berkata, petua kedua pula mencipta persekitaran yang berkeupayaan dan, ketiga, memilih pihak swasta yang betul dan berkeupayaan daripada sudut kewangan.

Petua keempat, kata beliau, membina kepakaran yang diperlukan dalam kapasiti sumber manusia dan kelima, mempunyai sumber kewangan untuk projek jangka panjang.

Petua keenam pula, menjalankan etika kerja di antara swasta dan awam.

''Keenam-enam petua kejayaan itu menjadi jaminan punca kelancaran projek PPP selama ini.

''Malaysia sendiri mempunyai pengalaman yang baik dalam menjalankan projek PPP yang menyakinkan kejayaannya kepada kedua-dua pihak iaitu awam dan swasta,'' tambah beliau.

0 comments: